Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

Jeg vil estimere sjansen for at dette blir vedtatt til litt under 0,01%.

2 Likes

Nja, klarer vel pÄ en eller annen mÄte Ä fÄ det igjennom skal du se. Donald er ikke tam nÄr han fÞrst har fÄtt blod pÄ tann :slight_smile:

Jeg tror kanskje du ikke fĂžlger politikk?

Forslaget er fra Rashida Tlaib.

Dette er en av de mest venstre-ekstreme politikerne i huset i USA, og venstresiden taper primĂŠrvalget i USA (Sanders vs Biden) fordi de er for ekstreme.

At ett lovforslag som dette sklir rett gjennom i USA anser jeg som relativt lite sannsynlig.

Men du mener at dette skal skli rett gjennom fordi Donald ikke er tam?

Man kan se pĂ„ dette mer som ett PR stunt, eller valgkamppropaganda. For nĂ„ kan man si at uansett hva som kommer sĂ„ “gĂ„r det ikke langt nok.”

Dette er hva det jobbes med.

6 Likes

Ah, sÄ det var ikke Trump sitt. Det jeg har sett har vÊrt 2*1 mÄneder med 1k. Husker ikke datoene.
Artig dems Þnsker gi bort masse cash nÄ, det vil jo i teorien bare hjelpe Trump?
Men har ogsÄ hÞrt Pelosi ikke er gira pÄ dette, ikke rart. Hun tenker jo lenger enn de andre.

2 Likes

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/5e7696e857961d00187a9e95

Debatten fortsetter: PÄ den eine sida advarses mot resesjon, og verre tilstandar enn bÄde 2008, 1987 - nÊrmare 1930-talls depresjon.

PÄ den andre sida: Viss dette kontrollerast noko lunde, kan vi, som Trumpen sjÞlv seier, fÄ tidenes rally inn mot 2021.

  • Dubravko Lakos-Bujas, chief U.S. equity strategist at JPMorgan, expects the S&P 500 to reach 3,400 in early 2021.

  • “Acknowledging that equity markets globally are now down 30-50% from their recent highs 
 we see an asymmetrical return profile for equities with upside significantly higher than downside over the next year,” he says.

https://www.cnbc.com/2020/03/21/stocks-can-return-to-records-early-next-year-if-the-us-can-curb-coronavirus-spread-says-jpmorgan.html

https://www.cnbc.com/2020/03/20/analyst-anticipates-worst-crisis-since-1929-amid-recession-fears.html

“Forecast risks are overwhelmingly on the downside and depend crucially on how governments respond.”

No er det hvertfall liten tvil om at verden kjem til Ä trykke penger i rekordtempo for Ä unngÄ store likviditetskriser. Kaffigrut Invest gÄr for langsiktige opsjonar.

3 Likes

Jeg tror, som nevnt tidligere, at amerikanerne ikke ser hva som kommer i mot dem.

New York City ser ut til Ä bli det neste Nord-Italia basert pÄ Þkningen i smittetilfeller og dÞdsfall.

At man i det hele tatt kan tro at SP500 skal til 3400 innen de neste 12 mÄneder er for meg komplett uforstÄelig.

Men det er jo bare en enkel sĂžrlendings betraktning. :crazy_face:

11 Likes

Ådu, eg trur det har begynt Ă„ demre for dei xD

Poenget er jo - kva har forandra seg om 4-8 mnd?
Litt lÄgare snittalder i landet og enormt med kvantitative lettelser?
DĂ„ snakker vi FOMOrally
Markedet skal prisast tilbake til framtidig vekst og avkastingspotensiale.
Det er, om ikkje anna, eit mogleg scenario. :slight_smile:
#PrayforAmerica #PrayforFoMo

3 Likes

NĂ„ synes jeg du gjĂžr det litt lettvint, @lassar :wink:

Det som kan ha forandret seg de neste 4-8 mÄnedene er for eksempel dette:

Hele reiselivsbransjen, dvs alle fly, hotell, restaurant, café, kiosk, Uber, Airbnb osv vil ha 90-100% inntektsbortfall i perioden mars til (sett inn Þnsket mÄned, men minst fra og med juni). Alle fysiske retailbutikker vil ha det samme.

