Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

S&P 500 var pÄ ca 2400 da OB stengte fredag. NÄ er futene pÄ ca 2200. Olja ogsÄ ned ca 10% siden slutt OB fredag. Holder dette seg til Äpning i morgen blir del vel en ganske rÞd Äpning pÄ OB i morgen.

1 Like

IG Oslo futures ned ca 8%

1 Like

Markedskommentar:
Olje - 8%
Us futures Limit down pÄ rekordtid.


Sums it up quite nice.

Dei futsa brukar ofte Ă„ kjĂžyre hardt opp eller ned mellom 0800 og 0900.

BjĂžrnane vs oksane:

2 Likes

Target 2000 sÄ suckers rally til 2450?

1 Like

Oljen hentet inn seg fra - 8% til “bare” - 2% og futtene fra rekordsrask CB til “bare” -3,5%-4%. Med den logiske oppfĂžrselen til OSEBX sĂ„ blir det vel en grĂžnn dag i dag :joy:

2 Likes

Det er fuckings vanskelig Ä spÄ hvordan den svekkede kronen slÄr inn. Med 9kr pr dollar, sÄ kostet pÄ 650 pÄ OSEBX indeksen 72$. Med 11,7kr pr dollar, sÄ koster det samme nivÄet 56. Evt kan man regne om selve indeksen og fÄ 500.

I de aksjene jeg holder sÄ er det mye utenlandske fond/eiere og hvis aksjen i tillegg har inntekter i USD/EUR, sÄ har den gjennomsnittlige aksjen falt 45% allerede, vesentlig mer enn S&P. SelvfÞlgelig, er inntektene i NOK og utgiftene i USD/EUR, sÄ har aksjen kanskje ikke falt nok. Det har vel heller ikke sÄ mye Ä si hvis aksjen har inntekter/utgifter i NOK.

Sitter i Kitron og den har hatt en litt overraskende utvikling de siste dagene som nok skyldes USD/NOK forholdet og at aksjen har inntekter mye inntekter/utgifter i EUR/USD.

4 Likes
1 Like

Unlimited QE.

6 Likes

Markedets reaksjon (US500)
image

5 Likes

Holy fk
 halvparten av forrige ukes QE pÄ 700mrd USD er brukt allerede.
Og det eneste FED ikke kan kjÞpe direkte og ubegrenset nÄ er aksjer.

Hvis jeg skjÞnner noe som helst sÄ burde dollar svekke seg brutalt nÄ. (og underforstÄtt, gull/krypto/rÄvarer opp)

2 Likes

Hva er halvparten av uendelig? :money_mouth_face:

1 Like

know your limits. hahaha

1 Like

= halvparten av ingenting, nichtig, zero, nulo
 snakke meg om Ä dra ting opp av hatten :+1: :joy: mÄ bli bra dette, kjempe bra :hole:

1 Like

Jeg begynner Ă„ bli litt bekymret for dollar/US situasjonen

  • ubegrenset likviditet
  • det statlige gjeldsberget er gigantisk
  • demand er mye stĂžrre enn supply (negativ handelsbalanse)
  • senatet er handlingslammet i sin skyttergravkrig pĂ„ de politiske skillelinjene.

Flere gode oppskrifter pÄ hyperinflasjon?

3 Likes

NÄ som ingen konsumerer er det vel mer deflasjon som er problemet pÄ kort sikt? PÄ lang sikt blir det interessant Ä se.

Hittil har pengepolitikken bare skapt inflasjon i aktiva, ikke realÞkonomien, fÄr se om de klarer Ä blÄse opp en ny boble nÄ. Skulle ikke overraske meg.

4 Likes

Jeg har ikke tenkt nĂžye gjennom dette men den store forskjellen er hva FED har lov Ă„ kjĂžpe. Hvor mange fantasillioner det er snakk om er et spĂžrsmĂ„l om pengetrykking og dollarens “styrke”

NĂ„ har dem direkte adgang til Ă„ sprĂžyte penger inn i realĂžkonomien. For hvis jeg forstĂ„r riktig har fed lov Ă„ kjĂžpe corp.bonds. SĂ„ NÅ kommer mange seg ut av rĂ„tten gjeld. (det pĂ„virker realĂžkonomien) Om det er en god ting med en bad debt bailout


Deflasjon, tja jeg kan gjette pÄ at Covid-19 gir lavere effektivitet i realÞkonomien (realÞkonomien er allerede overleveraged) sÄ fÞrer det med seg prisstigning. Med devaluering av dollaren (les: QE), blir import dyrere, men klart det bedrer konkurranse kraften sÄ det kan balansere seg ut til en viss grad
 Prisene stiger mer
 og i verste fall Þkonomisk kollaps og hyperinfalsjon. ( :innrÞmmer litt svartmaling og tinfoil hat: Det er lett Ä ta feil i en ukjent situasjon )

3 Likes

Dollaren styrker seg jo mot alle andre valutaer sÄ jeg ser ikke helt poenget. Alle gjÞr QE og det skaper ingen inflasjon, bare hÞye priser pÄ aksjer, obligasjoner, eiendom mm.

2 Likes

Alternativ A er riktig. Det vi ser er en gjeldsboble som sprekker slik den alltid var ment Ä gjÞre. Til lenger staten presser boblen til mindre effektiv blir Þkonomien pga. uproduktive og spekulative investeringer som bolig, aksjer og derivater. NÄr en gjeldsboble sprekker starter en implosjon som ikke kan stanses nÄr den fÄr fotfeste. Dette skjer ganske raskt investorer holder tilbake penger, ingen tar opp nye lÄn, privatforbruket synker, og folk blir arbeidslÞse. Som alltid i historien sÄ vil politikerne printe sÄ mye penger som mulig for Ä stanse implosjonen men uten nytte ettersom boblen er blitt presset til ytterpunktene nÄ.
“USAs sentralbank, Fed, utvider krisetiltakene i kjĂžlvannet av viruspandemien. NĂ„ settes det ikke lenger en Ăžvre grense for stĂžttekjĂžp av verdipapirer.”

Som vi ser fÄr man en rush-to-cash,; ut av aksjer, fond og andre bobler. Dollaren styrker seg da fordi mesteparten av verdens gjeld er denominert i dollar. NÄr helikopterpengene ikke har Þnsket effekt sender de flere helikopter. PÄ et tidspunktet vil inflasjonen bli synlig og komme ut av kontroll som pÄ hvilket tidspunkt folk mister tillit til staten og valutaen. Man fÄr da en valutaflukt. Bank-runs fÞrer da til at bankene stenger dÞrene og gÄr i gang med bail-ins og bail-outs for Ä unngÄ konkurs. Valutaflukten gÄr sÄ inn i materielle/fysiske eiendeler i pÄventa av en full reset av gjeldsboblen fÞr man sÄ begynner pÄ nytt med nyskapende innovative investeringer og et billig boligmarked :smiley:

8 Likes

Kan du forklare/konkretisere disse mekanismene enda litt mer for dem (meg) som sliter litt med Ä forstÄ sammenhengene her :slight_smile:

2 Likes