Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

Dollaren var vel nede i 4,6 mot Nok om jeg ikke husker feil i krisen 2008.

3 Likes

Flere av de store og dyktige hedge fond forvalterene som blandt annet traff corona ganske sÄ bra traff ogsÄ veldig bra pÄ USD/EUR. Disse er vel stÄlbull pÄ USD inntil videre.

Bare tenk pÄ all internasjonal handel som gjÞres opp i USD. For ikke Ä snakke om all gjeld som er i USD. Dette samtidig som det er mangel pÄ USD.

Om dere fÄr rett til slutt at dollaren svekker seg skal man ikke utelukke, men jeg har svÊrt liten tro pÄ at det blir med det aller fÞrste.

4 Likes

Jeg snakker for det meste om USA fordi de er en dominobrikke sÄ stor at den knuser resten av dominobrikkene. Dette med tillit gjelder alle land, mÄr myndighetene printer penger og deler ut til alle mann sÄ har man de som takker/bukker og lÞper pÄ shopping, mens man har de som lurer pÄ hvordan man i alle dager bare kan fÄ tildelt en haug med penger.

Disse pengene skal jo representere ditt harde arbeid med blod og svette, ikke sant? :slight_smile:

2 Likes

Ja, jeg ser hva du mener.
Men at hele USA og dermed hele verdensÞkonomien kollapser av dette har jeg vanskelig for Ä se for meg. I mitt enkle hode kan gjeld slettes like enkelt som det opprettes. Flytte pÄ desimaler. Skulle dollar kollapse skjer det i bytte mot noe annet.

Gull bĂžr vĂŠre gode greier i scenarioet du skisserer.

3 Likes

Utifra bildet under sÄ ser det ut som at kriser er over og at all corporate gjeld plutselig er sikker som banken
 Det som her skjer er sÄ langt fra fornuftig som det gÄr an Ä bli. Antall selskaper som kommer til Ä fÞlge Delta Airline sin skjebne er hÞy og disse nedgraderingene har enda ikke kommet selv om de fleste rating byrÄer har vert ute og advart om at det kommer


2 Likes

De regner med stimulanse/redningspakkene skal gjÞre susen. NÄr gjelden blir misligholdt og konkursene kommer sÄ har de fasiten foran seg.

1 Like

Videre sÄ er det ingen tvil om at verdensÞkonomien dabbet kraftig av og at vi var i fare for Ä fÄ en nedtur i nÊr fremtid.

Folk som er mye smartere enn meg sier at alle bull markeder som har vert har blitt avsluttet med at Rhodium har lĂžpt lĂžpsk i sluttfasen av syklusen.

Her kan dere se prisen pÄ rÄvaren.

Og her har dere prisen pĂ„ ETF’en.

2 Likes

Dette er ene og alene fordi de tror FED skal kjĂžpe direkte i denne ETFen, men det skal vel heller ikke skje med det fĂžrste. September leste jeg et sted det ville ta fĂžr de var klare? Er usikker, men de ble i hvert fall frontrunna kraftig, slik at spesielt denne her ble bydd opp.
Men er kun investment grade FED skal kjÞpe, og det hjelper ikke nÄr problemet fremover er at selskapene rett og slett ikke vil beholde sin status og bli nedgradert til junk/high yield.

1 Like

Hvorfor har USA, Kina, Russland etc store gullbeholdninger? Hvis alt kollapser vil nok gull/sĂžlv finne sin verdi.

3 Likes
2 Likes

Ja, gullprisen har da ogsÄ gÄtt en del i det siste og vil nok fortsette oppover mot sommeren.
Har kikket litt pÄ SPDR ETFen, men den er faktisk ned i dag, og beveger seg ikke sÊrlig mye opp.

https://finance.yahoo.com/quote/GLD/

2 Likes

Mange tvinges vel til Ă„ selge unna gullbeholdning for Ă„ mĂžte margin calls. Gull er vel fĂžrst og fremst en hedge mot inflasjon, ikke bearmarked. Inflasjonen er vel dĂžd, untatt i enkelte markeder (aksjer, eiendom).

4 Likes

Gull er vel en hedge mot pengemengde, heller en ren inflasjon

https://www.gold-eagle.com/article/gold-price-forecast-taking-beating-still-track-new-highs

2 Likes

Trump holder markedet oppe sÄ lenge han sier det skal Äpne igjen til pÄske?

1 Like

Oversatt : Jeg bryr meg mer om valget enn menneskeliv

3 Likes

HÞrer pÄ Trump sin tale til folket nÄ, han er virkelig ikke god. Nevnte blant annet Stoltenberg som hans stÞrste fan. Trump mener EU og NATO har grovt utnyttet USA.

1 Like

Tordentale, fyrte lĂžs mot allierte i EU. Fordi de ikke vil bruke amerikanske legemidler

1 Like

Han er helt blÄst. Han er mer opptatt av bÞrsen enn folks helse. Han tror landet skal Äpne igjen om to uker. To uker! Nei, dette gÄr til h
 :sweat_smile:

4 Likes

Da har det begynt Ä fylles opp pÄ sykehusene i USA. Jeg er redd for hva som kommer de neste ukene der borte:

1 Like

Teknisk ser jeg Þkende indekser samtidig som RSI gÄr motsatt vei. MACD viser ogsÄ trendskifte. BjÞrnane kjem.

3 Likes