Italia stenger nÄ ned all ikke-essensiell produksjon i hele landet. Dette kan fort skje i noen stater i USA, om ikke hele landet. Millioner vil bli arbeidsledige. Hva gjÞr det med privat konsum?

I tillegg har de en overbelÄnt oljesektor som sliter maks allerede. Dette truer igjen finansbransjen.

SÄ for Þkonomien sin del handler dette mye mer om pausen vi nÄ har iverksatt i verden. Kapitalismen er ikke konstruert for dette. :face_with_monocle:

9 Likes

Absolutt, det var meint for Ă„ illustrere eit poeng :wink:

Eg driv sjÞlv ei bedrift som er overeksponert mot den bransjen, i tillegg til at eg snakkar mykje med andre eigara av smÄbedrifter i regionen. Vi merkar dette godt for Ä seie det sÄnn. Det er kjipt Ä gÄ frÄ forventa rekordvekst til brÄstopp.

Slik eg ser det finnes det ingen alternativ til Ă„ pĂžse meir likviditet inn i markedet, slik det har blitt gjordt ei god stund. Fortsett Ă„ slĂžkke brannen med bensin (i mangel av betre ord).

Det gir for meg, svÊrt forenkla to moglege utfall av det som vi stÄr i:

A: Kollaps og massekonkursar, tvangssalg av boligar, depresjon og sÄnn.
B: Ei pause, fÞr vi gÄr relativt raskt tilbake til normalen, med masse hjelp frÄ bankane.

No er det jo ein grunn til at eg ikkje er Økonom, men ein sofaspekulant, sÄ eg tar sjÞlv det eg seier med ei klype salt.

7 Likes

Bare tenk pÄ ditt eget tilfelle, du bor i Norge sÄ kanskje du fÄr dekt noe lÞnn nÄr du er permittert. De fleste i USA blir Bigly rekt her. FÄr selskapet ditt refundert pengene det egentlig skulle ha tjent? Vil folk drikker mange ganger sÄ mye kaffi nÄr det er over for Ä kompensere/gjÞre at du kommer raskere ovenpÄ?

De absolutt fleste selskaper vil aldri bli gjort hele, tapte inntekter er borte for alltid. De fleste bedrifter vil ikke ta det igjen, bare begynne pÄ nytt saktere/pÄ et lavere nivÄ med dÄrligere omsetning og marginer Samtidig har de brukt opp pengereserver og til og med tatt opp mer gjeld enn de hadde fÞr. Som i Norge ogsÄ skal ha kort nedbetalingstid (under 3Är).
Pengene som forsvinner i alle mulige kriker og kroker vil ikke erstattes helt av pengetrykkingen. Det er ogsÄ umulig gjÞre det rettferdig slik at de som taper fÄr igjen det.
SÄ jeg har ingen tro pÄ vi skal klare rette opp Þkonomien kjapt, kun forhindre noen forferdelige scenarioer.
Spesielt i USA hvor folk i hvertfall lever fra hÄnd til munn er dette ikke bra. Uansett hva staten gjÞr sÄ klarer de ikke forsÞrge hele landet pluss dets selskaper.
Men forsÄvidt, USA kan i det minste printe i det uendelige den nÊrmeste tiden da det er mangel pÄ dollar likviditet. Litt verre med shitty land i EURO samarbeidet. Tyskland fÄr selvsagt lÄne i bÞtter og og spann, men de i SÞr Europa vil fÄ store problemer med Ä fÄ til enda stÞrre underskudd.

8 Likes

Jeg kan ikke se at en normaltilstand gjenopprettes snart. Selv om myndighetene letter pÄ tiltakene vil det vÊre etterslep. Mange er engstelige. Enkelte foreldre vil holde barn hjemme fra skolen, selv om skolene Äpner igjen. Folk kommer ikke til Ä flokke seg sammen pÄ restaurant, selv om restriksjonene letter. Jeg har gÄtt meg noen turer i Oslo, og slik det er nÄ er det nesten umulig Ä bruke penger i Norges hovedstad. Bra for lommeboka, enn sÄ lenge. Jeg sÄ imidlertid én kÞ, det var et NAV-kontor. Man trenger ikke lese «den store boken om samfunnsÞkonomi» for Ä se hvor dette kan bÊre hen; det holder Ä gÄ ut dÞra.

12 Likes
2 Likes

Har forklart ungene og at det et finanskrise og hva en finanskrise innebĂŠrer.Brukte store ord som dugnad og fellesskap/ ref regjeringen.MĂžter stor forstĂ„else for det.Aldri hatt mer Ă„ rutte medđŸ€ŁMye Ă„ hente her😉

4 Likes

Eg prĂžvar Ă„ danne meg eit bilde av kor mange av desse er tilbake i jobb om 3mnd, 6mnd, 1 Ă„r.

Blir det sommerferie pÄ folk? Blir det mogleg for turistnÊringa Ä sko seg pÄ norske turistar?

Erc etc

1 Like

Kanskje jeg ogsÄ skal prÞve tallfeste dette mer. Men ja, blir ikke sÄ mange turister i Norge. Det i seg selv er en gigantisk smell, men selv innenlands ferier blir det lite av. Spesielt det at vi har vÊrt sÄ tidlig flinke til Ä teste/avdekke Korona i Norge har gjort at vi har fÄtt elendig PR i utlandet tror jeg. NÄ er jo det slik vi nekter folk Ä komme inn, og andre nekter sine Ä reise ut. Dermed kan man ikke vente mye turisme.

Man mÄ jo forvente dette er ganske bad i minst en mnd til, (2 uker eskalering 2 uker cooldown) fÞr man begynner kanskje roe seg ned ( slipper man opp tiltakene blusser det opp og skaper problemer senere igjen). Men da tror jeg det er forsent for mange Ä plutselig begynne reise, samtidig vil selvsagt veldig mange vÊre for redde til Ä gjÞre det ogsÄ. Mange har ikke rÄd, ettersom de fremdeles er permitert.
Veldig mange helsepersonell fÄr jo heller ikke noe sommerferie. Den har de fÄtt beskjed om kan lett trekkes tilbake om det er behov fremdeles. Jeg ogsÄ tenker jo at det er best Ä droppe sommerferien akkurat nÄ. Tar heller en syk ferie neste vinter + sommer.

Men vi har jo en hel rekke med bransjer med sÄ godt som forbud, sÄ summerer man opp de tror jeg man kommer opp i MANGE hundretusener. Vi snakker jo om store deler av hotell, frisÞrer, hudpleie, restauranter, kjÞreskoler, treningssenter, cruise, reiseliv/turisme, butikker utenom dagligvare, flyselskap, restaurenter/kafeer, bilutleie, kollektiv, taxi, idrett., kiropraktor/fysio/naprapat, tannleger, artister/underholdningsbransjen, Samt sÄ gÄr det ogsÄ noe utover verft, industri, rÞrleggere/elektrikere/malere/snekkere o.l som jobber i hjemmene til folk. Listen er helt uendelig, bare det jeg kom pÄ i farten.


E24 prÞver her Ä lage oversikt, men er utrolig mange smÄbedrifter som de ikke har med.

SÄ hvor raskt folk fÄr komme tilbake i jobb er vanskelig Ä si, de i industri o.l som blir fucked over nÄ pgr kontrakter som ryker. Husk pÄ bÄde oljepris/valutakollaps og generell slowdown/uro gjÞr at mange kansellerer kontrakter og utsetter investeringer, det gir ogsÄ en veldig mye bredere effekt som kan bli mer langvarig.
Jeg tror i utgangspunktet vi fÞrst nÄ utsetter til 13 april de tiltakene vi har til nÄ, men det blir fort mer. Vi har jo fremdeles ikke stengt kjÞpesenter og alle butikker utenom dagligvare/apotek, det skjer sikkert ogsÄ, da ilÞpet av de neste to ukene siden det ikke vil se ut som vi fÄr kontrollen med det fÞrste.
Pluss kaoset fra utlandet vil virkelig pÄvirke stemningen her hjemme, vi skriker etter mer tiltak jo mer dÞd og fordervelse vi ser i Europa/USA. Noe vi vet vil bli mye mer av
!

