Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

Med de nye jobless claims-tallene vil det si at nesten 10 millioner mennesker har sĂžkt om arbeidsledighetstrygd de siste 14 dagene.

Fryktelig urovekkende tall. Blir skremt av Ä tenke hvilke konsekvenser dette vil fÄ pÄ bÄde kort og lang sikt.

3 Likes

Du som trader burde vite at pris og fundament er to helt forskjellige ting. Til og med Buffet er enig i dette “Price and value are two seperate things”.

Hele markedet vet jo at tallene kommer til Ă„ vĂŠre hĂžy, sĂ„ nĂ„r man fĂ„r en “mild” reaksjon pĂ„ det er det vel priset inn da.

4 Likes

Tja, alle taper jo, men det er jo helt klart at vanlige folk taper mer. Bare se pÄ de 6 mill arbeidsledige i dag, mens futtene gÄr oppover.

1 Like

Du fÞlger Äpenbart ikke med i verden. Men staten i USA har jo garantert ok inntekt for disse. H&M taper nok heller enorme penger - og ogsÄ de som har lÄnt dem penger.

Virkeligheten er motsatt av hva du tror, men nÄ jeg gidder ikke drive voksenopplÊring mer.

2 Likes

Bearmarket rally i den fasen det er i nÄ er dumb money.
Dette er jo folkeopplysning. Det hauses i div trÄder som om vi skal opp i en V formasjon. TA i index i tider som nÄ, er ikke det samme som TA i en enkelt aksje for mitt vedkommende i det minste. Her er det makrobildet som er i en tilstand vi ikke har sett pÄ over 100 Är.

4 Likes

TA er akkurat like gyldig som vanlig. Hvis det at det er et bearmarket rally er folkeopplysning, sÄ ligger vel edgen pÄ oppsiden kontra nedsiden. Hvis alle gÄr short fordi det fundamentale ikke ser bra ut sÄ vet jeg hvilken side jeg ville lagt meg pÄ ihvertfall.

Jeg vil tvert i mot si at den vanligste vyen akkurat nÄ er at dette ikke er en bunnformasjon, men at det venter et nytt legg nedover. Og det virker som om det er en konkurranse i Ä finne det lavest mulige mÄlet.

Price leads, fundamentals follow.

4 Likes

Du velger Ä ikke forstÄ hva jeg mener her. Dette er ikke noe Ä diskutere.

Hjelp meg Ä forstÄ. Du mener at markedet burde stÄtt lavere pga hÞye arbeidsledighetstall og at makrobildet er ille (begge to fundamentale ting). Allikevel stÄr indeksen der den stÄr, til tross for at det ser ille ut. Hva tenker du om det?

Et scenario alle burde ha i bakhodet er at markedet ha bunnet allerede , men vi kan like gjerne fÄ en ny low dersom markedet forventer seg ytterligere problemer. Uansett sÄ bÞr man, ihvertfall som trader, la vÊre Ä tenke for mye pÄ virus, handelskrig, politisk uro, pengetrykking osv. Markedet bestemmer selv prisen uavhengig av hva bÄde du og jeg tenker om videre retning.

Selv er jeg sikker pÄ at markedene kommer til Ä bunne lenge fÞr krisen er over, men om det var nÄ i slutten av mars eller om det blir om noen uker/mnd har jeg ingen tanker om. Vanligvis nÄr det kommer til bunner sÄ pleier det Ä ta litt tid Ä komme ut av den, og gjerne en ny bevegelse ned som enten stopper fÞr forrige low eller stopper rett under. Noen er derimot formet som en V, som bunnen laget av handelskrig-uroen.

6 Likes

Jeg mener dette mÄ sees i et stÞrre perspektiv, mens det i div trÄder hauses enkelt aksjer hvor framtiden ser dyster ut. Selv om viruset skulle forsvinne i morgen. NÄr du drar inn TA sÄ er R/R perspektiv, viktig. Teknisk sett har vi fÄtt signaler om at bm rally trolig er i sluttfasen sÄ kommer dÞdsfall og ukentlige doblinger i arbeidsledighets trygd. Vannet renner sakte til det renner utenfor kanten.

