Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

Begge mulighetene er der mener jeg.

Min tanke er at selv med 1929 scenario blir det snart relief rally fĂžr videre slakere nedgang

image

image

4 Likes

3 Likes

Hvordan kan man si at man eier aksjer eller obligasjoner nĂ„r du ikke engang har rett eller mulighet til Ă„ selge disse? Staten og fondsforvaltere konfiskerer nĂ„ eiendelene dine for Ă„ “beskytte” deg:

Det er godt staten beskytter oss mot oss selv! Hva skulle vi ellers gjort!
Helt utrolig Ă„ se hvor raskt din personlige frihet kan bli frarĂžvet deg.

9 Likes

Neste er vel at bankene nekter oss Ă„ ta ut kontanter :sweat_smile:

1 Like

Tror du er altfor optimistisk med tanke pÄ at ting gÄr pÄ skinner og det lÞser seg litt over pÄske.

Det er sÄ alvorlige og gjennomgripende makrotall, kvartalsrapporter m.m. som kommer pÄ lÞpende bÄnd fra og med disse dager og de neste kvartalene at jeg ikke i min villeste fantasi kan se for meg at OSE ikke skal betydelig lenger ned.

Hvis jeg virkelig skal vÊre overoptimistisk, sÄ tenker jeg OSE rundt 450-470. Men som tidligere sagt, mitt realistiske perspektiv tilsier 320-350.

3 Likes

Hvis man har en invisteringskonto, kan eier av denne nekte meg Ă„ handle i det hele tatt? Jeg er jo ikke eier av den kontoen.

1 Like

Tror det blir lettere Ä fÄ igang aktivitet etter denne krisen, enn i 1929.

Men vil feks alle reise som vanlig allerede vinteren 2021?
Jeg tror nei, dette vil endre atferd blant folk en stund. For det fÞrste vil de som ville reist til vanlig, ikke ha rÄd. For det andre tror jeg det manifesterer seg, kortsiktig, i en slags nasjonalistisk tankegang. Ferie i eget land, stÞtte lokalsamfunn.

Mange mindre land sliter ogsÄ allerede med Þkt kriminalitet. Hvor mange land ender opp med destabilisert samfunn, og uante konsekvenser? Kan dette skje ogsÄ i USA feks?

1 Like

Hvilke tanker har du om hva som skal gi relief og nÄr? Jeg fÞlger deg helt pÄ at ut fra historiske sammenlikninger og psykologi sÄ vil relief/rekyl komme pÄ et tidspunkt, men hva har konkret utlÞst relief historisk sammenliknet med nÄ?

Min tanke nÄ er at virus er lettere Ä forstÄ for alle og derfor gir/vil gi en bredere frykt i dette krakket. Derfor tenker jeg ogsÄ at virusutviklingen nÄ styrer. Jeg synes det er vanskelig Ä se for seg en ordentlig rekyl fÞr man ser en eller annen lysning der som for eks; bedre utvikling enn ventet i noen land, positive resultater for behandling, vaksine fÞr skjema, e.l. Om ikke noe slikt skjer med det fÞrste sÄ skjÞnner jeg ikke helt hvorfor rekyl skal komme i det korte bildet.

En joker kan jo vÊre et lite oljeoppsving som vel kan komme ut av det blÄ pga politikk, men totalt sett tenker jeg at negativ virusutvikling i USA vil knocke den raskt. Uten noen av positivene nevnt over er jeg redd at vi vil se fortsatt nedgang, og kraftig om vi fÄr helsekriser i Storbritannia, USA, SÞr-Amerika og Afrika. Da tror jeg ikke pÄ noe kraftig rekyl fÞr kanskje om en mÄneds tid, men uansett hvor ille det blir, sÄ snur det idet bedring Þynes i horisonten. Tenker at sÊrlig de neste 2-3 ukene vil avklare mye i sÄ mÄte.

SÄ tenker jeg at det blir interessant nÄr turningpoint for virusutviklingen blir sammenliknet med nÄr de Þkonomiske konsekvensene av tiltakene manifesterer seg. Jeg har sett for meg at bedring i virussituasjonen Þynes fÞr Þkonomisk impact virkelig slÄr inn. I sÄ fall at virusrekyl slÄs kraftig ned igjen til ny og enda lavere bunn, men nÄr og hvor kraftig Þkonomisk impact blir vet jeg at du og mange andre her begrunner mye bedre enn meg :blush:

5 Likes

Syns denne var litt interessant !

https://www.nettavisen.no/podkast/serie/stavrum-eikeland/nils-holger-koefoed/

1 Like

Jeg er veldig enig i mye av det du skriver, men tror markedet vil reagere skarpt oppover hvis/nÄr vi fÄr indikasjoner pÄ at spredning av viruset er pÄ vei ned.

