Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

3 Likes

Grei skriving der, men ingenting nytt. De er flinke til Ä forklare historien, men hva med tips for oss som stÄr i cash? De kunne godt tatt pÄ seg Ä spÄ nÄr man skal kjÞpe. Det tÞr de ikke. Alle kan vÊre historiefortellere, men jeg savner eksperter som tÞr Ä si at pÄ det og det tidspunktet bÞr man kjÞpe.

Godt vi har tekinvestor. Jeg har mer igjen for Ă„ lese her enn Danske Bank etc.

9 Likes

Skummelt. Kina i kulissene?

6 Likes

3 Likes

Bullseye, dyktige folk!

Bridgewater var bull pÄ aksjemarkedet. En liten hedge bare. Sikkert tapt enorme summer siste ukene.

3 Likes

Ja de har helt sikkert ikke solgt noen aksjer fĂžr det begynte Ă„ falle, og mye etterpÄ 

1 Like

De er ogsÄ ned (tall frem til 6.mars)

• Bridgewater’s flagship hedge fund, Pure Alpha II, declined 2.4% over the first six days of March, leaving it down 10.6% for the year, the investor said.
  • Major Markets, another large fund, was also down about 12% for 2020 through March 6, the person said.

https://www.cnbc.com/2020/03/13/bridgewater-hedge-funds-post-mixed-results-amid-market-turmoil.html

Edit: Billionaire investor’s Pure Alpha Fund down 20% after coronavirus-induced market turmoil

https://www.cnbc.com/2020/03/13/bridgewater-hedge-funds-post-mixed-results-amid-market-turmoil.html

1 Like

Som jeg har nevnt et par ganger

5 Likes

Les gjennom denne , sÄ kan man vurdere selv om ting blir bull eller bear fremover

https://www.nettavisen.no/nyheter/fullt-kaos-og-lange-koer-pa-amerikanske-flyplasser/3423937652.html

3 Likes

Kan vi fokusere pÄ markedene og relevant informasjon / diskusjon?

6 Likes

Enig med deg, og jeg sitter ogsÄ i cash og venter. I artikkelen stÄr at:
“Ser vi seks eller 12 mĂ„neder frem i tid, har vi god tro pĂ„ at virusutbruddet har kommet under kontroll, at Ăžkonomien gradvis henter seg inn og at finansmarkedene har respondert med kraftig oppgang god tid i forkant”.

men min antakelse er at viruset pÄvirker bÄde psykologisk og fundamentalt. Det psykologiske er i ferd med Ä utspille seg i takt med at alvoret i situasjonen synker inn hos folk flest og i flere land. Jeg tror fremdeles at frykten vil Þke enda mer, men sÄ at, som han er inne pÄ, vil man se muligheten for Ä fÄ kontroll.

Det jeg lurer pÄ, og som han i liten grad gÄr inn i, er hvor store og langsiktige de fundamentale konsekvensene av nedstengninger, permitteringer, konkurser osv vil bli? Er ikke dette noe som de sÄkalte ekspertene burde kunne komme med begrunnede antakelser om?

Enn sÄ lenge sÄ forholder jeg meg til mitt eget ufaglÊrte og i stor grad magefÞlelsebaserte inntrykk av at det som skjer nÄ heller er mer enn mindre alvorlig ift krisen i 2008. SÄ ser jeg pÄ indexene og tenker at vi nÄ forelÞpig kun nÊrmer oss halvveis ned i dumpa. :man_shrugging:

5 Likes

Mye vil sikkert avgjÞres av hvor langvarig krisen blir, og om det kommer flere bÞlger fÞr man fÄr en vaksine pÄ plass, og dessuten hvor lengene landene stenger ned, er dette noe som gjÞres for en kortere periode for Ä ta unna den fÞrsten puljen med syke og sÄ fÄr vi en normalisering der folk godtar en viss dÞdelighet etter at sykehusene har bygget opp kapasitet og vi fÄr jevnet ut kurven.

