Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

Han har hele tiden sagt at Dette skal vurderes pÄ faglig bakgrunn. De som sier noe annet leser bare klipp og lim fakenews og gÄr aldri til kilden selv. Han kombinerer det Ä spre hÄp med det Ä snakke til velgere (som alle demokrater ogsÄ gjÞr) med det Ä hÄndtere virussituasjonen. ForstÄr man ikke dette sÄ er man sÄ farget av sine politiske standpunkt at man har lagt fra seg all form for logisk tenking og analyse.

Da blir rÄdet mitt ogsÄ Ä gÄ all in i aksjemarkedet samtidig med meg. Og vÊre der helt til det er tomt pÄ konto :wink:

4 Likes

Bare Ä glemme Ä kunne gÄ av med pensjon ved fylte 70Är etter denne krisa her. MÄ vel jobbe til 75 og pensjonsytelsen fra folketrygda gÄr sikkert ned den ogsÄ :unamused:

Dette kommer til Ä bli forferdelig kostbart. Det eneste som mangler nÄ er at MDG og miljÞvernforkjempere skal fÄ gjennomslag for Ä legge ned norsk olje- og gassindustri.

TÞr ikke tenke pÄ hvordan det ville vÊrt om vi ikke hadde hatt de nÊringene og midlene nÄ til Ä redde oss og fÄ oss opp pÄ fote igjen.

3 Likes

Har fÄtt med meg alt han sier, men synes han fremstÄr som en narsissist


3 Likes

Hva skjer med bÞrsene hvis NYC og omegn gÄr i lock down? Kan dette vÊre priset inn allerede? Jeg tviler
 Dersom (les nÄr) dette skjer sÄ vil dette gi et kraftig slag pÄ bÞrsene runtom, selvsagt hardest i USA men ringvirkninger vil fÞlge. Jeg tror at mange i USA fortsatt ser seg som uovervinnelig mot dette viruset grunna uttalelser fra styrende makter i landet. Panikken har ikke slÄtt dem enda. Akkurat som panikken i EU ikke fantes der nÄr det bare var Italien som var drabbet

2 Likes

Hva om NYC allerede er i lock down?

1 Like

Og hva har det med saken Ă„ gjĂžre? At han har vĂ„knet mener jeg. Kan du ikke bare skrive det du mener da? Jeg er ikke uenig i at han fremstĂ„r som en narsissist mange ganger. Men det gjĂžr enkelte andre politikere og svĂŠrt mange ceo’s og kjendiser ogsĂ„. SĂ„ hva er poenget?

Dette mĂ„ vel bli skikkelig rĂždt pĂ„ mandag, ikke sĂ„ veldig positiv “news flow” nĂ„

Det skjer innen 24 timer garantert. NĂ„r trump sier at han “vurderer det” sĂ„ skjer det 100 %. Det er min mening vertfall

Det var vel forventet at det blir rÞdt? New York er helt krise. Cuomo sier de trenger 40k respiratorer, Trump gir dem 3k. SÄ presterer han Ä si de mÄ vÊre greie og ikke bare mase. Hallo! Trump har absolutt ikke vÄknet spÞr du meg. Jeg gleder meg til vi er ferdig med ham nÄ i Är. Ikke sjangs i havet for at han vinner med den hÄndteringen de har og har hatt.

5 Likes

Skal Cuomo ha de pÄ lager da altsÄ? At du kan vÊre sÄ korttenkt? Dersom Cuomo hadde fÄtt 30 000 respiratorer sÄ hadde han hatt 32 000 pÄ lageret sitt. Det er vel bedre at staten har de pÄ lager enn at NY skal ha 32000 pÄ lager?

Trump mÄ faktisk tenke pÄ alle stater og delegere der de trenger det mest. Akkurat nÄ har Trump gitt Cuomo respiratorer slik at han kan fylle opp lageret sitt enda mer enn han hadde fra fÞr. Han kommer til Ä trenger flere om litt, men da kommer det nok flere ogsÄ.

Akkurat nÄ sitter Trump pÄ lageret slik at han kan sende der det trengs.

