Jeg føler med vedkommende…
Det er en kjip situasjon, spesielt dersom boligmarkedet skal ned også.
DAX er ned ~5%. OSEBX er ned ~1,5%, olja er ned 4%. Hvilken vei skal OSEBX…?
Opp?
Gull ligger på et merkelig nivå, omtrent januar-pris. Vil den få en bounce opp igjen som hedge, nå som panikken setter seg inn?
Det GS kommer med her er jo mer fantasifult enn selv de villeste “TA amatørene” spår i bingotek .
SP500 er rigget for depresjon de kommende årene. Jeg tror vi går litt mer klar av an, men Eurosonen som helhet sliter litt med det samme, bare ikke i så stor grad.
Jeg er mer spent på hvor store konkurser og høy ledighet dette medfører i US og Euro sonene. Det er kjørt QE og nullrente politikk siden 2008.
Den iboende faenskapen her er at råtne selskaper ikke dør en naturlig død pga trykking av gratis penger. Og nå når alle ønsker likviditet burde det ført rentene skyhøyt i en sånn krise situasjon, og det skal koste penger. Som løsning hiver vi mer QE på bålet. tvinger rentene ned. (på tide å calle bullshit på amerikansk børsoppgang)
Pisser i bukse for å holde seg varm kaller vi det.
Risken i gull og krypto er at når alle vil være likvide, altså sitte cash, for raskt å kunne slå til på gode kjøp, dekke overbelåning, eller sikre kontanter til en gråværsdag. Da er alle assets/liksomassets lite verdt.
Har ikke panikken steget lenge nå, uten at gull har steget?
Jeg sitter også å følger med på gull. Tror Sjakk har et poeng i at mange venter på den “sinnsyke” oppgangen som skal komme. Selv tror jeg på en “sinnsyk” nedgang. Børsoppgangen har vært drevet av QE og har pågått alt for lenge. De underliggende årsakene fra de to tidligere nedgangene er der fremdeles. Effektene av viruset i vesten har såvidt begynt. Og nedturen har såvidt begynt.
Tror gull når ny ATH i løpet av denne krisa.
Hvorfor faller ikke Oslo mer? Olja ned -5%, dow futures -4%
Tenker den panikken der ingen orker å ta dippen lenger
Det er en teori om at sentralbankene har lempet ut gull for å få folk til å investere pengene og ikke låse de i gull. Det er visstnok også høy etterspørsel etter fysisk gull som handles over prisen på papirgull. Gullgruvene har begynt å stige litt fra bunnen selv om prisen på papirgull er ned.
Dow Jones steg mye etter at OSE var stengt i går.
Tar litt gull i så fall
Oslo Børs er «fin».
Når S&P500 går 6% opp, da skal vi ikke være med oppover, men når de asiatiske børsene gikk ned i natt og US-futurene peker ned, da skal vi i alle fall bli med nedover.
De følger hverandre ganske greit, selv om det ikke ser slik ut pga forskjellig åpningstid. Den største forskjellen utgjøres av NOK / USD kurs som har falt dramatisk i år. Her er grafen for siste uke.
Jeg tror det er et intervall med sterk teknisk støtte. Mange har kjøpt her. Så dette blir “Battle of castle black”. @ezPappi har du noe TA?
Er det mulig å handle gull i kroner i stedet for dollar for å unngå valutarisikoen mot dollaren?