Jeg nevnte det samme i nano-smÄprat-trÄden.
Det er viktig Ä fÄ Þkonomien i gang igjen, slik at man ikke fÄr en depresjon.
Og det gjelder ikke bare personer. Det gjelder bedrifter ogsÄ.
Jeg nevnte det samme i nano-smÄprat-trÄden.
Det er viktig Ä fÄ Þkonomien i gang igjen, slik at man ikke fÄr en depresjon.
Og det gjelder ikke bare personer. Det gjelder bedrifter ogsÄ.
Spennende Ä se hvor innovative og flinke vi er i Ä ta i bruk teknologi pÄ en ny mÄte. Som undervisning over internett, felles aktiviteter, legetimer, innkjÞp av mat, konserter m.m. Jeg tror denne spesielle tiden med isolasjon vil gi oss nye tjenester og nÊringer. Vi kommer ogsÄ til Ä frigjÞre oss i enda stÞrre grad fra oljen som nÄ brukes som politisk brekkstang.
FrigĂžr deg fra olje? Det gir jeg deg ca 0,5% sjans for at kommer til Ă„ bli resultatet.
Uten olje hadde det vert svĂŠrt vanskeli, om ikke umulig, Ă„ lage de fleste produktene som konsumeres i dag. Om 50 Ă„r? Tja, kanskje.
Men bortset fra det sÄ er jeg enig. HÊrlig Ä se hvor tilpasingsdyktige de fleste mennesker er.
Viktig Ä fÄ i gang Þkonomien til enhver pris? Et effisient marked vil gÄ opp og ned i takt med vekst og etterspÞrsel. NÄr man propper opp markedet pÄ en kunstig mÄte, ved Ä trykke opp en gazillion dollar som man bruker pÄ Ä kjÞpe assets / eller gi penger i hendene pÄ folk slik at de skal bruke mer penger, sÄ er det ingenting organisk med dette.
Trump er livredd for Þkonomisk kollaps fordi hele hans president karriere har bestÄtt i Ä skryte av hvor bra markedene har gÄtt under hans ledelse. NÄ som alt krakker mÄ han ty til tunge skyts for Ä unngÄ total meltdown, i.e. helikopterpenger.
Det at FED kutter renten slik at folk skal lÄne mer penger gjÞr ikke situasjonen bedre, tvert om, folk kommer til Ä Þke gjeldsgraden og forbli gjeldsslaver, bankene kommer til Ä kollapse som en fÞlge av at folk ikke klarer Ä betale tilbake lÄn nÄr de mister jobben.
Jeg skjÞnner ikke at flere reagerer pÄ dette, Ray Dalio spÄdde dette ville skje for 1 Är siden:
Cutting interest rates, or buying securities in the process known as quantitative easing, have almost exhausted their ability to stimulate economies, he wrote. Theyâll likely be replaced by a third-generation monetary policy, which Dalio labeled âMP3.ââ
Dalio gave examples of how such policies could evolve, without endorsing them. Central banks might print money directly to finance government programs â bypassing the need to sell bonds. They could buy real estate âwhich would then ideally be used for socially beneficial ends.â They could also write off debts hanging over the economy, in a kind of âjubilee.â In downturns, they could deliver cash straight to the public, an idea widely known as âhelicopter money.â
âItâs difficult to imagine how the system will be built to achieve that,â he said. âAt the same time it is inevitable that we are headed in this direction.â
Ikke umiddelbart, det er sÄ klart uoverkommelig, men Ä jobbe enda hardere og mer mÄlrettet for Ä finne alternative lÞsninger. Spesielt i Norge nÄr vi ser hvor sÄrbare og hvor avhengige vi er av oljenÊringen.
Ursula von der Leyen, europakommisjonens president, har akkurat uttalt pÄ en pressekonferanse at det er grunn til Ä tro at en vaksine kan vÊre klar allerede til hÞsten. En total game-changer om det skulle stemme.
I dette tilfellet er det viktig Ä fÄ i gang Þkonomien igjen.
Om alt stopper opp, sÄ er ikke oljefondet verdt en dritt.
FÄr vi landet i gang fÞr andre land, sÄ vil det bli sett pÄ av andre land som et sunnhetstegn. Og vi vil dermed vÊre en fortrukket handelspartner.
FÄr vi hodet ut av rÊva kan denne krisen vÊre lÞsningen pÄ oljepenge-avhengigheten vÄr. Alle har forstÄtt at situasjonen hittil ikke er holdbar over tid. Pensjonsutgiftene vil fÞr eller siden ta knekken pÄ oljefondet. SÄ hvorfor ikke investere en haug penger som gjÞr at Norge kan Þke handelsoverskuddet sitt med noe annet enn oljepenger.
Hvordan fungerer FED repo i praksis? FED har vel ikke lov til Ä kjÞpe aksje, sÄ gir de bare MM eller banker masse cash kl 18:30 hver dag eller pumpes det inn i FANG aksje?
Var det bunnen vi sÄ idag tro. Rekyl pga Trumps helikopterpenger til befolkningen.
Det er jo bunn annenhver dag, tror usa vil fall mer. De har ikke tatt corona like alvorlig som alle andre land, de tror det kun hjelper med Ă„ pĂžse ut store mengder med penger.
Mulig jeg tar feil
Ser utleiebolig selskaper komme med reklamer for Ä kjÞpe boligen man nÄ leier⊠de gjÞr det sikkert pÄ dugnad
Anbefaler alle Ă„ se siste episode av Debatten.
Hvis du enda mener dette ikke vil pÄvirke makrobildet etter Ä ha sett den siste episoden, sÄ mÄ du gÄ deg en runde rundt kvartalet (ikke gjÞr det, hold deg inne) og se den en gang til.
Helt til du forstĂ„r alvoret av situasjonen vi befinner oss iâŠ
Vi burde gjÞre som Kina, Frankrike og Spania osv. stenge alle inne i 2-3 uker og ta det kortet tapet i stedet for det tullet vi driver med nÄ.
NÄ gÄr Ola og Kari rundt og smitter hverandre likevel selv om man stort sett holder seg hjemme.
Dette kommer ikke til Ä gÄ over fÞr vi isolerer alle i en gitt periode.
Ingen summer med penger kan redde dette, man trenger en koordinering og et samarbeid verden aldri har sett fÞr. FÞr som siden er det uungÄelig.
5 cent
Hva nÄr USA blir det nye Italia? Det tviler jeg pÄ er priset inn nÄ.
Jeg er enig med helsemyndighetene. Uansett hva man gjÞr sÄ blir vi aldri kvitt viruset. Det beste vi kan gjÞre er Ä bremse utviklingen og fordele den over tid slik at vi har ressurser til Ä ta oss av de som trenger assistanse. Etterhvert blir mange immune og vi fÄr vaksine. Vi kan ikke stenge landet og isolere oss i ett til to Är.
Trigget av inflasjon?!
Helt enig, men tenker isolasjon i 2-4 uker for Ă„ lette helsevesenet og enda tydeligere detektere smitte i samfunnet ville vĂŠrt lurt.
Derav kan man bedre respondere og ha ytterligere ressurser tilgjengelig.
Man slipper ogsÄ et stÞrre skred av smittede som belaster helsetjenesten. (Noen korte ord) God natt!
SÄ i et klipp fra et Italiensk sykehus, de fleste som lÄ i respirator var overvektige. SÄÄÄ when the shit hits the fan i USA