Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

Det er jo litt spennende hva som skjer her. Oljekursen er jo helt grei, Þkonomien gÄr bra og Norge har hÞyere rente enn nabolandene. PÄ et eller annet tidspunkt, sÄ mÄ vel kronen reprises?

Hvis man driver litt TA her, sÄ er dette en pen rising wedge.

3 Likes

Enig! Tror ikke det er usannsynlig det du har tegnet der! Kanskje ikke like bratt men at den skal ned pÄ 8-tallet er jeg overbevist om.

NĂ„ tror jo alle at den skal vĂŠre svak:

Det er psykologien som gjÞr at de endrer mening pÄ de mest idiotiske punktene. SÄ er helt overbevist om at styrkingen de har spÄdd i 7 Är nÄ finner sted, selv om de nÄ endrer mening.

Utfra TA, sÄ er det vel ca 8,5 som er target, sÄ et sted mellom 8,5 og 9 er vel fullt mulig.

1 Like

Du fÄr sende en wallet streng pÄ pm. SÄ skal jeg konvertere litt fiatcoins til scamcoins :slight_smile: Jeg holder ut til 24. Men usannsynlig at jeg vinner denne.

1 Like

Heheh, sÄ lenge den kan trades pÄ Binance, sÄ skal jeg ta imot det meste sÄ lenge summen stemmer :slight_smile: Men ja det er ikke avgjort enda! :slight_smile:

9,97 nÄ. NÊrmer seg jul. FÄr si meg fornÞyd med det

NÊrmeste ekspert er vel pÄ 10.25 og Dnb med 10,40

2 Likes

nÄ som EUR/NOK har brutt ned, sÄ kan den fort falle 10-40Þre ila 2-3 uker.

2 Likes

Helt enig!

1 Like

Ikke helt makro, men noe som kommer til Ä prege endel bransjer. Jo lavere inkassogebyr, jo mindre lÞnnsomt blir det Ä lÄne ut og selge ting pÄ kreditt. Det vil mao prege inkassobransjen, forbrukslÄnbanker og diverse som driver med forbrukerkreditt. HÄper virkelig de fÄr gjennomfÞrt dette.

2 Likes

Og mange bedrifter som oppretter egne inkasso-selskap for Ä fÄ betalt mer av de som er litt for sene pÄ sine betalinger.

VIX

Er ropt ulv sÄ lenge nÄ at det knapt er reaksjon lenger

2 Likes

Østnor erkjenner skivebom nok en gang.

Men nÄ tror han ikke kronen skal styrke seg videre pÄ nyÄret. Kommer han til Ä fÞlge sin trend og bomme enda en gang ?

2 Likes

Det er trist, men jeg mÄ nesten vÊre enig med eksperten her:
“Vi mener konflikten mellom USA og Kina vil blusse opp igjen, og at brexit-usikkerheten gjenoppstĂ„r nĂ„r det blir nye handelsforhandlinger. Vi venter ogsĂ„ at den globale veksten skal fortsette Ă„ bremse ned, sier Østnor”

AltsÄ, nÄ er ALT Bull som bare juling. Usikkerhet er svÊrt lav egentlig, dermed er det ikke rart kronen klarer styrke seg. Oljen har tross alt ogsÄ gÄtt opp ganske bra.

Men jeg har vÊrt usikker pÄ at de ville ta feil, nettopp pgr jeg ikke tror handelskrig og dÄrlige tider globalt er over. NÞyaktig nÄr i den perioden vi snur er ikke godt Ä si, men jeg tenker USA mÄ kjÞre pÄ enda mer QE osv fÞr det faktisk blir slik at dollar svekkes betydelig. Frem til da vil den holde seg.
Euro har jo litt av den samme flukt til trygghet egenskapen.

Dvs uroen kommer nok tilbake, da fÄr vi se om folk faktisk tÞrr Ä eie kronen eller ikke. Men for all del, det har allerede blitt svekket latterlig mye, sÄ smarte folk kan ha funnet ut det nÄ er bra verdi og de tÞrr/kan holde den gjennom svingningene.

1 Like

“DNB Markets venter dermed at kronen skal svekke seg til 10,20 mot euro pĂ„ seks og tolv mĂ„neders sikt.”

Jeg er 100% sikker pÄ at ekspertene fÞlger sin egen trend og bommer ogsÄ her. Jeg tipper 9,65 pÄ seks til tolv mÄneders sikt.

Som jeg har skrevet lenger opp i denne posten sÄ synes jeg det er fascinerende at valuta-ekspertene bommer 10/10 ganger. Og tok ogsÄ et veddemÄl lenger opp her da de kom med en ny spÄdom som jeg garanterte at de bommet pÄ. SpÄdommen var 10,40 til jul. NÄ er det jul i morgen og de har klart Ä bomme med en halv krone pÄ et par mÄneder!

1 Like

Hehe, har hÞrt det der noen ganger nÄ. SkjÞnner godt poenget med Ä vÊre kontrÊr valutaeksperter som sagt
!

Men hva tenker du om handelskrig og global uro/slowdown? Er det over, alt fryd og gammen nÄ? Tror ikke du Trump blusser opp krig igjen?

Hva gjĂžr du om en annen valuta ekspert er enig med deg? Hittil ser jeg fremdeles kun han fra DNB, ikke noe konsensus. Dvs du vedder ikke imot “ekspertene* nĂždvendigvis”, men en mann fra DNB. Hva om resten tror pĂ„ styrkelse?

Heheh. Min oppfatning er at konsensus tror pÄ svak krone. AltsÄ at de ligger pÄ ca 10,25 de fleste. Vis meg gjerne noen som spÄr noe annet :slight_smile:

Nei dersom de nÄ snur nok en gang sÄ mÄ jeg jo vurdere igjen. Men jeg tror euro`en mÄ ned pÄ 9.60-9.70 fÞr ekspertene snur igjen og spÄr sterkere krone. Kanskje de nekter Ä snu fÞr den er pÄ 9,30.

Bryter ned igjennom 9,90 :star_struck: GÄr hurtig nÄ :rocket:

1 Like

Motsatt-vei-av-ekspert-portefÞljen gÄr som det suser :rocket::money_mouth_face: Ser ut til at kronen vil gjÞre det bra ogsÄ i januar :money_mouth_face:

"Kronekursen, som har vÊrt gjennom en turbulent hÞst, skriver sjefÞkonomen at ser ut til Ä avslutte Äret med den beste november og desember mot euro, dollar og svenske kroner siden 2010.

– Det er stikk i strid med sesongmĂžnsteret vi har sett de siste Ă„rene. Nettopp fordi Ă„rsavslutningen har vĂŠrt sterkere enn «vanlig», venter vi ikke at kursen skal styrke seg betydelig i januar. "

2 Likes
4 Likes

Kunne ikke sagt det bedre selv :star_struck: