Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 🌎

FOMO effekten er stor, mange selskaper er jo snart eller har passert kursen de hadde før dette…

Galskap ja, men enten må man utnytte det eller ignorere det :slight_smile: Er dit jeg har kommet :slight_smile:

3 Likes

Helt korrekt. Mange av selskapene er nå høyere priset enn de var før det ble gjennomført drastiske tiltak i de fleste land i Europa og USA. Og hvilke langtidskonsekvenser det får på økonomien blir mer og mer synlig for hver dag som går.

Aksjemarkedet p.t. er svært dyrt. Greit å posisjonere seg deretter.

4 Likes

Dyrt er det ja, så man må være forsiktig :slight_smile: Q2 blir ett blodbad, delvis q3 også :slight_smile:

2 Likes

Jepp. Greit å akkumulere kapital på veien nedover, og gå inn når markedet har falt betydelig fra dagens nivå.

2 Likes

Hva ser du for deg da?

Jeg tror lave råvarepriser, lave renter, og ekspansiv pengepolitikk (QE etc) kommer til å boooste veksten i verden når denne krisen roer seg ned

4 Likes

Ser for meg et stagflasjon-scenario som vil vare i 2-3 år før de endelige bunn-nivåene for denne 10-årsperioden er et tilbakelagt stadium:

-høy arbeidsledighet.

-høy gjeldsgrad, som gjør at mange ikke klarer å betjene lånene sine selv om rentenivået er lavt. Ses også i sammenheng med første punkt.

-lavere forbruk globalt særskilt innen tertiærnæringen. Endret forbruktsmønster etter korona-krisen.

3 Likes

Tviler, folk glemmer fort. Tror ikke dette endre noe som helst, bortsett fra at det setter fart i ytterligere digitalisering av samfunnet.

De to første ser jeg, men jeg tror økonomiene kommer fort tilbake med tiltakene vi ser nå.

Disclaimer:
Har ikke peiling, bare synser vilt

5 Likes

Vanskelig å vite endelig utfall av krisen. Vi får ta opp denne tråden om 2-3 år og se hvem som kom nærmest fasit :slightly_smiling_face:

2 Likes

Enig, det er jo bare vill gjetting.

Men jeg har forstått det sånn at lave renter nærmest tvinger pengene ut i aksjemarkedet. Som sagt, jeg er grønn på makro og pengepolitikk, kanskje @holmes eller andre med peil kan komme med en kommentar.

2 Likes

Nå har de statlige pengepressene gått varme i det siste gjennom de ulike pakkefordelingene som har blitt foretatt (økt sjanse for inflasjon). Samtidig er renta satt betydelig ned for å prøve å øke mulighet for både næringsliv og privatpersoner til å betjene gjeld og villighet til å bruke kapital på ulike varer/tjenester.

Jf finanskrisen var det ikke slik at svært lave renter i flere år forhindret et brutalt fall. Slik sett tror jeg heller ikke det vil forhindre et brutalt fall denne gangen heller.

1 Like

En del av tiltakene kom jo til når finanskrisen allerede var et faktum. Nå kom jo mange av tiltakene i gang før den finansielle krisen kom ut av kontroll, som nok bidro til å dempe fallet.

Krakket under finanskrisen var fort unnagjort før børsene begynte å stige igjen.

1 Like

Husk US Non-Farm Payrolls kl. 14:30 i dag!

Alt av dårlig news er jo priset inn nå, yea right.
Så dette blir trolig opp fordi opp, som med historiens værste arbeidsledighetstall.

3 Likes

Mange av tiltakene under finanskrisen kom på tilsvarende nivå som vi er nå i prosentvis fall fra topp. Så i så henseende ser jeg mer likheter i scenarioene enn forskjeller.

Jeg vil nok si at krakket under finanskrisen ikke var raskt unnagjort. Det tok tilnærmet 18 måneder fra topp til det endelig bunnet ut. Hvis du var i markedet på den tiden opplevdes det som ti år!

1 Like

Kan du si, men alle kriser har sin egen dynamikk. Fasit foreligger om 1-3 år:)

2 Likes

Sett i forhold til makro og hvordan dette treffer real økonomien tror jeg vi må se til 1929-33

08 kan blekne i forhold. Realøkonomisk krise kan fort bli en årsak til finanskrise. Da smeller det

8 Likes
2 Likes

Er det ikke NHO sin jobb å tegne dommedags scenarioer for å få mest mulig støtte til medlemmene ?? :thinking:

2 Likes

Jo, lønnskutt og sparking over en lav sko

1 Like

Kanskje.

Men vi lever i en verden som går mye raskere enn den gang, og en relativt sett koordinert og globalisert verden tror jeg kan ri dette av mye raskere enn pessimistene tror.
Men det klart, utfallsrommet er jo uendelig, kan også ende i krig, katastrofe og panikk.

Enten så går det bra eller så går det over!:slight_smile:

5 Likes

Godt poeng. Jeg er alt for pessimistisk nå, og det er jeg klar over. Brent barn

3 Likes