3 Likes

Ja, helt enig. NÄr det gjelder virusfrykten sÄ vil jeg anta at den fremdeles kommer til Ä Þke betydelig fÞr for eksempel dÞdstallene ganske raskt blir pÄ nivÄer der endringene fra dag til dag blir mer vanskelige Ä forholde seg til for folk. Jeg ser for meg kortvarig videre fryktdrevet kursnedgang i en slik periode. Samtidig vil alvoret til slutt ha sunket inn hos sÄ mange at effekten av tiltakene forhÄpentligvis blir ordentlig god. Slike positive tegn vil bremse den fryktdrevne kursutviklingen og kanskje gi en viss rekyl.

NÄr det gjelder det fundamentale sÄ har vel dette knapt begynt? Jeg har sett noen vage anslag pÄ forventninger om permitteringer, oppsigelser og konkurser. Hadde kanskje ventet Ä se noe mer tallfesting av betydningen av dette ut fra omfang og tid. Vil ogsÄ anta at de fundamentale konsekvensene i seg selv vil kunne skape en ny bÞlge av frykt nÄr det gÄr opp for veldig mange (nesten pÄ en gang) at det kanskje er tid for Ä sÞke pÄ det som er av ledige jobber.

Edit: ser at jeg gjentar meg selv litt. Beklager :slight_smile:

2 Likes

DÞdstallene har jo i det siste blitt sterkt drevet av Italia, blir spennende om det trendbruddet vi sÄ i gÄr vil fortsette med stadig lavere tall. SÄ blir det dessverre andre land som f.eks de skandinaviske landene som vil ta over noe av dette.

2 Likes

Tidsperspektiv og varighet? Omtrent umulig Ă„ si noe om.
Vi stÄr ovenfor noe helt nytt, en situasjon verden ikke har sett fÞr.

Jeg vil likevel driste meg til noen «spÄdommer».
Noen vil sikkert pÄstÄ at de er sÄpass generelle at de nÊrmest er verdilÞse, men det fÄr sÄ vÊre.
Det er uansett lite som er mulig Ă„ si med sĂŠrlig grad av sikkerhet, i disse tider.

-dagens bĂžrskurser vil trolig vĂŠre gunstige, med et mellomlangt til langsiktig perspektiv.
Mange aksjer har fallt kraftig, og det er mulig Ă„ gjĂžre store kupp i dagens marked.

-skal markedet lenger ned? I sÄ fall hvor mye? 20%? 30%?
Eller er dette bunnen, og vi skal nÄ oppover igjen?
Dette er det dessverre og heldigvis ingen som vet.

Derfor er det dumt Ä selge alt nÄ, dersom du vil vekte deg ned i aksjer, fordi du risikerer Ä treffe bunnen nÄr du selger.
Selg heller gradvis ut det du skal.

Derfor er det ogsÄ dumt Ä kjÞpe alt du skal nÄ, dersom du vil vekte deg opp i aksjer.
Du risikerer at markedet faller kraftig videre.
KjĂžp heller gradvis det du skal.

-tiden fremover blir volatil.
Dersom markedet skal videre nedover, vil det skje med to skritt ned, og et skritt opp igjen. (eller fem ned, sju opp, ti ned igjen :woozy_face:). Voldsomt volatilt.

Det samme gjelder dersom bunnen er nÄdd og veien videre nÄ gÄr oppover.
Det vil vĂŠre i mĂžnsteret fem skritt frem, tre tilbake osv.
Og selv i kraftig oppgang vil det periodevis gÄ mer nedover enn oppover.

-markedet vil vĂŠre nervĂžst, usikkert og volatil.

4 Likes

Synes det er fint Ä fÞlge med pÄ midtÞsten bÞrsene i helga (helg er pÄ Torsdag og Fredag der). DFM er ned nÊrmest 4% i dag. HÄper pÄ +1% pÄ OSEBX i morgen sÄ jeg kan starte en fin X5 Bear, men har liten tro pÄ dagen ender i +.

2 Likes

FÄr egentlig hÄpe markedene roer seg litt,men kan fort bli Ärets verste bÞrsdag imorgen.

3 Likes

Trolig en oppgang. Ledende indekser sluttet opp 10% fredag og futures pÄ dem er pt -1%

5 Likes