Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

Den meldingen hjalp jo pÄ oljeprisen, noen burde sette pÄ den mannen en tastatursperre


1 Like

Poenget er at det er en maks pengemengde pÄ ca 21millioner Bitcoin. Vi har de siste ukene sett lovnader om Ä trykke mange trilliarder dollar. Det var snakk om 1000 milliarder dollar daglig en ukes tid, pluss pluss.

Det skjer mye i bakgrunnen nÄr det gjelder krypto, det ville forundre meg om det ikke er mulig Ä betale med en eller annen form for kryptovaluta i butikk om fem Är. Dessuten finnes en del forhÄndsbetalte kredittkort (du setter inn krypto) som kan brukes i butikk den dag i dag.

I denne episoden snakker han mer generelt om krisen vi stÄr i.

Joda, men om man skal investere i noe (om sivilisasjonen skal gÄ til hundene) sÄ bÞr det vel strengt tatt vÊre fysiske, omsettelige varer. SÄ kan man heller investere i noe kryptogreier etterhvert, nÄr man har funnet ut hva de skal satse pÄ. (og verden ikke har gÄtt til hundene)

Om man har lĂŠrt noe av “Highlander”-filmene, sĂ„ er “there can only be one” kanskje det viktigste.

SelvfĂžlgelig kan det vĂŠre flere kryptovalutaer, men hvorfor? Det beste er en universell som er gangbar overalt.

2 Likes

Ja det er derfor sÄ mange er tilhengere av Bitcoin og tviler pÄ alle de andre valutaene. Bitcoin er modervalutaen til alle de andre, den har det beste merkenavnet, teknologien bedres osv. Saken er at sÄ lenge nok folk ser pÄ det som verdifullt sÄ er det verdifullt.

I bunn og grunn gjelder det samme for dollar og gull. Gull har en verdi i seg selv, det er et pent metall Ä se pÄ, det er robust osv, men verdien er den verdien vi mennesker tillegger disse verdipapirene. Som aksjer. Hvis Bitcoin kommer til Ä beholde plassen som modervalutaen, og det bare er 21 millioner mulige bitcoin totalt i hele verden, og andre typer valutaer gÄr nedenom og hjem, er det plausibelt at Bitcoin fÄr mer interesse. La oss sÄ si at bare 18 mill er i omlÞp og halvparten av dem er syltet ned i langsiktig sparing. Minst. Da kan man tenke seg at bitcoin kan fÄ en veldig vekst. Det kan ta tid, men jeg personlig ser at denne krisen kan vÊre nettopp det som skal til for at noe som Bitcoin kan slÄ til for fullt. Men fÞrst fÞlger det aksjemarkedet litt til - jeg hÄper selv pÄ BTC under 3k, og da til rundt 1k. Hvis verdensÞkonomien gÄr over i en depresjon sÄ tror jeg BTC 1k pÄ laveste og sÄ opp. Hvis BTC bryter 10500 sÄ er det spennende tider for BTC. Inntil det er det bearmarked.

1 Like

Er ikke akkurat smÄpenger de lÄner :slight_smile:

https://e24.no/boers-og-finans/i/e8LM6O/equinor-laaner-52-mrd-i-kapitalmarkedet

1 Like

Problemet med gull er jo at de fleste som eier det ikke en gang har et papir pÄ at de eier det.

Samtidig sÄ er jo fysisk gull kanskje ikke det folk helst vil ha om verden gÄr til hundene. Gull ble jo populÊrt fordi det etterhvert ble et universalt byttemiddel, men det finnes jo mange eksempler pÄ sivilisasjoner som ikke sÄ pÄ gull som verdifullt.

Og i disse dager, om sivilisasjonen skulle ta kvelden, sÄ blir teknisk avanserte duppedingser sÄ fantastisk verdifulle at vi knapt kan tenke oss det, siden at det Ä skulle lage de fra scratch blir omtrent helt utenkelig


2 Likes

Sant nok
 Blir det byttehandel sÄ blir det blod i gatene ogsÄ. Men jeg ser ikke bort ifra at BTC kan vÊre en av de tingene man kan bruke i byttehandler.

1 Like

Jo, jeg ser det for meg:

Bitcoin walleten og koden, mot at du fÄr leve litt til


Men om verden gÄr til hundene, strÞmmen er borte, minerene offline
 Hvordan fÄr man kjÞpt noe for kryptovaluta?

3 Likes

GrÞnne futter nÄ, la oss hÄpe samme i morgen tidlig

1 Like

SPX mÄlt mot OSEBX, DAX og FTSE.

Siden begynnelsen av handelskrigen oktober 2018:

Siden bunnen i handelskrigen, 2018:


Merk at SPX er +5% mens alle de andre har landet pÄ -10%.

Siden begynnelsen av koronakrisen:


Relativt likt mÞnster, selv om det er flere prosenter forskjell (osebx har gjort det best, dax har gjort det dÄrligst, SPX og FTSE har gjort det midt pÄ treet).

