Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

Helt sant :ok_hand::blush:

1 Like

BĂ„de LO og NHO har som hovedoppgave Ă„ delta i samfunnsdebatten ut i fra premisset i at de gir faen i alt annet enn medlemmenes interesser.

Det betyr ikke at alt de sier er idioti, men at man mÄ ha det i bakhodet.

Selvsagt er det god sjanse for depresjon og stagflasjon nÄ. Men sÄ har man mer koordinering og samarbeid enn fÞr, sÄ jeg tror kanskje det gÄr an Ä finne en vei ut. Men jeg tror det vil gjÞre vondt.

5 Likes

tadaaa
 hva skjer nÄ? Oljen som spiker pga. opec mÞtet og drar med seg indexer?

Edit: https://e24.no/olje-og-energi/i/pLedWW/oljeprisen-hopper-etter-nye-kuttrykter

1 Like

Tenker du da feks pÄ det Warren sa over, at 40% av oppgangen i oljeprisen kom i minuttene fÞr Trump kunngjorde nyheten om oljekutt?

Jeg regner med nei!

Uansett er det et godt eksempel pÄ samarbeid som de fÊrreste er tjent med, og som nok skjer i stor grad ogsÄ i Norge.

2 Likes

Jeg aner ikke hvorfor du trekker inn trading (muligens pÄ innsideinformasjon) som svar pÄ en pÄstand om internasjonalt samarbeid mellom sentralbanker og regjeringer i forskjellige land kan gjÞre tiden etter korona annerledes enn midten av 1970 tallet, men ok? Goddag mann, Þkseskaft?

Trading og stop loss i derivater pga en tweet har fint lite med de fundamentale forholdene i Ăžkonomien over flere Ă„r Ă„ gjĂžre.

Hvis du mener at stagflasjon forhindres eller forÄrsakes av at noen trader 20 minutter fÞr en trumptweet sÄ forklar gjerne det synspunktet 
 regner med at du ikke kan det nei!

2 Likes

Ja du misforsto - jeg skrev “jeg regner med nei”, som i at jeg regnet med at det absolutt ikke var det du tenkte pĂ„.

Poenget mitt er at de hÞye herrer samarbeider, snyter og utnytter, akkurat som fÞr. En del av samarbeidet er til fellesskapets beste, og en del ikke. Jeg brukte din post for Ä fÄ fram det poenget - beklager det.

1 Like

Ja du misforsto.

Jeg fatter ikke hvorfor du svarer meg med noe som ikke hadde noe som helst med det jeg skrev Ä gjÞre :slight_smile: AltsÄ, god dag mann, Þkseskaft?

Poenget mitt var at Israel og Palestina begge har noe av skylden i konflikten, og det er vanskelig Ä se hvordan stagflasjon i India skal forhindres hvis Kina ikke fÄr i gang Þkonomien sin pÄ grunn av noen hÞye herrer som er fantastiske til Ä spille basketball ikke fÄr spilt ferdig NBA og Premier League sine reklameannonser gjÞr at Facebook ikke tjener nok penger, og ergo synker SPX som en konsekvens.

1 Like

Jeg misforsto faktisk ikke, tror jeg, jeg tok bare setningen din ut av sammenheng. Jeg “visste” at det ikke var det du mente. Og sĂ„ beklaget jeg etterpĂ„. Men nok om det. Jeg Ăžnsket Ă„ kommentere at det politikken er korrupt.

2 Likes

Tenke du mest lang sikt eller kort sikt?

1 Like

Dette gjaldt lang sikt.

Enn sÄ lenge reddes alle vestlige land av at vi kjÞrer seddelpressen og deler ut gratispenger. Norge er ett lite unntak her pga oljefondet sÄ blir spennende Ä se om krona blir sterk igjen. Uansett, kommer det vestlige samfunnet i gang igjen i lÞpet av 2 mÄneder uten tilbakefall (ny runde med virus til hÞst/vintersesongen) sÄ tror jeg faktisk faren fort er over.

Problemet er hvis dette gir mye start og stopp og verdifall neste 12-18 mÄneder. Da har man mistet 2019 til handelskrig, 2020 blir ekstremt dÄrlig Þkonomisk, og vi vil nok se ett konkursras.

SÄ klarer man alltids Ä bygge opp ting igjen etterpÄ, men det vil ta tid og siden krisen ikke kun gjelder ett land er det ikke slik at man kan gjÞre seg mer konkurransedyktig ved Ä kutte i lÞnninger for Ä selge til utlandet. Krisen gjelder alle land samtidig, noe som gjÞr det vanskeligere Ä komme seg ut av.

