Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

Draumen

9 Likes

Faktorer kan tyde pÄ at bunnen er nÄdd
Torsdagens markedsaktivitet pÄ Wall Street kan tyde pÄ at bunnen er nÄdd.

BUNNEN NÅDD?: Flere faktorer tyder pĂ„ at en bunn er i ferd med og skapes.
FOTO: RICHARD DREW
BØRS
HANS CHRISTIAN VOLD
Publ. 22:44 - 26.03.20 | Oppd. 22:58

ANNONSE
Det er muligens for tidlig Ä erklÊre, men flere faktorer torsdag kan tyde pÄ at en bunn er i ferd med og formes.
Stiger pÄ elendige nyheter
Et kjent tegn ifÞlge CNBC er at markedet stiger tross dÄrlige nyheter. Torsdag kom tallene for antall fÞrstegangssÞkende til arbeidsledighetstrygd i USA (jobless claims) fra forrige uke. Antall fÞrstegangsÞkende viste 3.283.000 sist uke, og representerer en solid Þkning fra uken fÞr pÄ 282.000. Forrige ukes tall er by far de verste noensinne. Dette til tross, Wall Street steg markant i torsdagens handel.
De amerikanske indeksene har steget nesten 20 prosent fra den forelĂžpige bunnen satt mandag denne uken. Dersom indeksen stiger mer enn 20 prosent fra bunnen representerer det et klart positivt signal.
Dagens tall pÄ «jobless claims» ses som den fÞrste testen der investorene valgte Ä se forbi de elendige tallene og fortsatte Ä kjÞpe, og sÄnn sett bestod. Samtidig spekuleres det i om noe av grunnen til oppgangen var at tallene for mange kom inn bedre enn forventet, da enkelte konsensus-estimater skal ha vÊrt sÄ hÞye som fire millioner.
Har fortsatt det verste i vente
Økonomer forventer et bratt fall i Þkonomisk aktivitet i andre kvartal, noe som kan medfÞre et fall i BNP pÄ 20 prosent, og en arbeidsledighet pÄ drÞye ti millioner personer i USA. Dersom spÄdommene treffer er det rimelig Ä anta at aksjemarkedet skal videre ned.
Flere eksperter tror derimot at bunnen er nÄdd, blant dem, Peter Bloockvar, sjef for investeringer i Bleakley Advisory Group.
«Jeg tror markedet har nÄdd en bunn. Videre tror jeg at alle de dÄrlige nyhetene som omfatter viruset fremover allerede er priset inn», sa Bloockvar til CNBC.
Gunstig klima
I USA har Federal Reserve (Fed) gjort sitt for Ä begrense de Þkonomiske ringvirkningene fra virusutbruddet. Renten er kuttet til nÊrmere null prosent, samtidig har Fed pumpet inn nesten 6.000 milliarder dollar i amerikansk Þkonomi. PÄ toppen av det venter en «hjelpepakke» til nÊringslivet pÄ ytterligere 2.000 milliarder dollar.

1 Like

Fullstendig lÊttis Ä tro at bunnen er nÄdd


5 Likes

Blir spennende Ä se. NÄr alle er sikre pÄ at vi skal lengre ned, er ofte bunnen nÄdd. Opplevde det som klar konsensus sist uke.

5 Likes

Tro det eller ei. Det finnes faktisk en relasjon mellom finansmarkedene og realĂžkonomien. Vi SKAL lengre ned.

5 Likes

SÄ nÄr feks BWLPG har falt fra 80 til 28 sÄ skal det ekstremt mye lengre ned? Familier i Asia vil ha behov for LPG fremover ogsÄ.

1 Like

For Ä sette dagens tall fra US i ett historisk perspektiv sÄ kan denne video vÊre grei Ä se pÄ.