Det er mer enn 1 stat i USA. Jeg sier det fordi det hĂžres ut som om mange her bare tror det er 1.

3 Likes

Jeg gleder meg til vi er ferdige med viruset. Og folk fÄr jobber igjen.

5 Likes

SelvfÞlgelig er det mer enn en stat i USA :sweat_smile: Men situasjonen i N.Y begynner Ä ligne Italia i omfang. Smitteraten er 5x stÞrre enn i andre stater, sÄ da sier det seg selv at man bÞr dele ut proporsjonalt?

Om man bÞr lagre dem kan diskuteres, men fÄr Cuomo rett blir det for sent Ä shippe 30k nÄr man trenger dem


1 Like

Helt enig i at det bÞr deles proporsjonalt, men pÄ sikt. SÄ hva tror du smartingene hadde sagt om han gav alt til hjemstaten hans NY nÄ og var tom da et lignende utbrudd var i gang i Miami eller Detroit? Da vil nok etterpÄklokskaperne hyle som kastrerte griser.

Cuomo har et lager av respiratorer. Trump har et lager som kan sendes hvor som helst i USA pÄ noen timer. Og poenget var?

1 Like

Noe av spÞrsmÄlet er ogsÄ hvor mange som kan produseres per uke framover, og om noen har vÊrt smarte nok til Ä insistere pÄ at produksjonen skal vris.

Dette kunne delstatene gjort selv (ved Ă„ betale nok), eller den fĂžderale staten gjort (ved Ă„ betale nok, eller lage lover).

Vi fÄr se @Morti, jeg tror N.Y kommer til Ä bli en katastrofe og Trump kommer til Ä fÄ skylden men hÄper jeg tar feil.

https://www.npr.org/2020/03/27/822043781/trumps-approval-hits-new-high-but-a-rally-around-the-flag-effect-is-small?t=1585426635382

On Trump’s handling of the pandemic, Gallup found 60% of American adults approve. A Fox News poll out Thursday found it lower, at 51%. Reuters/Ipsos and Economist/YouGov polls similarly had it at 49%.

Bare tenk deg hva amerikanerne hadde sagt om Stoltenberg, hva er det for en fyr? Kommer aldri til Ă„ bli gjenvalgt!

1 Like

Som sagt, vi er i begynnelsen her. Let’s check the polls in one month from now :wink:

2 Likes

NĂ„ mĂ„ du ikke “undervurdere” amerikanerene!!

10 Likes

Nei, det er helt sant det @nofun - beklager. De har jo vist seg Ä overraske meg gang pÄ gang :wink:

@F-Tosca - jeg tar et svar pÄ artikkelen du postet i fundamental trÄden her. Jeg har tidligere skrevet om hvorfor helikopterpenger og bail-outs ikke er veien Ä gÄ. Jeg lurer pÄ hvorfor du synes det artikkelforfatter skriver her er noe bra.

Historien viser at folk i krisetider er risikoaverse og bruker mindre penger. Hvis du gir dem mer penger i en tid som dette kommer det til Ä gÄ til Ä betale regninger, ikke stimulere til forbruk. Mao. sÄ overfÞrer man i prinsippet bare gjeld fra privatpersoner til staten, og sÄ kan man jo diskutere om det er bra eller dÄrlig. Personlig er jeg ikke i mot helikopterpenger, bare gi 20k pÄ konto i mnd uten at jeg trenger Ä gjÞre noe for det, men Ä tro at jeg vil Þke mitt forbruk av den grunn er naivt (vil gÄtt rett inn pÄ tradingkontoen :shushing_face: )

3 Likes

Tenker bare at borgerlÞnn kan vÊre en del av debatten, , spesielt med tanke pÄ NAVs lange saksbehandlingstid. Antar at disse koronatider vil bidra til at saksbunkene blir enda hÞyere enn det den var fÞr Covid-19 slo til. Mange er permitterte. Folk vil trenge hjelp fort, ikke om flere mÄneder.
BorgerlÞnn som en midlertidig lÞsning, i en mÄned eller to

Kanskje, kanskje ikke.

4 Likes