Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

Deleveraging, altsĂ„ gjeld som tilbakebetales og kommer i “pengehimmelen”

7 Likes

Ja, men plus500 kan folk ha for seg selv. For Ä omformulere, Ønsker Ä kjÞpe Bayer AG men Þnsker ogsÄ valutasikring mot EUR i tilfelle krona kommer opp igjen. Tips mottas med hÞye knelÞft.

2 Likes

Jo penger forsvinner ut av lÞse luften hver gang du gjÞr en nedbetaling pÄ gjelden din :smiley:
Og all gjeld i samfunnet kan aldri betales ned fordi alle pengene som lages mÄ tilbakebetales med renter. Godt system vi har. :stuck_out_tongue:

Implosjonen vi stÄr overfor nÄ:
Sysselsetting som gÄr ned senker etterspÞsel pÄ varer/tjenester som igjen senker prisenene som senker profitten til bedrifter som kutter ansatte som igjen senker etterspÞrselen som senker prisene som senker profitten til bedrifter som senker sysselsettingen, repeat repeat repeat.
Kast inn synkende lÞnninger ogsÄ i den prosessen :slight_smile:

4 Likes

Men nÄr jeg nedbetaler gjelden min sÄ gÄr jo pengene tilbake til dem som har lÄnt ut pengene.

1 Like

@10YearTarget Banken eide aldri pengene de lĂ„nte deg. De/du laget pengene nĂ„r du tok opp lĂ„net. Dette var helt nye penger som ikke eksisterte fĂžr du bestemte deg for Ă„ lĂ„ne penger. SĂ„ nĂ„r du betaler tilbake gĂ„r rentene til banken og avdraget forsvinner tilbake i “pengehimmelen” som Holmes sier.
For at systemet da skal gĂ„ rundt som du skjĂžnner nĂ„ mĂ„ det alltid vĂŠre flere mennesker som tar opp ny gjeld enn mengden gjeld som tilbakebetales for at systemet ikke skal implodere. Derfor deler myndighetene ut “gratis” penger i felre land nĂ„.

9 Likes
3 Likes

Trodde det var destinasjonen til funcom aksjonÊrer vÄren 2017,18 &19? :thinking:

3 Likes

Takk for gode innspill :slight_smile:

1 Like

Jeg hadde syntes det hadde vĂŠrt en morsom og litt meta/selvrefererende ironi i Ă„ bruke helikopterpenger til Ă„ betale gjeld.

3 Likes
1 Like

“I feel like the 2008 financial crisis was just a dry run for this,” said Kenneth S. Rogoff, a Harvard economist and co-author of a history of financial crises, “This Time Is Different: Eight Centuries of Financial Folly.”

“This is already shaping up as the deepest dive on record for the global economy for over 100 years,” he said. “Everything depends on how long it lasts, but if this goes on for a long time, it’s certainly going to be the mother of all financial crises.”

5 Likes

Trump skal fikse oljeprisen!

3 Likes

Ingenting er som krig for Ä fÄ opp oljeprisen!

1 Like

Ingen ting roer nervene til folk sÄ godt som en liten krig i et land langt borte


4 Likes

Among investors, a hopeful scenario holds currency: The recession will be painful but short-lived, giving way to a robust recovery this year. The global economy is in a temporary deep freeze, the logic goes. Once the virus is contained, enabling people to return to offices and shopping malls, life will snap back to normal. Jets will fill with families going on merely deferred vacations. Factories will resume, fulfilling saved up orders.

SpÞrsmÄlet er jo hvilken vei dette bikker
 Jo lengre tid fÞr man kan lette pÄ tiltak, jo verre blir det.

2 Likes

Denne var fin


3 Likes

Forskjellen nÄ er at Trump faktisk kan overvinne Iran med minimal bruk av makt.

1 Like

Han her snakker normalt om krypto, men har noen bra refleksjoner mener det vi er inni nÄ i hvert fall er stÞrre enn en vanlig resesjon. Han er litt hardsell for egne tradingkurs, men han har i hvert fall stÄlkontroll pÄ tradingen.

Key takeaways:

  • Mulig vi er i begynnelsen av en langvarig ny depresjon
  • Sannsynlig target for SP500 ca 1500, men kan gĂ„ sĂ„ lavt som 430
  • Oljen har gĂ„tt ned like mye som i 2008 men pĂ„ en fjerdedel av tiden
  • Gjeldskrisen i dag er grunnleggende stĂžrre enn gjeldskrisen i 2008
  • Coronaviruset tar showet sĂ„ disse utfordringene blir ikke diskutert i mainstream media*
  • Krypto kan komme bra ut av denne krisen pĂ„ mellomlang sikt (5 Ă„r), pga Ăžkt oppmerksomhet nĂ„r folk mister troen pĂ„ egen valuta

PS: BĂžr lyttes til i hĂžyere hastighet.

4 Likes

Kan noen gi ett godt svar pÄ hvorfor bull/bear markedet er ett sÄ dÄrlig langsiktig investeringsvalg?

Jeg ser mange bull produkter som tidligere gikk for 100-300 kroner under «normale» Þkonomiske omstendigheter som nÄ handles for 0,5-30 kroner.

SÄ er det risikoen for at produktet blir knocket som gjÞr det sÄ uklokt, eller vil det vÊre helt usannsynlig at produktet nÄr sine tidligere kurser (verdier)?
Jeg kan ikke helt se det siste alternativet heller, da flere av produktene har svingt hundrevis av prosent tidligere


PÄ forhÄnd takk!

1 Like

Jeg er ikke sÄ inne pÄ krypto, egentlig, men det er jo pÄ sett og vis en ting jeg ikke ville kjÞpt om man risikerer at samfunnet bryter sammen. Hvordan skal man da kunne bruke den til Ä handle med?

Bitchecques?

ETHi-lapper?

2 Likes