Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

AltsÄ boyz

Merker at denne trĂ„den fort blir en sĂ„nn Bull vs Bear krigstrĂ„d. Det taper vi alle pĂ„ dersom vi lar skje. Verken Bulls eller Bear mĂ„ fĂ„ kuppe trĂ„den. MĂ„let for oss er Ă„ tjene max :moneybag::moneybag::moneybag: sammen. Jeg tenkte derfor jeg skulle la Bull tankegangen fĂ„ litt plass hos meg for en liten stund. Mange her bringer utrolig mye bra intel og analyse til bords sĂ„ det kunne fort gĂ„tt bra. Jeg skal ikke bitche om at det ble dyrt, men det ble dyrt. Årsaken er det fundamentale. Er det ikke det ene som er negativt sĂ„ er det det andre. NĂ„ stuper olja igjen. Årsakene er sammensatt og hviler pĂ„ problem i det fundamentale (og det er ikke bare corona).

Mitt rÄd er derfor til mine Bull venner. Ta en titt pÄ det fundamentale og se om ikke det vil gagne dere Ä slippe opp litt pÄ long posisjonen. Plenty Ä tjene pÄ :bear::bear:.

Ville bare si dette. HÄper det er mulig Ä si uten Ä bli klovnet og utskjelt. Vil dere bare alt vel selv om jeg sier at det fundamentale vil overskygge mye av det andre bra dere legger frem.

7 Likes

Jeg vil slÄ et slag for cash.

4 Likes

Cash is King
Men selv med tap i dag er jeg godt i pluss (>mill) de siste ukene. Vi fÄr se om ikke Bear blir rett og det vokser litt mer igjen i morgen.

Oslo bÞrs gikk jo bra i gÄr og ok idag. God stemning pÄ us-indeksene. Tror nok vi snakker veldig forskjellig horisont altsÄ. For min del sÄ liker jeg Ä prÞve Ä time en bunn for Ä sÄ ha aksjene i noen mÄneder. NÄ har jeg holdt meg borte siden januar og gÄr inn igjen nÄ. SÄ hver mÄ jo fÄ lov til Ä gjÞre som de Þnsker.
Spekulering med derivater for Ä tjene bra kortsiktig kommer jeg aldri til Ä starte med, sÄ om det gÄr ned eller opp minutt for minutt bryr jeg meg lite om :slight_smile:

1 Like

For de av oss som er fegiser er det altsÄ fullt mulig Ä ikke vÊre verken spesielt bull eller bear, og bare sitte i cash en liten stund fremover.

6 Likes

@Chi :clap:t2: altsÄ, det du skriver er jo hÞyst relevant for makrobildet per dags dato.
Hva som skjer av volatile svingninger fra dag til dag er jo noe helt annet.

I noen perioder bĂžr man vĂŠre bull og i andre bear.
Per nÄ ser ikke den umiddelbare fremtid sÄ lys ut dessverre, spÞr du meg.
PrimÊrt pga en potensiell pandemi og dens konsekvenser pÄ makrobildet.
Situasjonen er jo selvfÞlgelig kompleks, men den som ikke forstÄr dette mÄ Äpne Þynene.
Man sperrer ikke ned land, skoler og byer av en medieskapt hendelse
 :slight_smile:

SÄ derav burde sannsynligheten bikke mot bear for de fleste uavhengig av sunk cost, Þnsketenkninger og om man er investert tungt. Det finnes sÄ mange faktorer i makrobildet i dag som er skremmende.
Alle Þnsker vi selvfÞlgelig at dette skal vÊre bull og gÄ kjempebra, men hvis realiteten er en annen sÄ spiller det ikke noe rolle hva vi her pÄ forumet hÄper pÄ.

Keep up the good work, ikke kun hate her. Mange som er enige med deg og setter pris pÄ refleksjonene.
Vi trenger jo Ă„ hĂžre begge sider av saken for Ă„ gjĂžre oss opp meninger og derav potensielt investere deretter. :facepunch:t2:

4 Likes

I de fleste podcaster og Þkonomi sendinger er Jo «ekspertene» enige i at det er starten pÄ en korreksjon vi ser nÄ.
Ikke fordi folk blir syke og dĂžr men pga eksport problemer fra Kina. Reiseliv etc.
Er det noe grunn til at bÞrsen skal snu oppover og veksten skal Þke pÄ kort sikt 3-6 mnd?
Lite trolig.

1 Like
1 Like

Jeg tok en titt pĂ„ 2018 vs 2020 igjen. Legger ved skjermdump der vi i begge tilfellene kan se en “ascending triangle” - for de som tror pĂ„ TA.
2018:

2020:

5 Likes

image

Hvordan er det med tĂžrrbulkratene? Har det tatt seg opp og har de begynt Ă„ shippe varer fra Kina til USA igjen?

Var det rentekutt pÄ samme periode i 2018 @ezPappi ?

@Verde: Ser ikke sÄnn ut: https://www.federalreserve.gov/monetarypolicy/openmarket.htm
Men pÄ den tiden var de allerede svÊrt lave.
Og hva prĂžver du Ă„ vise med det minuttdiagrammet?

1 Like

Hva gjþr dem til “eksperter”?

image

1 Like

Hei,

GÄr ut fra at Þkonomer som bla har ansvar for store fond har bedre peiling en en menig mann i gata.

Og jeg skrev pÄ 3-6 mnd sikt.

1 Like

Har de det? I sĂ„ fall burde jo “store fond” slĂ„ indeksen lett.

Hvordan er det med den saken?

1 Like

Skal vi ta et uhÞytidelig veddemÄl ? 1k pÄ fÞlgende.

Morgendagens sluttkurs er hĂžyere en 01.08?

1 Like

Ser unektelig bra ut, men tror ikke det er noe retning pÄ dette. Svingningene pÄ flere prosent tipper jeg kommer til Ä vare.

Det som kan gi nedgang er lengre tid med reiseforbud og karantener. NÄr en ser hvor effektivt Kina har klart Ä fÄ kontroll er det store spÞrsmÄlet om om andre land klarer Ä vÊre like disiplinerte.

Nei, gidder ikke vedde. Kan skje alt mulig rart som man ikke kan forutse.

Poenget mitt var bare at “eksperter” ikke har filla peiling. Det eneste de i sĂ„ fall er eksperter i er etterpĂ„klokskap, og i Ă„ forklare hvorfor ting gikk som det gikk. Se bare pĂ„ sĂ„kalte valuta- og oljeanalytikere. De bommer faktisk mer enn de treffer. Man hadde fĂ„tt mer rett med Ă„ slĂ„ kron og mynt.

1 Like

Ekspertene imponerer sjelden.

Akkurat som alle damene som har begynt Ă„ kjĂžpe fond og startet podcast.

“Nei, du skal ikke selge nĂ„r markedet faller, ingen aner nĂ„r det skjer og du mĂ„ bare sitte stille og kjĂžpe mer.”

Ehh, fallet som kom forrige uke kunne man da se med sota solbriller og selvsagt er det mye bedre Ä sitte cash mens det raser og sÄ gÄ inn igjen. Hvem prÞver de Ä lure? Seg selv?

1 Like