3 Likes

Hva tenker folk om USD/NOK utviklingen fremover? Skulle gjerne begynt Ä plukke noen amerikanske aksjer etterhvert, men mÄ si valutakursen har gjort det mindre attraktivt.

1 Like

Betinger slik jeg ser det, at osebx fortsetter som siste bĂžrsuke, Ă„ gjĂžre det bedre enn U.S. index mf.
Et bm rally i Brent ville hjulpet.

3 Likes

Utfordringer i det nordiske obligasjonsmarkedet

Flere nordiske forvaltere stoppet forrige uke investorers mulighet til Ä innlÞse i flere av sine obligasjonsfond. Bakgrunnen for dette var at det hadde vÊrt svak likviditet i obligasjonsmarkedet gjennom hele uken, som pÄvirket spesielt norske og nordiske hÞyrenteobligasjoner.

Usikkerheten i aksjemarkedet har spredd seg til markedet for selskapsobligasjoner, et finansielt instrument der investorer lÄner bort penger til selskaper i bytte mote en lÞpende rente. PÄ tross av at kursene pÄ disse obligasjonene har falt betydelig, som gjÞr at den lÞpende renten man mottar som investor blir hÞyere, er det fÄ kjÞpere i markedet.

Det er sannsynligvis flere som Ăžnsker Ă„ se effektene av sentralbankenes stimulerende tiltak, blant annet oppstarten til Statens Obligasjonsfond som skal kjĂžpe obligasjoner for inntil 50 mrd. kroner, fĂžr de er klare til Ă„ ta risiko igjen.

Flere obligasjonsfond opplever samtidig relativt store innlÞsninger, og med fÄ kjÞpere pÄ andre siden kan det bli trangt i dÞren. NÄr mange skal ut samtidig, blir det et ytterligere nedadgÄende press pÄ kursene. De som mÄ selge har da blitt tvunget til Ä akseptere de kursene som blir satt, i de obligasjonene hvor det i det hele tatt har blitt stilt priser.

For Ä sikre kunders verdier i et marked med svak kjÞpsinteresse, valgte flere forvaltningsselskaper derfor Ä stoppe innlÞsninger fra kunder inntil obligasjonsmarkedet har roet seg. Dersom likviditeten kommer tilbake , forventer de at markedet vil ta seg opp igjen og andelseierne vil komme bedre ut enn Ä selge seg ut nÄ.

Dette gjelder blant annet FORTE Forvaltning i Trondheim, som stoppet muligheten til Ă„ innlĂžse i FORTE Kreditt. Danske Invest og Carnegie Fonder stengte flere fond i henholdsvis Danmark og Sverige forrige uke.

I likhet med Norges Bank sÄ har Sveriges Riksbank forsikret om at de vil bidra med likviditet til obligasjonsmarkedet gjennom stÞttekjÞp av selskapsobligasjoner. Det vil forhÄpentligvis bidra til Ä lÞse likviditetsutfordringene.

5 Likes

Og vidare svekkelse av den norske krona :ok_hand:
Det er relativt billeg Ä sitte pÄ euro, dollar, etc og handle solide selskap pÄ Oslo BÞrs no for tida.

Store kursfall og ekstreme kursbevegelser fĂžrer til at mange institusjonelle investorer, kortsiktige tradere og datamaskinstyrte investeringsstrategier tvinges til Ă„ redusere risiko, noe som har forsterket panikktendensene. Mange slike investorer, bedrifter og banker fĂ„r samtidig et Ăžkt behov for kontanter – enten for Ă„ dekke inn tapende posisjoner, for Ă„ sikre drift eller for Ă„ opprettholde kredittgivning.

De aller fleste kunder vi snakker med er bekymret, og det med god grunn, men har samtidig troen pĂ„ at verden, Ăžkonomien og finansmarkedene vil overleve – ogsĂ„ denne gangen. I den grad prisene pĂ„ verdipapirer nĂ„ reflekterer rasjonalitet eller ei, mener vi aksjemarkedet allerede priser inn en mild global resesjon noen kvartaler fremover. Kursfallet er allerede stĂžrre enn det gjennomsnittlige bear-markedet i aksjer siden andre verdenskrig.

2 Likes