9 Likes

Det er bare Ă„ vĂŠre Ă„pen for alle muligheter :blush:

3 Likes

Tror du noen private har lÄnt ut penger de siste ukene som de ikke har fÄtt sin kriselikviditet fra staten? Er et fint tilfelle av sosialisere risiko og privatisere overskudd.

4 Likes

Google trend toppet en uke fÞr det som er bunnen inntil videre. Trenden er nÄ pÄ vei rett ned. Det som skjer nÄ er ikke noe som fÄr folk til Ä google, det er forventet. 6m jobless claims? Jepp, forventet.

Det jeg ikke tror er forventet er at dette varer til langt uti mai og juni. Da vil ting snu sakte men sikkert nedover. SpÞrsmÄlet er hva som skjer pÄ test, behandling og vaksinefronten.

2 Likes

Da var jeg ute.

2 Likes

Jeg kan ogsĂ„ legge til at min vurdering tilsier at anslagsvis er det kun 15-20% av investorene som handler basert pĂ„ TA og resterende 80-85 handler nĂ„ pĂ„ fomo og “egentlig” fundamental verdi. Mange aksjer har falt mye og er derfor ansett som “billig”. SpĂžrsmĂ„let jeg stiller meg er om dem faktisk er billig nĂ„, nĂ„r vi med sikkerhet vet at kommende kvartalers inntjening er fordampet som dugg for solen. Billig har en tendens til Ă„ bli billigere.

Igjen til TA, vi i minoritetsgruppen mener jeg har en vesentlig fordel. Det tekniske gir imo ofte en tidlig indikasjon pÄ hvor det bÊrer hen kommende bÞrsdager.

SÄ har man makro, som en enda mindre % fÞlger, reint bortsett fra hva som skrives i dagens utgave av div finansaviser. Ser man pÄ det som nÄ treffer verdensÞkonomien vs tidligere har vi noen tÞffe kvartaler forran oss. Noen vil kanskje si Är. Ikke fÞrst og fremst grunnet viruset, men effekten av det. Noe arbeidsledighetstallene viser i klar tale.

Jeg har og drar igjen sammenligningen med The Great Depression. Sammenligner man kursutvikling i perioden med arbeidsledighetstall, kan man se konturene av en ny depresjon. Blir det det? Trolig ikke, men vi har aldri vĂŠrt nĂŠrmere.

Jeg er Äpen for alle muligheter, men ser ikke pÄ R/R som fristende pt.

“The market can stay irrational a lot longer than you can stay solvent!

6 Likes

Det KAN jo bare ikke ende i pluss i statene i dag
 tallene var jo vérre enn de mest pessimistiske anslagene!

1 Like

Joda, se hvordan markedet reagerte sist. NÄ er det jo dobbelt sÄ gale som det, sÄ dette kan ende i +4%. Elendig nytt er godt nytt. Sier Trump hopp sÄ hopper dem, hÞyt . Wtf :laughing:

2 Likes

rystad-energy_covid-19-report_1-april-2020_public-access.pdf (2,5 MB)

2 Likes

Joda, Twittermelding sþrger for det


1 Like

Det har jo argumenterets for at OB ikke har falt like mye som verden sett med norske Ăžyne grunna NOK-nedgang. Med en oljepris som ser ut til Ă„ stige sĂ„ kan dette fĂžre til en kraftig oppgang for kronekursen. Vil dette medfĂžre at OB vil bli “dyrere” og dermed synke? Eller kan dette rett og slett dempe oppgangen av OB som fĂžlge av oljepris stigning?

1 Like

I utgangspunktet vil olje fÞrst og fremst synes pÄ NOK kursen og ikke bÞrsen ja.

4 Likes