Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

Historisk opptur pÄ Wall Street

De amerikanske bÞrsene fulgte verdensmarkedene oppover, og Dow Jones-indeksen steg over 2000 poeng tirsdag etter Þkt hÄp om en krisepakke fra Kongressen.

2 Likes

Har delt denne pÄ chatten men usikke rpÄ om jeg har delt den her inne


9 Likes

Legg merke til at vi i dag hadde et rally som var ca 2x det :see_no_evil:

2 Likes

Kanskje nedturen er over nÄ og at Q2 blir fantastisk likevel? :stuck_out_tongue:

2 Likes

Ja, det blir nok helt supert!

2 Likes

Ikkje retta mot deg, men:

Det slÄr meg at mange tenker: nÄr Þkonomien er pÄ bunn og smittespredning pÄ topp , er aksjemarkedet pÄ bunn.

NÄr ekspertane advarer mot katastrofe i Þkonomien, lenge etter at fallet er eit faktum sÄ starter den store spekuleringa.

Dersom Q3 eller Q4 ligg an til Ä bli sÄ langt som i nÊrheten av akseptable, er aksjemarkedet svÊrt billeg i dag. Tenk pÄ personer med 70 000 000 000 kroner Ä plassere, korleis fÄ best avkasting over dei neste 2 Ära? :thinking:

(disclaimer: bunnen kan vĂŠre eit stykke lenger ned fortsatt, for all del) :slight_smile:

5 Likes
2 Likes

Min tilnĂŠrming er at Ăžkonomien er langt fra bunnen. Den skikkelige nedturen har ikke startet enda
 Folk som har betydelig bedre innsikt i makro enn meg snakker om 12-18 mnd. Jeg klarer ikke Ă„ se noe som helst positivt i at markedet har rally som i dag. Det er ett konstant jag etter likviditet og ene meledingen om at man ikke har cash til Ă„ dekke margin calls avlĂžser den andre


Jeg skal vĂŠre det fĂžrste til Ă„ innrĂžmme at det er mye penger Ă„ tjene i dette volative markedet. SĂ„ de som behersker det har nok flotte dager og det er de vel unt for risikoen de tar.

17 Likes

Jo nÄ skal du hÞre. Dette er pÄ kanten til fiksjon men en potensiell mulighet ifht. ditt spÞrsmÄl.

Dollaren kollapser (fÞrst stagflasjon, sÄ hyperinflasjon) . Man fÄr bankruns og panic buying. Det bryter ut borgerkrig i US. Siden all gjeld i verden er denominert i dollar fÄr du en snÞball effekt verden over. Det kapitalistiske systemet forfaller og demokratiet likesÄ.

I denne ekstreme situasjonen godtar folk et alternativt styresett. Kanskje blir Putin verdensleder, eller Kina blir den globale verdensherren og innfÞrer kommunisme overalt. Eller kanskje vi gÄr tilbake til et pre-monetary system som bestÄr av byttehandel basert pÄ blockchain tech (men at det ikke er Bitcoin eller liknende). Eller folk finner ut at penger er noe tull og prÞver Ä bli sÄ selvforsynte som mulig (tenk Horizon Zero Dawn eller Divergent serien).

I don’t know. Men i samtlige scenarioer ser jeg ikke hvorfor gull og Bitcoin vil vére trygge havner. Jeg tenker dommedag og Mad Max. Da blir overlevelse det viktigste
 :sweat_smile:

2 Likes

Teknisk sett tror jeg vi bunner (i denne omgang) rundt 524. FÄr se om jeg fÄr rett.

1 Like

2 Likes

Veit ikkje med deg. Men ein neve fysisk gull trur eg kjem godt med i year 1 post coronacollaps :joy:

Funka godt for tusen Ă„r sidan hverfall

2 Likes

My man!! Bill Gates 4 prez!!

Tenk at han virkelig lurer de til Ă„ tro at dette bare skal vare i 2 uker


Er virkelig den vanlige amerikaner sÄ idiot at de faktisk enda lytter til han?

4 Likes

Evt. Cuomo 4 prez! Liker hanass, men dette ser virkelig stygt ut for New York.
Hvordan skal dette gÄ  BĂžrsen i pluss?
Jeg ler.

«The rate has led experts to project an eventual peak demand of 140,000 hospital beds — up from the 110,000 that Cuomo had previously predicted

The state has only about 53,000 permanent hospital beds»

3 Likes

SĂ„Ă„Ă„, her har dere en Canadisk ETF som tracker hele eiendomsmarkedet i Canada
 instakill


Videre sÄ har vi en tilsvarende ETF fra US


5 Likes

MÄ ogsÄ ta med denne som jeg tydligvis la i feil trÄd i gÄr


Delta airlines som for under 1 Ă„r siden hadde obligasjoner med A2 vurderinger er i dag blitt nedgradert til junk obligasjon.

Aksjen er opp 21%. Go figure


6 Likes

Historien gjentar seg (ref. 2007-2009).

1 Like
1 Like
2 Likes

Trodde vi var vitne til tidenes suckers rally her forrige fredag, men gÄrsdagen tar kaka! Mange mange amatÞrer som blir lurt om dagen
 :slightly_frowning_face:

4 Likes