Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

Det er flott om vi fÄr +2% i morgen. Men jeg tror det heller vil tippe andre vegen etterhvert. Smittetall og dÞdsfall peker rett opp. Stakkars Italia, +368 dÞde pÄ er dÞgn. Det er som 5 terroraksjoner i dÞgnet.:slightly_frowning_face:.

Over 10 000 smittet i dÞgnet i verden. Det gÄr for fort oppover selv om man ikke tester nok.

4 Likes

Kl 22. En time fĂžr futures Ă„pner. Lets pump it up :joy:

3 Likes

Er det det handler om for han der, bþrsene skal pumpes for alt det er verdt

3 Likes

Og vi er i starten av dette, hvordan vil det da se ut om noen uker? Alle vil at staten skal pumpe penger inn, men hvor langt kan staten strekke seg?

https://e24.no/naeringsliv/i/P9A2jR/aker-sjefens-alarmbrev-jeg-har-aldri-opplevd-maken

1 Like

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/GGm2Pq/regjeringen-gaar-inn-med-100-milliarder-til-naeringslivet

3 Likes

FĂ„r vel si det er en godkjent start :+1:

4 Likes

Trump forstÄr at bÞrsen har mye Ä si for om han blir gjenvalgt 

1 Like

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/Joy2pJ/kronen-faar-juling

1 Like

Kan noen forklare meg hvordan disse pengene opprettes? Lurer bare sÄnn rent teknisk.

Kan jo ta rett ut av pensjonsfondet eller bare be Øystein taste inn 100.000.000.000 kr pÄ dataen og vippse dem som trenger.

6 Likes

Hvordan er betingelsene pÄ disse lÄnene? Blir lÄnene slettet over tid? Likviditeten blir bedre ja, men pÄ sikt vil jo de fleste mÄtte ta smellen.

1 Like

Jeg vet ikke mer enn det som stÄr der, men regner med det mÄ betales tilbake som alt annet av lÄn. Men betingelsene vil sikkert bli gode :slight_smile:

1 Like

Betingelsene vil vÊre i stadig endring alt etter hvordan Þkonomien utvikler seg. DÄrlige utsikter, bedre vilkÄr og vice verca.
Staten tar opp et lÄn siden dette er en rask og enkel mÄte Ä skaffe bra med likviditet raskt. SÄ mÄ de finne noen som Þnsker Ä kjÞpe statsgjelden, som ikke blir problemer da vi har bra med penger pÄ bok. Vil nok ta mange Är fÞr de tilbakebetales. De kan jo heller ikke selge aksjer for 100 mrd uten at Trump sender stridshoder mot oss akkurat :stuck_out_tongue:

2 Likes

Synes alle som ikke har lest dette bÞr gjÞr det sÄ snart som mulig.

4 Likes

Delte denne litt lenger opp i trÄden :slight_smile:

3 Likes

Det er vist lĂ„n bankene skal gi, som “normalt” men staten garanterer.
SĂ„ betingelser osv vil variere regner jeg med. Aner ikke hvilke forutsetninger staten gir.
Men bankene vil selvsagt lÄne ut alt de kan sÄ lenge det blir garantert.

Edit:
MĂ„ korrigere.
Staten skal ogsĂ„ kjĂžpe obligasjoner allerede utstedt i hvertfall ser det ut som. De har gjort det fĂžr “Vi vil derfor foreslĂ„ Ă„ gjenopprette Statens obligasjonsfond”
SÄ spÞrs det hva forvaltningen der tenker om feks NAS. Det er ca NULL likviditet der, sÄ markedet her ikke engang en pris pÄ den gjelden.

1 Like

Litt av en jobb denne delegasjonen vil fÄ, men arbeidet blir garantert lÞpende. Pengesekken blir fort utvidet mer om det trengs.
Det mÄ i hvert fall vÊre Äpenhet angÄende alle personer som sitter i denne delegasjonen og forbindelsene deres i nÊringslivet

2 Likes

Drister meg til en liten spÄdom selv her, eller oppspark til en diskusjon.

• Hele land stenges omtrent ned
  • Ikke-essensielle funksjoner/jobber fjernes
  • Veldig mange verdikjeder er multinasjonale/ kontinentale
  • Verdenshandelen er global og bĂ„de kapital og risiko hopper bukk over landegrenser
  • Pandemien kommer til Ă„ vare til sommeren - minst

• De grunnleggende problemene fra 2008-krisen er fortsatt ikke adressert
  • BĂ„de land og selskaper er nedtynget i gjeld
  • “RentevĂ„penet” har blitt brukt i 12 Ă„r allerede.
  • QE ogsĂ„

Hvordan mener dere at dette kan ende pÄ noen annen mÄte enn en ny resesjon/ deperesjon?

4 Likes

Det blir resesjon.

Og trolig depresjon.

1-3 Är med dÄrlige tider.

2 Likes

Kvifor skal vi ikkje hente oss inn fĂžr?

1 Like