Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

Ligger ann til stygg dag i morgen.Politikerne har brukt krutt uten Ä lÞfte bÞrsene merkeverdig.Flere sitter pÄ hold og mange nÊrmer seg konkurs.Sogte alle aksjer i dag.VIX stiger


1 Like

Hva skjer i morgen?

Kan vel si denne er relevant bÄde i denne trÄden og i bitcoin-trÄden :slight_smile:
Dersom sentralbanken lager en digital-valuta skyter deg seg selv i foten, Bitcoin vil ta helt av.

1 Like

Brudd opp fra fallende kile

4 Likes

Markedet pÞser milliarder inn for Ä stimulere og ingenting skjer??? Trangt i dÞra i morgen nÄr oppgangen ikke kom? SSP gÄr nok i minus i dag og futtene i Asia i minus.Kan selvsagt komme gode nyheter som snur dette.

2 Likes
1 Like

Du kan selvsagt ha rett. Men hvor mye gikk USA opp i gÄr? Asia i natt? Norge i dag? USA forelÞpig i dag? Det er derfor jeg ikke skjÞnner hvorfor du sÄ bastant mener den skal ned akkurat i morgen.

Vix vil jo ogsÄ stige ved store prisÞkninger (volatilitet i begge retninger)

1 Like

Fordi krisen er et faktum.Folk i USA sliter med fÄ ting til Ä gÄ rundt allerede og dette er startfasen.Flere som gikk konkurs i dag, enn i gÄr og dette er Þkende.Penger blir trukket ut av bÞrsene.USA er i tilegg blitt mer og mer avhengig av oljepriser. Bare pÄpeker at volumet Þker i et bearmarked.Da pleier det Ä falle.Svaret kommer vel fra Asia i natt.

2 Likes

Yee-haw :cowboy_hat_face: :ox:

5 Likes

Men en kan jo argumentere for at dette alt er priset inn i markedet. Markedet har jo hatt ganske lang tid pÄ Ä analysere data fra hhv. Kina og Italia, og Italia scenarioet utspilte seg ganske klart fÞr det ble stor-stÄhei i USA.

Tenker at hvis markedet skal ytterligere ned, sier ikke at det skal sÊrlig opp, sÄ mÄ det vÊre fordi ny informasjon kommer som tilsier at viruset er enda verre og kommer til Ä vare mye lengre enn det man antar. NÄ vet jo ikke jeg hva markedet priser inn, er det 2 uker eller 2 mÄneder med shut-down, men det er i alle fall klart for meg at det alt har priset inn en shut-down, masse arbeidsledighet og elendighet en uviss stund fremover.

7 Likes

US spyr ut penger

https://www.nettavisen.no/okonomi/alle-voksne-i-usa-skal-fa-13000-kroner-rett-i-lomma---borsen-startet-kraftig-opp/3423943610.html

4 Likes

Har du lest denne? Den ble skrevet for 10 Ă„r siden (!)

https://www.salon.com/2010/12/06/america_collapse_2025/t

After years of swelling deficits fed by incessant warfare in distant lands, in 2020, as long expected, the U.S. dollar finally loses its special status as the world’s reserve currency. Suddenly, the cost of imports soars. Unable to pay for swelling deficits by selling now-devalued Treasury notes abroad, Washington is finally forced to slash its bloated military budget. Under pressure at home and abroad, Washington slowly pulls U.S. forces back from hundreds of overseas bases to a continental perimeter. By now, however, it is far too late.


 amid soaring prices, ever-rising unemployment, and a continuing decline in real wages, domestic divisions widen into violent clashes and divisive debates, often over remarkably irrelevant issues. Riding a political tide of disillusionment and despair, a far-right patriot captures the presidency with thundering rhetoric, demanding respect for American authority and threatening military retaliation or economic reprisal. The world pays next to no attention as the American Century ends in silence.

