Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 🌎

Børsen er opp - krisekutt i rente - Volvo permitterer 20 000. Ikke lett å se sammenhengene.

3 Likes

Forklaringen ligger nok i at vi er, så oversolgt, som vi kun har vært ved noen få tilfeller tidligere i historien. Også fikk flere av børsene tekniske kjøps indikatorer igår, så da er bouncen et faktum :slight_smile:

2 Likes

Ender i minus i dag og.

2 Likes

Skjønner det, men rart likevel.


Alle forsidene:
“Ekspertene gir råd for økonomien din.”

De samme ekspertene anbefalte å kjøpe fond med begge hender i januar.

7 Likes

Husk at det er kvartalsopsjoner i dag.

https://www.marketwatch.com/optionscenter/calendar

Mye penger å tjene på å treffe riktige nivåer i indeks, både for å begrense tap og maksimere gevinst.

Krakket i oktober -> desember 2018 snudde dagen etter kvartalsopsjonsdag. Og toppen? Den ble satt på forrige kvartalsopsjonsdag …

Disse dagene betyr svært mye i finansmarkedene, og det er for meg umulig å ha oversikt over hvor store aktører tjener mest / taper minst, og hva retningen i etterkant blir.

11 Likes

Mens børsene stiger:

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/lA5647/31100-nye-soeknader-om-dagpenger-torsdag

1 Like

USA futures +3%

1 Like

Har du chart med flere eksempler?
Hva skal man ligge i dette, at det snur opp i us i dag og fortsetter opp til uken. Eller at det kan fortsette med ny styrke?

2 Likes
1 Like

Nei. Og først og fremst bør man vel ikke anta at man kan tolke for mye om fremtidig retning med mindre man er ekspert på opsjonsmarkedet (noe jeg ikke er), bare være klar over at det ofte er svært stort volum og posisjonering fra store aktører ut fra hvilke opsjoner de har som går ut, og hvordan de posisjonerer seg for framtiden.

Med andre ord, jeg er åpen for det meste framover og tror vi vet mer tirsdag neste uke (når vi ser retning i etterkant). Det eneste er at mange kan ha motiver for pushe kurs ekstra opp eller ned på dager som dette.

Jeg tror disse dagene bare er viktige når store ting skjer, ikke normalt.

5 Likes

Nå faller sandslottet til Trump igjen, fikk kortsiktig virkning den olje “innblandelsen”. :slight_smile:

Jeg ser det ofte er stort volum og noen ganger sammenfaller med topper og bunner. Spennende saker!

5 Likes

Kan ikke skjønne at noen som er værre en finanskrisen fører til USA indeksene bare faller tilbake 2 år. De startet å teste folk først forrige fredag og har lite kontroll på spredningen. Men da viste man kanskje ikke at myndighetene ville gripe inn, som nå.

3 Likes

Husk Quadruple witching day i dag! :slight_smile:

“Another day, another threat, on Friday: a quarterly event known as quadruple witching, in which mayhem is sometimes unleashed by the expiration of various futures and options contracts.”

3 Likes

Spesielt kvartalsopsjoner (mars, juni, september, desember) har ofte stort volum. Ergo i dag.

3 Likes

Så sitt short til mandag så er det bull som gjelder ? :thinking::man_shrugging:t3::blush:

1 Like

Kan fort være kraftig bull også.

1 Like

Hvorfor kraftig bull nå?

Kanskje mange har fått sykdommen og merker at det mest gir litt hodepine og hoste for de fleste? :man_shrugging:

2 Likes

Timeschart osebx siste måned, smeller opp neste uke?

2 Likes