Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

Helt klart, men tviler pÄ at vi gjÞr det samme i Norge.

1 Like

14 kr dollar og 15 euro da? Om valutaen fortsetter som nÄ tror jeg faktisk vi mÄ gjÞre det.
8-9-10 var liksom HELT pÄ grensen egentlig allerede for hva import delen av Þkonomien vÄr tÄlte. NÄ tror jeg de ikke har sjans pÄ 11-12-13. Den smellen de fÄr nÄ med Korona, arbeidsledighet andre steder, oljen osv krever at de virkelig fÄr hjelp. SÄ jeg lanserte ideen i chat fÞr i dag om at i stedenfor Ä kaste bort hundrevis av milliarder i en krig mot sterke spekulanter, kan heller Norges Bank direkte baile out import bransjen og kundene deres pÄ en eller annen mÄte. Men det er uansett ikke liv laga over tid om valutaen vÄr skal vÊre sÄ svak, sÄ det mÄ mer til enn bare kortsiktige redningspakker/stÞttekjÞp.
Det kan jo hende kronen begynner Ă„ styrke seg igjen, slik man slipper Ă„ gjĂžre de verste tiltakene. Men jeg frykter oljepriskrigen er langt fra over, det er heller ikke Korona.

2 Likes

Kanskje importbransjen vÄr skulle la vÊre Ä bestille sÄ mye, og forsÞke Ä overleve med 1-2 mÄneder pause ?

Å stĂžttekjĂžpe krona nĂ„ blir vel fort Ă„ brenne penger sĂ„ fort man kan. Kan heller stĂžttekjĂžpe om 3 uker nĂ„r situasjonen har eskalert mer. Hvis importbedrifter ikke tĂ„ler 1 mĂ„ned med rĂŠvva kronekurs sĂ„ 
 tja.

I en Þkonomisk krise, skal vi virkelig legge lista pÄ at ingen skal bli skadelidende og ingen skal gÄ konkurs?

4 Likes

Er enig, akkurat nÄ er det ikke noe vits Ä gjÞre noe som helst. De bÞr absolutt sitte stille i bÄten Ä se an situasjonen. For min del kan de gjerne se det an frem til juni. Som vi vet har jo dette alt Ä si mtp oljepriskrigen til Saudi og Russland.

1 Like

Solgt!

1 Like

Svaret er vel nei slik jeg ser det. Er litt viktig at man ikke bruker mye penger pÄ Ä holde ting som ikke er liv laga i gang. Ser ikke bort fra at en stor andel av de selskapene som gÄr konkurs i lÞpet av kort tid uansett hadde gjort det om ikke sÄ alt for lenge ved mer normale forhold ogsÄ. Men at en del normalt liv laga selskaper kan gÄ konkurs uten hjelp om dette blir langvarig er selvsagt. Noen bransjer mister jo hele inntektsgrunnlaget for en periode. Og de burde man jo hjelpe.

1 Like

HellođŸ™‹đŸŒâ€â™‚ïž 2 digits greenđŸ’Ș

2 Likes

Noen kan gi innsikt i hvorfor OSEBX ligger ann til klare denne uken best (topp 3) i verden? Dette med tanke pÄ shutdown, oljepris i bunn og dagpenger sÞknader som tilsier verre enn 2015-2016 krise? Per nÄ ligger index pÄ -1,15% mens resten av EU ligger pÄ ca -5-6% og USA pÄ ca -5-10%.

Er det fortsatt noen som tĂžrr Ă„ sitte over helgen?

3 Likes

Vil tro Folketrygdfondet kanskje har vÊrt inne Ä stÞttekjÞpt pÄ viktige nivÄer i f.eks Equinor.

Sitter definitivt med det meste i cash til uka. Alt tyder pÄ shutdown i USA til uka og arbeidsledigheten har skutt i vÊret allerede der borte, 30 % Þkning i lÞpet av forrige uke:

1 Like

Kanskje pga det som har blitt nevnt til det kjedsommelige? Krona har gĂ„tt pĂ„ tryyynet. Ta feks HUNT. I all praksis er alt av utgifter og inntekter i USD. NĂ„r krona stuper 30% “over natta” hva blir da prisen pĂ„ selskapets cashbeholdning og inntekter, som i all hovedsak er USD. Om kursen skulle fulgt med ned 10-30%, then what? Og slik er det for veldig mange selskap pĂ„ OSE. Noen har fremdeles kalkulator ferdighetene sine i behold midt oppi alt dette.

Dersom man hadde mÄlt OSE i USD derimot tviler jeg pÄ vi er topp 3, uten at jeg har sett nÊrmere pÄ dette.

1 Like

Oljefondet kjĂžper vel ikke norske aksjer?

Oljefondet har ikke mandat til Ă„ handle i norske aksjer. SĂ„ den teorien stemmer nok ikke.

Ikke helt korrekt. Folketrygdfondet er staten/oljefondet. De handler i norske aksjer. Du finner de pÄ mange aksjonÊrlister pÄ OSE.

Statens pensjonsfond utland handler ikke i Norge.

3 Likes

Jeg blir ikke klok pÄ Oslo BÞrs nei. Da olja falt tjente vi plutselig pÄ at den ble solgt i dollar. Fisk, Orkla og Telenor dro OSBEX videre opp. Det kan jo vÊre at neste steg ned blir oljeservice og supply konkurs, men det tar litt tid fÞr tallene regnes inn i nye budsjett. Statsbudsjettet har vel heller ikke oppdater oljepris? Jeg leste ogsÄ at endle fond ikke fÄr solgt og betalt kunden sine.

3 Likes

Kan ikke helt se for meg annet enn et suckersrally i dag tidlig fÞr folk skal ta helg og sitte i cash i venten pÄ at Mr. Orange over dammen skal komme med en eller annen krigserklÊring. Blir vell shutdown i neste uke plus et hardt utslag mot SA og Russland hvis ikke noenting bedres der frem mot 1e april.

Gratulerer til dem som satt med en hĂžyt giret Bull over natten!

2 Likes

https://podtail.com/no/podcast/aksjesladder/ 65:00 : Ukens tips fra Robot-dĂždaren “Hele aksjemarkedet bĂ„nner den dagen USA vedtar lockdown”.

3 Likes

Det skjer vel ikke samtidig over hele landet. Statene styrer jo det selv i stor grad.

1 Like

At vi fĂ„r et lite lettelses rally nĂ„ er pĂ„ hĂžy tid, du tjener ikke mer eller mindre pĂ„ et fundamentalt rally enn et “suckers rally” sĂ„ vi trenger ikke bruke sĂ„ mye energi pĂ„ Ă„ definere hva det er.

2 Likes

Lav norsk krone er jo gull verdt for bedrifter som ikke pÄvirkes sÄ mye av oljekurs og viruset.

3 Likes

Satte en liten bear pÄ 5% opp, kall det hedge. Kit er sterk og cashet inn pÄ Fro pÄ 77,35. Overall en fin dag.

4 Likes