Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

Egentlig litt enig. Har settt meg lei av permabears i det siste som roper NED NED NED selv etter flere dager med kanonfall. Men over 20% opp fra bunnen i US nÄ virker litt sÞkt under gjeldende makroforhold. Hvem vet, kanskje det var bunnen, men jeg tviler.

2 Likes

Her er jeg helt enig med deg. Man ser jo i Kina nÄ at de stanser trafikk inn i landet. 14 dagers karantene etc. Dette gÄr utover nÊringsliv etc. Jeg kan rett og slett ikke forstÄ at ikke markedet skal en eller flere turer nedover. Om det skal sÄ mye som 20-30% er usikkert.

2 Likes

Det er viktig Ă„ ha flere scenarioer i hodet samtidig og veie sannsynlighetene for hver av dem opp mot hverandre

  • V bunn opp til normal: Sannsynlighet lav
  • Higher low: Sannsynlighet moderat
  • Dobbel bunn: Sannsynlighet moderat
  • Lower high: Sannsynlighet hĂžy
  • Lower low: Sannsynlighet moderat - hĂžy

Alle kan sette opp sine egne sannsynligheter. Men virker som endel bare setter opp det de tror mest pÄ og sÄ setter sannsynlighet til alt annet lik 0. Be open minded.

22 Likes

Jeg tror som nevnt ikke at vi er i der enda. Det tar tid fĂžr alle pengene treffer reakĂžkonomien?

3 Likes

De treffer altsÄ finansÞkonomien fÞrst da? :partying_face:

2 Likes

Ja, i mitt hode tenker jeg det. Men jeg er ingen ekspert. FED kjÞper fÞrst og fremst government bonds og propper opp bankene med ekstra likviditet slik at vi unngÄr bankkollaps som fÞlge av at folk mister jobbene og blir arbeidsledige og ikke kan betjene gjeld.

FED gjorde jo det samme i 2008 uten at det fĂžrte til hyperinflasjon fordi bankene tok mesteparten av disse pengene for seg selv (bail-out money) og rike CEOer ble enda rikere ved Ă„ gi seg selv bonuser.

Forskjellen nÄ og da er at nÄ har vi faktisk shut-down over hele verden. Alle pengene i verden kan ikke hjelpe nÄr ingen jobber (det er faktisk ingen produksjon) ingen selger noe, og folk kjÞper ingenting.

Hyperinflation is an exponential rise in prices and tends to occur not when countries print too much money; instead, it is associated with a collapse in the real underlying economy. The printing of money is a desperate effort to maintain stability and prevent production from coming to a halt, as what happened in post-WWI Germany and during the 2000s when Mugabe headed the government of Zimbabwe.

Jeg har et 3 Ärs perspektiv pÄ dollarkollaps teorien. Andre som tror pÄ dette operer med 5-Ärs perspektiv. Jeg er ikke kjempefan av Schiff, synes han er litt vel permabear, men han sier fÞlgende:

Anybody who thinks the recession is going to be mild and short-lived is missing the big picture. This economy was doomed from the beginning and the next recession was destined to be worse than 2008.

That’s because to get out of that recession, we made a deal with the devil, the devil being the Fed. They helped postpone the pain. Well, now the markets are basically coming to collect for the devil. Because we just delayed the day of reckoning and now we’re going to have to deal with it.

3 Likes

NĂ„r ser du for deg at dette scenarioet inntreffer ?

2 Likes

Hvilket scenario - hyperinflasjon? Skrev litt mer om det i innleggene under - for kontekst:

(NB! Merk dette er ikke noe jeg hÄper skjer. Jeg vil gjerne ta feil for rammevirkningene i ytterste konsekvens vil vÊre slutten pÄ US og dollar som reserve currency i verden. Jeg er ikke Þkonom og kan ikke nok til Ä synse om sannsynligheten for at dette inntreffer heller. Men det er det jeg prÞver Ä lese meg opp pÄ nÄ).

2 Likes

Tenkte pÄ det med ingen produksjon ++ :slight_smile:

2 Likes

Don’t fight the FED’s

1 Like

Åh, nei, “ingen produksjon” var litt overdrevet. Det er jo fremdeles drift de fleste steder selv om ting gĂ„r tregere enn fĂžr. Men jeg tenker i et mye stĂžrre perspektiv enn her og nĂ„. Vi ser allerede arbeidsledighet pĂ„ rekordnivĂ„er verden over. Etterhvert vil vi se konkurser. Vi ser ogsĂ„ tegn allerede nĂ„ til at innvesteringsviljen og hoarding mentaliteten ifht. kapital begynner Ă„ feste seg i sinnene til folk. Tenker jo slik selv ogsĂ„. Skulle bestille nytt gulv til huset og gikk for den billigste parketten jeg fant :slight_smile:

1 Like

Okay
 PÄ tide Ä gÄ short igjenn

6 Likes

Ja, denne shorten blir ganske easy
 :zipper_mouth_face:

5 Likes

Samme som 2008 det

image

Edit, den HS fra 2008 er vel et lÊrebokeksempel. Er sÄ markert og fin

Zoomer litt ut

image

9 Likes

Se pÄ det, du begynner Ä bli en klÞpper pÄ TA selv invivo :laughing: :+1:

1 Like

Begynner Ă„ bli en beliber!:wink:

2 Likes

Har egentlig aldri lagt sÄ stor vekt pÄ TA selv, men interessen er stigende :blush:

Ser ut for jeg mÄ sette meg bedre inn i dette og ikke bare se hva dere andre tegner :blush:

DAX 30. Stigende trekant - ser ingen klare retningslinjer i RSI eller MACD og det kan gÄ begge veier.

1 Like

Try harder :crazy_face::joy:

1 Like