Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

Tenker du pÄ gull og sÞlv?

1 Like

Jeg har ikke solgt boligen min enda, sÄ jeg kan ikke svaret pÄ det spÞrsmÄlet enda :slight_smile:

SpÞrsmÄlet er vel kor lenge det kan haldast flytande? :thinking: 2020, 2021, 2030, 2050?

2 Likes

Vi er i en deflatorisk spiral nÄ som sikkert vil vare noen mÄneder. NÄr Øystein printer billiarder av kroner sÄ vet du inflasjonen er pÄ vei. Det hele gÄr jo veldig raskt. Jeg tipper vi ser meget hÞy inflasjon i Q3 og Q4.

Men Norge kan jo velge Ä ikke gjÞre noe annet enn Ä se pÄ deflasjonen ogsÄ, men etter alle bÞkene jeg har lest sÄ ender det alltid med hyperinflasjon.

3 Likes

Sveitsiske rentepapirer 50 Är er fremdeles pÄ -0,3% sÄ er ikke sÄ sikker pÄ at det hyperinflasjonen man er bekymret for dukker opp med det fÞrste


5 Likes

Det er jo det jeg skriver lenger oppe. Akkurat nĂ„ sĂ„ ser man en rush-to-cash. Trygge havner som statsobligasjoner er jo det “tryggeste” man kan sitte pĂ„. NĂ„r flukten ut av statsobligasjoner begynner sĂ„ vil renten skyte til vĂŠret og FED blir nĂždt Ă„ kjĂžpe tilbake alle obligasjonene for Ă„ holde renten nede.
Da blir det virkelig fart i maskineriet, sikkert hundrevis av trillioner som mÄ printes :slight_smile:

3 Likes

Tilliten forsvinner fordi man ser at staten ikke har kontroll pÄ Þkonomien. Bank-runs er nÄr folk er redde for Ä miste sparepengene sine nÄr en bank er nÊrme konkurs, sÄ de tar ut sparepengene sine. Dette fÞrer sÄ til at banken mÄ selge unna eiendeler for Ä Þke likviditeten sin, bank.runs er pÄ sÄ mÄte en selvoppfyllende profeti som garanterer konkurs. Bail-in = Banken tar f.eks. 30% av innskuddet ditt og setter det pÄ sin egen konto :smiley: Bail-out = Staten redder banken fra konkurs.

3 Likes

Hva blir konklusjonen din, hva skal man eie nÄ? Gull, sÞlv, eiendom og aksjer for Ä hedge mot inflasjon?

1 Like

SÄ lenge du ikke har mye gjeld sÄ er jo eiendom fint, ellers sÄ er det materielle eiendeler som er tingen. Det kan jo vÊre platinum og noen fine sportsbiler for min del. Bitcoin er eneste unntaket som ikke er en fysisk eiendel som jeg ville anbefalt fordi det finnes en begrensning pÄ dem. Jeg gleder meg ogsÄ til Ä se utviklingen i krypto/blokkjede-teknologien nÄr denne krisen er over. De som tror Bitcoin kan gÄ i null nÄr som helst, har ikke forstÄtt hva en Bitcoin er og hvordan blokkjede teknologien fungerer pÄ et veldig simpelt plan.

1 Like

Endelig en som skriver om det som jeg ogsÄ har tenkt pÄ en stund nÄ @anon76493722 (!)

Jeg kan ikke skjÞnne at folk ikke ser skriften pÄ veggen nÄr FED trykker en gazillion dollar for Ä proppe opp et overstimulert marked. Rentekutt fungerer ikke lenger fordi renten er pÄ 0, derfor mÄ man ty til helikopterpenger som mange Þkonomer spÄr er siste brikke i domino-rekken.

Jeg fÄr mer og mer fÞlelsen av at utfallet av dette kan bli katastrofalt. Heldigvis ser det ut som demokratene fÄr stoppet krisepakken pÄ 1.8 trillioner dollar inntil videre, men snÞballen har begynt Ä rulle. Jeg hÄper virkelig jeg tar feil, for i ytterse konsekvens vil verden se ganske annerledes ut om dollaren kollapser.

S&P500 reagerer negativt pĂ„ alle nyheter - bĂ„de nyheten om krisepakker og nyheten om at krisepakken ble stoppet ble tolket negativt. Can’t win either way! :slight_smile:

Jeg forstÄr likevel ikke at fysisk gull skal vÊre en trygg havn, ei heller bitcoin - selv om det har en begrenset mengde. Fremdeles mange som ikke har tilgang til krypto og mange som ikke vet hva krypto er. Hva da nÄr en handful few sitter med en mengde bitcoins? Hva skal resten gjÞre?

7 Likes

Siden du nevner krypto sÄ er det interessant Ä se at flere nye folk lÊrer om bitcoin selv om den har gÄtt ned mye siden sist peak i juni.

1 Like

Hvordan ser du for deg at bitcoin og metaller ikke kan vĂŠre en trygg havn?

BĂžrsen i USA minner om en episode fra Chicago Hope der de gjenoppliver en som har hjertestans.
De kjÞrer pÄ med elektro og adrenalin i Ära uten at det hjelper.
Litt mer strĂžm. Ingen respons.

“Kjþr en til med adrenalin!”
“Ja, men det kan jo ta livet av ham!”
“KjĂžr pĂ„ uansett!”

12 Likes

Pasienten vÄkner alltid opp til slutt i de seriene :wink: Og alle er glade og klapper

7 Likes

Med mindre du ikke skal vére med i serien lengre
 Spþrs hva som skjer med FED :stuck_out_tongue:

Herlig Ă„ ha deg tilbake for fullt Holmes - aldri ta pause igjen :wink:

1 Like
1 Like

Kan se ut som det er fysisk gull som gjelder. (klippet fra DN.no)
image

Jeg bemerker det siden gull futtene har stÄtt tilnÊrmet i ro siste Äret

1 Like

Det meldes om at NAV har mottatt nesten 200 000 sÞknader om dagpenger pÄ 1,5 uke. Det tilsvarer nesten 13% av arbeidsstyrken
 Vi har svÊrt god kontroll pÄ data og tall her i Norge sÄ disse er vel Ä anse som Ä stole pÄ.

Vi kan jo overfþre 13% arbeidsledighet til andre land
 Blir skremmende tall.

jobb

Edit: For de som vil leke med tall sÄ finner dere de her pÄ SSB sine nettsider, https://www.ssb.no/nasjonalregnskap-og-konjunkturer/faktaside/norsk-naeringsliv

Edit2: I USA sÄ snakkes det om at man vil kunne fÄ ett voldsomt hopp i ledighetstallene og Goldman Sachs har estimat rundt 2 mill. Dagens arbeidsstyrke i USA er pÄ ca 163 million. NÄ er neppe tallene fra Norge direkte overfÞrbare, men 13% er betydelig mer enn 2 million
 https://www.statista.com/statistics/191750/civilian-labor-force-in-the-us-since-1990/

5 Likes

Dette er i hovedsak de som er permittert ikke sant?

Vet om flere som er, eller har fÄtt varsel om delvis permittering. Disse er vel ogsÄ med i denne statistikken ikke sant?

1 Like