2 Likes

Hvis det er en relasjon sÄ skal vi ikke bare lenger ned men ting vil kollapse totalt. FÞrste fase er helikopterpenger og deflasjon. SÄ en fase med optimisme og oppgang etterfulgt av krakk og hyperinflasjon. Operer her med et lenger tidsperspektiv enn 2020, men fÞler ting skjer mye raskere enn det teorien tilsier.

4 Likes

Vi skal ingenting, men det kan godt hende bÞrsen gÄr ned, eller opp. Eller sidelengs:)

3 Likes

KjÊre permabear, det er ein reell mulighet. PrÞv Ä ta inn over deg korleis verdens pengepolitikk pÄverar markedet.

Alikavel trur (men fÞrst og fremst hÄpar) eg at vi ser ein djupare botn.

6 Likes

NÄr alle avisene er positive til aksjer, bull tid etc
Ble jeg overbevist.Vi stÄr fortsatt med utfordringene foran oss og kjente ,men ogsÄ ukjente utfordringer.Dette kan bli stygt fremover.
I tilegg gikk tydeligvis G7 mÞtet som skulle vÊrt pÄ tlf med Saudi fyken.Media ikke omtalt dette.

3 Likes

Det fÞles ikke helt som om at bunnen skal vÊre her allerede gitt hva som kommer fremover i kjÞlevannet av Trump sitt «Kinavirus». Vi vet konsekvensene blir verre enn vi tror i dag. Og vi forstÄr hvor vanskelig det vil bli kunne bli for Þkonomien.

Men, nÄ er det jo kommet ett fenomen i USA vi ikke har sett fÞr som kanskje forandrer alt, nemlig uttrykket Infinite QE.
AltsÄ vil det spyttes inn UENDELIG med hjelp i Þkonomien for Ä hindre kollaps.
Hvem tÞr Ä gÄ imot uendelig?

9 Likes

Der er akkurat det. Noe helt nytt, og en blanding av fascinerende, skummelt og absurd.

Vi har aldri sett noe slikt fĂžr.

Jeg tror (trodde) vi mÄ og bÞr lenger ned for Ä bunne ut, men gitt den nye x-faktoren - Gud vet.

2 Likes

Helt enig.BÞrsen blir styrt av statsmakten som kan bestemme over verdier.Hva skjer videre er usikkert, men vÄre skattepenger blir brukt til det samme her til lands.

1 Like

HĂžr hĂžr, Bank of Singapore Urging Leveraged Clients to Sell During Rally

4 Likes

Hyperinflasjon og bÞrsen ned mÄlt i fiat er vel litt selvmotsigende?

4 Likes

3 Likes

Er det Trump som har sagt dette? Var det i gÄr kveld?

ForsÄvidt enig, men nÄ som USA tar over som verdensener ogsÄ pÄ Korona-smitte og alt er stengt kan jeg ikke tro vi skal i noe varig bullmarked.

Og ledigheten etter nedstengningen var ikke kommet da tallene for Mars ble registrert.

Det som er vanskelig er jo denne drukningen av penger i markedet - og det fÞles rart Ä stÄ utenfor. Alt av renter, inflasjon osv
 gjÞr at man nesten fÞler man spiller mot spillet, men sÄ langt har is i magen fungert fint.

8 Likes

Hadde dette vĂŠrt en “vanlig” korreksjon kunne jeg vĂŠrt tilbĂžyelig til Ă„ tro at bunnen var nĂ„dd. Men korona-viruset forsvinner ikke med det fĂžrste. Det kommer til Ă„ gĂ„ lang tid fĂžr folk tar fly, gĂ„r pĂ„ bar, tar inn pĂ„ hotell igjen osv. Antakelig vil ikke ting normalisere seg fĂžr vi har en vaksine, dvs om omtrent ett Ă„r. Hva skjer med Ăžkonomien nĂ„r folk i New York dĂžr pĂ„ fortauet utenfor sykehusene, fordi sykehusene er stapp fulle?
Disclaimer: Jeg sitter selv 98% i cash akkurat nÄ og har ingen planer om Ä kjÞpe aksjer med det fÞrste.

11 Likes