Men blir krisen kortvarig (2-3 mÄneder) uten tilbakefall sÄ tror jeg ikke det blir noe kjempeproblem at man printer masse ekstra penger i en kort periode. SÄ lenge man slutter med det i etterkant (heh, og tror vi pÄ det?).

2 Likes

Jan Ludvig Andreassen prater litt om hans synspunkter i tiden framover

3 Likes

Noen som tÞr Ä spÄ hvordan valuta vil utvikle seg det neste Äret? NOK/USD/EUR? Hvordan vil all pengetrykking pÄvirke valuta det neste Äret?

1 Like

Har du fÄtt noe kroner av staten?
Noen av dere andre her inne?

Ja, det er viktig Ä tilfÞre kapital til et allerede skakkjÞrt Norsk nÊringsliv, og pÄ den mÄten holde ting flytende gjennom denne krisen, sÄ ikke man blir tvunget til masse oppsigelser etc, men faen hvor er redningspakken som treffer hvermannsen og hvor er den framtidsrettede politikken?

SkakkjĂžrt NĂŠringsliv hovedsakelig som fĂžlge av sosial og Ăžkonomisk dumping. Dernest grunnet Covid19. Dekker bare over det grunnlegende.

Nedbygging av det Norske nĂŠringslivet, - teknologi, arbeidsplasser og konkurransekraft, osv ved Ă„ kjĂžre en fullstendig hodelĂžs politikk.
Hvor en ved Ă„ gi store samfunnsviktige utbyggingsprosjekter innen olje og gass, infrastruktur etc til utenlandske nasjoner og selskaper.
Enda man vet at dumpe-prisen dem tilbyr vil sprekke med mange 10 talls % og pĂ„ sĂ„ mange mĂ„ter bli dyrere enn om vi hadde utviklet og produsert selv i Norge. NĂŠringslivet har forsĂžkt Ă„ fĂ„ folkevalgte til Ă„ forstÄ  Snakke meg om Ă„ skrike i skogen!

SĂ„ pĂ„ toppen av dette selger dem Norsk “evigvarende” vannkraft f.eks
 til utenlandske investorer :clap: :clap: :clap:

Imo er det svÊrt mange politiker i dette landet, sittende og tidligere som skulle stÄtt i galge, utenfor stortinget.

Denne burde alle se og forstÄ:

9 Likes

1 Like

300k permiterte fÄr det, og ser jo ut som eiendomsbaronene blir reddet ogsÄ.

3 Likes

Hva med dem som er rammet, men ikke nĂždvendigvis permiterte?
Jeg merker dette for egen del med betydelig lavere inntekt/inntektsevne og store merutgifter nÄ, nÄr man har barna hjemme fra skole og barnehage.

BoliglÄns renten er det eneste som treffer rettferdig for de fleste og har direkte lite til ingenting Ä gjÞre med hva politikerne nÄ foretar seg.

Hvor er redusert skatt og tilskuddsordninger?

2 Likes

GAME OVER!

BER INNBYGGERNE VÆRE FORBEREDT PÅ BEGRENSET BEVEGELSESFRIHET

Oslos helsebyrÄd Robert Steen (Ap) sier at coronatiltakene vil kunne vare en god stund. Bevegelsesfriheten kan bli begrenset ut Äret.

– Denne coronasituasjonen er ikke over til pĂ„ske. Den er ikke over til sommeren. Den kommer til Ă„ vedvare hele 2020 og kanskje langt inn i 2021, sier Steen til Dagsavisen.

Han pÄpeker at flokkimmunitet kan ta flere Är Ä bygge opp. En eventuell vaksine vil ikke vÊre pÄ plass fÞr om 12 til 18 mÄneder.

– Jeg ville blitt overrasket om vi ikke vil se at vi beholder noen former for tiltak ut Ă„ret, som det Ă„ holde avstand til andre, sier Steen.

Deresom dette utspillet har noe sannhet i seg sÄ bÞr de ansette flere politi.

1 Like

:see_no_evil:

Det er absolutt best case, 18+ mÄneder er det jeg har sett.

2 Likes

Det gÄr an Ä respektere spettet nÄr en hÞrer mannen si sin mening i disse intervjuene.

5 Likes

SÄ du har ikke fÄtt flere omsorgsdager og slipper Ä betale for barnehage og sfo?

Redusert rente treffer dessverre bare Þvre 70-80%, de som har dÄrligst rÄd leier.