Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 🌎

Det som er positivt med å bruke fra oljefondet er at man samtidig styrker kronen litt, dvs selger amerikanske aksjer og veksler fra usd til nok

3 Likes

God mulighet for å gå over til kommunisme og gjøre alle norske selskaper statseid, bare trekk oljefondet tilbake til Norge og kjøp opp hele AS Norge :stuck_out_tongue:

Edit: Håper dere skjønte at det er en spøk lol

2 Likes

Når finansjournalistene skal lage grafer og bruker samme fargepalett som ved skjortevalg i samme bransje… :crazy_face:

5 Likes

Haha ser ut som skjorteskapet mitt jo!

PS: Hadde planlagt ferie til Japan snart, men fra jeg bestilte billetter til nå har forskjellen på kronen og yen endret seg med 40% :S Får nok dessverre ikke dratt uansett pga. restriksjoner på flyvninger til og fra Norge.

2 Likes

Fungerer bedre i skjorteskapet… :rofl:

2 Likes

Var det i dag helikopterpengene i USA skulle vedtas?

Siden han ble nevnt i går:

6 Likes

Ikke gi dem noen ideer…! :wink:

2 Likes

Jeg står nå støtt som et fjell med hornene ute og ser strengt på bjørneklanen. Dere kan gjøre som dere vil. Jeg kjøpte mer Bull DAX i dag. :cow:

4 Likes

Lykke til :wink:

vix stigende!!!

Funny, men ikke funny.

1 Like

Jeg deler oppriktig alle dere «bulls» sin oppfatning om at nå burde det snart komme en rekyl (basert på tidligere erfaring). Likevel tror jeg ikke det skjer denne gangen.

Nå stenges land etter land, og permitteringene hagler inn først i store deler av Europa og i Norge, så i løpet av neste uke i UK og USA.

«Alle» er enige i at en resesjon er selvsagt og at dette er verdensøkonomiens største slag i trynet siden 1987 - verre enn finanskrisen da børsene falt ca 60% fra toppen (OSEBX gikk vel fra 520 til 180 i løpet av perioden).

Og så er f.eks. S&P500 ned 30% fra toppen i januar og ned kun 15% det siste året. Det gir liksom ikke helt mening.

Denne gangen mener jeg det også er naturlig at fallet kommer fortere grunnet viruset som må håndteres kjapt i hele verden. ALT stenger i løpet av 2-3 uker og det gir lite rom for skikkelige Sucker Rallies som vi så under finanskrisen.

Men jeg respekterer selvsagt din rett til å være uenig :sweat_smile:

10 Likes

Spørsmålet er jo om det kommer behandlinger på banen som kan redusere sykdomsperioden med la oss si 90%, f.eks. en kombinasjon av to typer medisiner som hver sørger for 1/3 dels så lang liggetid. Da vil skoler og barnehager åpne igjen og fokus vil gå over på å skåne eldre.

Ref: Koronaviruset - forebygging og behandling 🚑

4 Likes

US500 (S&P futures) vs OSEBX (blått)

5 Likes

Forklarer litt av det som skjer nå, gjeld skal tilbakebetales (i dollar) pga margin calls, og derfor stiger dollarkursen.

5 Likes

Jeg klarer ikke å se alle aspektene av makrobildet så jeg ser på det tekniske isteden - Den kollektive atferden og oppfattelsen av verden.

5 Likes

https://finansavisen.no/nyheter/finans/2020/03/19/7509186/usa-vurderer-lange-obligasjonslan

1 Like

Er vi på vei mot en resesjon ?

https://www.bloomberg.com/graphics/us-economic-recession-tracker/?utm_source=facebook&utm_medium=cpc&utm_campaign=recession&utm_content=tofu&fbclid=IwAR0gxVM6YdxGbAkwPCjjBpIU0IdABqcE5YbcOeaqY-AHZpb7LfOBMxJ8TA8

Denne krisen med den påfølgende kronekollaps viser hvor sårbart Norges økonomiske fundament egentlig er. Om ikke klimakrisen har vært et godt nok grunnlag for omlegging fra oljeøkonomi, så bør i alle fall dagens situasjon vise oss at det er på tide å legge om til mindre oljeavhengighet.
Hadde det ikke nå vært bedre om vi var medlem av EU og hadde Euro som valuta?

2 Likes