Siden OSEBX bunnet fÞr SPX sÄ kan det vÊre at indekser reflekterer utviklingen i smitte i de forskjellige landene.

Siden Norge nesten ikke er rammet, og USA nÄ gÄr inn i noen knalltÞffe uker (fÞrste land som passerte 1 000 daglige dÞdsfall nÄ) sÄ kan det tyde pÄ at indekser i USA skal videre ned. I sÄ fall er spÞrsmÄlet om de drar med seg resten av verden inkludert Norge, eller om Norge klarer seg brukbart pga fÄ smittetilfeller og dÞdsfall her i landet.

Med tanke pÄ oljeprisen sÄ er jeg skeptisk til at Norge skal klare seg bra. Men det fÄr tiden vise.

Valuta er den store jokeren jeg ikke forstÄr effekten av:

“Alle” andre land kommer til Ă„ printe ut masse penger av ingenting for Ă„ stĂžtte opp om Ăžkonomien. De har rett og slett ikke noe valg. Men Norge er ikke i den situasjonen at vi mĂ„ gjĂžre dette pga oljefondet. Samtidig er Norge en shitcoin som folk frykter Ă„ vĂŠre investert i nĂ„r det er usikre tider, mye fordi vi er rĂ„vareeksportĂžr med stor offentlig sektor og hĂžyt kostnadsnivĂ„ og gjeldsgrad.

NOK krasjet i begynnelsen av koronakrisen. SÄ begynte norges bank med ekstrakjÞp av krona i markedet. Dette skal pÄgÄ minst ut april sÄ vidt jeg har forstÄtt. Hva blir effekten av dette? Det aner jeg ikke. Tross alt er ikke Norge isolert fra omverden, sÄ hva vi gjÞr mÄ mÄles opp mot hva andre land gjÞr. Og valutamarkedet er vanskelig i mine Þyne. Vil NOK svekkes eller styrkes eller stabilisere seg? Aner ikke.

7 Likes

Under den siste finanskrisen i Agentina sÄ ble gull og sÞlv brukt som betaling. Da ble det at de lett kunne byttes satt hÞyere enn renheten i junk gull/ sÞlvet. Smykker og ringer var visst spesielt ettertraktet.

5 Likes

2 Likes

Interessant analyse

2 Likes

Husk U.S. jobless claims oppdatering, oppi all denne euforien.
Estimater sier dobling fra sist uke, dvs over 20 ganger snittet siste mÄneder.

I “The Great Depression” var toppen 6 ganger snittet, pĂ„ toppen

1 Like

Egentlig ikke.

Mange kan stille spÞrsmÄlet om det er bedre Ä sulte enn Ä kose seg med wienerbrÞd, men i realiteten er det ingen grunn til Ä velge sulten (kommunismen). Med mindre man er kommunistidiot da.

Det gjþr ikke analysene interessante, det gjþr dem idiotiske. For hele grunnlaget for “analysen” er ett forvrengt virkelighetsbildet.

2 Likes

Hvis du mener analysen er forvrengt, kan du kanskje underbygge det med noe, for eksempel ved Ä pÄpeke ev. feil i analysen?

2 Likes

6.64 mill


Der kom bomben, eller bull signalet, forrige uke gikk jo bÞrsene bananas imo pÄ samme melding.

4 Likes

Under Koronakrisen er det produksjonskapitalen og vanlige folks hverdag som blir snudd opp ned, mens finanskapitalen gÄr tilnÊrmet som normalt i fÞrste omgang.

Eh nei? Dette er fullstendig idioti? Det fĂžrste som skjedde var panikk i finansmarkedene, og folk har tapt enorme summer. Samtidig Ă„ er finanskapitalen fucked. Hvor mye tjener eiere av nĂŠringsvirksomhet, eiendommer, kjĂžpesentere nĂ„? Hvor mye tjener “de som ikke jobber” ? Det er bare sĂ„ sykt idiotisk den grunnmuren han bygger artikkelen pĂ„. Tror du obligasjonsmarkedet er lukrativt for tiden?

AltsĂ„, hele grunnlaget bak “analysen” er fullstendig idiotisk forvrengt virkelighetsbildet som ikke ligner pĂ„ sannheten overhodet. Hvis man overhodet ikke forstĂ„r seg pĂ„ Ăžkonomi hĂžres det kanskje fengende ut, men det er jo bare latterlig dumt.

Hverdagen gĂ„r som normalt for de fleste offentlige ansatte som er sikret lĂžnn uansett i denne perioden. ForĂžvrig hadde ikke folk hatt jobb i det hele tatt i det private nĂŠringsliv hvis det ikke var for de “slemme” kapitaleierne som faktisk lĂ„ner ut penger. Men er man kommunist sĂ„ betyr fakta lite og virkeligheten mindre.

3 Likes

2 uker siden: 281 000
1 uke siden: + 3 280 000
Denne uken +6 650 000

Embrace for impact, markedet er fullstendig delusional !

2 Likes