Spetalen pÄstÄr at han har tjent pÄ Ä shorte Nok, selv nÄ etter massiv kronestyrking.
Spetalen spÄr kronen til 15 kr pr Euro.
Skal Spetalen ogsÄ bomme i dette valutakrysset som alle eksperter hele tiden bommer pÄ?
Omtrent hele Norges befolkning har shortet NOK. Alle har jo huslÄn.
Og hvordan har svekket krone hjulpet meg og mine lÄn?
Man mÄ vel samtidig vÊre eksponert mot en styrket valuta for at gjeld i NOK blir som en short av NOK?
Svekket krone gir Þkt inflasjon og Þkte lÞnninger. Dette gjÞr at antall timer du mÄ jobbe for Ä betale tilbake lÄnet gÄr ned. NÄr inflasjonen er hÞyere enn renten blir du basically betalt for Ä lÄne.
Inflasjonen ligger vel rundt 2%, selv nÄr kronen svekker seg med 8-10%?
Det kommer jo an pÄ boligprisene ogsÄ da? KjÞpte man bolig pÄ pristoppen i Stavanger i 2013 sÄ har man ikke fÄtt betalt for Ä lÄne for Ä si det slik.
Har man tatt opp gjeld i Nok nÄr kronen var sterk og kjÞpt bolig i utlandet med de pengene i en annen valuta sÄ er jeg enig at man har shortet og tjent pÄ det.
Hvilke aksjer har mest Ä vinne pÄ hÞy euro mot nok pÄ Oslo bÞrs?
Eller usd/nok
Biotek sektoren helt klart ! OppkjĂžp skjer i $
Targovax
Pcib
Nano
Bergen bio
Ultimovacs
Januar er jeg personlig stÄlbull pÄ targovax med utlesninger av data og mulig partner som ledelsen snakker varmt om
Delvis ogsÄ Funcom, da spill kjÞpes i utenlandsk valuta. Men lÞnninger til USA kontoret skjer i dollar, sÄ noen negative sider ogsÄ.
Men det gjelder forsÄvidt ogsÄ kostnads-siden til utenlandske sites i Biotech.
âAlleâ Norske selskaper som har hovedmarkedet sitt i utlandet tjener pĂ„ svak krone.
Jepp, og nÄr man i stedet for Ä betale huslÄnet investerer pÄ bÞrs, sÄÄÄ
Ville da tro at eksport som laks og olje er best.
NĂ„r alle trodde Nok skulle styrke seg sĂ„ skjedde det motsatte i flere Ă„r. NĂ„ tror jo alle Nok skal svekke seg sĂ„ da skal den vel styrke seg dersom den fĂžlger trendenâŠ
Latterlig at dollaren skal vÊre sÄ dyr nÄr USA gÄr i minus som det griner. De er teknisk sett konkurs men lever pÄ dollaren som verdens reservevaluta.
âThe total federal government debt is just over $23 trillion, or 103.2% of GDP. The total actually held by the public (as opposed to intragovernmental debt) is $17.1 trillion, or 76% of GDP. The government budget deficit was $984.4 billion in fiscal 2019.â
Denne gjelden kan ikke betales ned med Ă„ printe penger da man har sett at dette fĂžrer til ukontrollert inflasjon/hyperinflasjon. NĂ„ nĂ„r de bikker 1 âtrillionâ i underskudd vil ogsĂ„ dette utgjĂžre sĂ„ mye av Ăžkonomien av det blir vanskelig Ă„ kontrollere inflasjonen. Samtidig vet man at pengeprinting fĂžrer fĂžrst til inflasjon pĂ„ eiendeler fĂžr pĂ„ varer, og nĂ„ kan det vel ikke vĂŠre sĂ„ mye mer Ă„ hente pĂ„ eiendeler.
SĂ„ lenge det er null rente og kvantitative kjĂžp fra sentralbankene vil vel pengene strĂžmme til de store valutaene???
USA gÄr sÄ det griner og har lav gjeld i forhold til andre I-land. 103% er ingenting. De har ogsÄ gunstig demografi nÄ fremover. Men det er hovedsaklig finanssektoren (!) og tech som driver veksten. Men husk, 85% av Þkonomien er innenlands. SÄ smÄ justeringer skal til for Ä vippe nettoeksport opp et par hakk og dermed betale ned gjelden.
Gunstig demografi fremover? Det er jo stikk motsatt av hva som er tilfellet.
Baby-boom de hadde pÄ 1960-tallet kommer for fullt og mange av dem har lite eller ingenting spart opp til pensjonen. Presset pÄ staten til Ä ta opp stadig stÞrre underskudd blir bare stÞrre og stÞrre da de har lovet gull og grÞnne skoger til disse.
USA og India har blandt de gunstigste demografiene av verdens bÞrsmarkeder. Les deg opp. Kina har gjeld pÄ 300% av GDP. Tror heller de har et problem. Med ettbarnspolitikk og eldrende befolkning.
Er dere klar for en âlitenâ resesjon snart ?
ingen problem her nei. verdens beste Ăžkonomi osv
Rentekutt allerede i januar/februar tenker jeg
Klar for megakrakk her.
Men den oransje mannen gÄr vel through hell and high water for Ä unngÄ kollaps fÞr valget?