HÞres det ikke ut som han beskriver Trump? HÞres det ikke ut som situasjonen der vi er nÄ? :frowning:

5 Likes

HĂžres ut som Trump ja :slight_smile:
Men det hele er veldig lett Ä spÄ, bare ikke tidspunktet alt vil utspille seg. Vi har en gjeldsbasert Þkonomi som krever eksponensiell vekst inn i evigheten for Ä unngÄ Þkonomisk kollaps. Det funker dÄrlig :slight_smile:
USA vil fĂ„ en vanvittig hĂžy inflasjon “when all the chickens come home to roost”! De har eksportert inflasjonen sin i tiĂ„rer, alle disse pengene vil til slutt velte innover landet!
De har “basically” printet gull!

3 Likes

Jeg prÞver Ä gjÞre resarch pÄ hva jeg skal gjÞre. Dersom dollaren kollapser gÄr alt til ****. Ser fort for meg at russerne og iran og kanskje Kina vil prÞve Ä kjempe om kontrollen. Jeg har ikke tro pÄ at vi gÄr tilbake til gullstandarden slik Mike Maloney og Peter Schiff gjÞr. Jeg tror noe mer digitalt vil tvinge seg frem, men ikke Bitcoin heller. Jeg tror Bitcoin vil ha sin plass men helst ser jeg for meg at noen smarte Þkonomer kommer opp med noe nytt som ikke styres av sentralbanker og politikere.

1 Like

Dette kan og vil trolig innen relativt kort tid, bli verre i US grunnet nedstengning. Men du har ikke tatt litt for mye tran her noc?
Her males fanden pÄ veggen :smiling_imp:

2 Likes

Bitcoin er ikke nok utviklet til at det kan brukes som et globalt betalingsmiddel enda, kapasiteten er jo absolutt ikke der. Teknologien vil nok utvikle seg i rasende tempo i etterkant av denne krisen derimot. Bitcoin blir derimot et trygt mellomledd inntil man fÄr et nytt system pÄ plass, samtidig forventer jeg god avkastning.

Det er jo meget sannsynlig at man fÄr nasjonale digitale valutaer som tar over. Det eneste er at de mÄ skape tillit til systemet de lager, og da mÄ man sikre valutaen opp mot noe som faktisk har verdi. Gjennom historien har dette vist seg Ä vÊre gull gang pÄ gang.

3 Likes

Dollar vs hva? Alle de store kjÞrer pÄ med QE og/eller lave renter. Euro omrÄdet er jo en katastrofe nÄ. Hvorfor skal dollaren svekke seg?

3 Likes

Dollaren vil svekke seg nĂ„r tilliten til myndighetene der borte forsvinner. FÅr man hĂžy inflasjon vil ingen sitte pĂ„ dollaren og man fĂ„r en dollarkollaps.

2 Likes

Har nok sett for mange videoerpÄ youtube med folk som tror pÄ dollarkollaps og at vi gÄr tilbake til gullstandarden. Har vÊrt skeptisk til konseptet lenge, men begynner Ä skjÞnne poengene de kommer med. Det er sÄ enkelt som at penger bare har en verdi for du og jeg er enige om at de har en verdi. Uten denne tillitten til pengesystemet, altsÄ at jeg kan fÄ en 1000 lapp av deg, og bruke denne i Nord-Norge til Ä handle med - hva sitter vi igjen med da?

Jeg ser et gjeldstynget land som sliter Þkonomisk nÄ og stÄr pÄ kanten av den stÞrste helsekrisen siden spanskesyken. Kombinert med en sentralbank som trykker opp dollar fortere enn jeg fortÊrer en 200 grams sjokoladeplate. I tillegg skal de dele ut penger til folk i gata. Mange Þkonomer mener helikopterpenger er siste ledd i en lang dominokjede.

Utfallet av alt dette vet vi ikke enda. Men jeg forbereder meg pĂ„ det verste ved Ă„ gjĂžre research og vĂŠre klar. Folk flest ignorerer det nok og tenker “det gĂ„r nok bra, det har det jo gjort fĂžr” - og det kan godt hende de har rett. Men hvis de ikke har det sĂ„ vil ikke jeg vĂŠre en av dem om du skjĂžnner.

Hope for the best, prepare for the worst.

5 Likes

Hvorfor skal man miste tilliten til akkurat USA sine myndigheter, alle andre kjÞrer pÄ samme mÄte eller mer

3 Likes