2 Likes

En ting er at risiko er i ferd med Ă„ stige i obligasjonsmarkedet, og institusjonelle investorer kan ikke gĂ„ i “cash” slik vi tenker at pengene stĂ„r pĂ„ konto. Pengene mĂ„ plasseres enten i aksjer eller obligasjoner (stat og kommuner, boligkreditt, selskaper). I tillegg skal dette rebalanseres mĂ„neds eller kvartalsvis sĂ„ mye penger skal nĂ„ flyte over fra obligasjonsmarkedet inn i aksjemarkedet.

Slik ser det nÄ ut hos pensjonsmyndighetene i Sverige

4 Likes
2 Likes

@Aksjesnila
Samt at rekyl i stor grad baserer seg pĂ„ tekniske stĂžttepunkter og som du sier psykologi. Mye det samme. I det har man f.eks forventning om rekyl som ved tidligere store korreksjoner. La oss si at markedet blir “enig” om at dette er sĂ„ og si identisk med hvordan det forlĂžp seg i 1929, da er det en bred enighet om at markedet nĂ„ skal kjĂžpes, for nĂ„ kommer det en rekyl. Vi er enkle sĂ„nn.

Hva som “utlĂžser” dette kan vĂŠre sĂ„ mangt. Kan vĂŠre noe sĂ„ enkelt som at media trykket avtar og gjerne fokuserer pĂ„ overstĂ„ende.

4 Likes

Hei,

HÄper noen kan hjelpe en nybegynner Ä forstÄ derivat spekulasjon.

Jeg har handlet litt pÄ bear obx 10 denne uken, og nÄr jeg kikket pÄ langsiktige kurser tenkte jeg fÞlgende «Hvis jeg fÄr kjÞpt dette derivatet for under en krone pr.stk og sitter pÄ de noen Är vil det fÞr eller siden stige ganske mye. For eksempel ble dette derivatet handlet for over 80 kroner for noen Är siden»

Bear obx 10:

Bull obx 5:

SÄ nÄr jeg sÄ nÊrmere pÄ kostnadene innsÄ jeg at Nordea/Nordnet skal ha over 60% av inntjeningen hvis man tjener godt pÄ det.
Tanken virket ikke fullt sÄ god lenger


Er det noen andre mÄter man kan gjÞre slike handler pÄ?
Noen aktĂžrer som ikke tar mesteparten av overskuddet?
Er minifutures en god lĂžsning?
Og hva er eventuelt lÞpende og salgskostnadene pÄ disse?
De fÄr man vel ikke kjÞpt sÄ billig uansett (under en krone pr.stk sÄ kan man kjÞpe mange derivater
)
Det var derfor jeg sÄ en stor oppside, med begrensede muligheter for tap.

PÄ forhÄnd takk!:slight_smile:

Dette passer kanskje bedre inn i Bear trÄden?

Jepp, takk!

Kan nokon kommentere pÄ den saka her? :slight_smile:

1 Like

Hvor langt ned bÞrsen skal avhenger av hvor lang tid det tar fÞr samfunnet er i en mer normal situasjon tenker jeg. Vi har hatt ett betydelig fall, og om bÞrsen skal ned pÄ 300 tallet tror jeg vi mÄ fÄ en ukontrollerbar situasjon som drar ut i tid. Visse bransjer kommer til Ä slite i lengre tid, mens andre vil komme kjappere i gang. En del av elendigheten er allerede tatt ut, sÄ gjenstÄr det Ä se hvor kjapt vi fÄr medisin som virker ok, og hvor langt det drar ut. Jeg er Äpen for begge deler, men har troen pÄ at det blir bedre fÞr det blir sÄ ille.

1 Like
1 Like

Personlig tenker jeg at OSEBX er et bra kjÞp nÄ pÄ 650 med stÞttenivÄer fra 2015 og at vi begynner Ä fÄ "kontroll "pÄ Covid19 i Norge / Norske forbruker har mye mindre usikkerhet i vente enn de amerikanske borgerne et Är fram i tid.

Som flere sier hÊr i trÄden mÄ vi se over dammen, fÞr vi gjÞr noen store valg her hjemme pÄ bÞrsen.
USA sin andel i aksjemarkedet utgjĂžr 45/50% pre corona?? Osebx fĂžlger vel USA indeksene ganske jevnt og trutt.

2 Likes