Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

Det hjelper lite med omsorgsdager nÄr en vesentlig del av inntekten ikke er betalt av andre, men skapes selv. NÄr man ikke har tid til Ä gjÞre dette arbeidet, vel da er dette tapt inntekt.

Barnehage regningen for april utgÄr er etter det jeg kan se, utgiftene med Ä ha barna hjemme overgÄr dette med god margin.

2 Likes

Folk vil ikke holde ut dette, det har jeg ingen tro pÄ. Man kan ikke begrense friheten til mennesker over sÄ lange perioder uten opptÞyer. De Þkonomiske konsekvensene vil slÄ knock-out pÄ alle kriser i historiebÞkene om dette skal dra ut i tid.
Man kan jo begynne Ä regne pÄ hvor mange liv de Þkonomiske tapene koster om dette skulle bli tilfelle. Lavere levestandard = lavere forventet levetid.

FED kjÞrer pÄ videre og har nÄ eiendeler verdt 5,8 trillioner USD. Pen trend :=)

3 Likes

Hvor er det du har sett det?

1 Like

samt besitter 95% av fjellet med forbrukslÄn i dette landet, med skyhÞy rente. En av tingene som burde vÊrt forbudt med lov i et land som Norge. Jeg investerer aldri i slike selskaper, blodpenger.

2 Likes

Bare for Ä ha det sagt, jeg klager ikke for min egen del. Vi er priviligerte og klarer fin en slik periode. Jeg tenker pÄ gjennomsnittet og dem som ikke nÄr opp til gjennomsnittet, enslige forsÞrgere og foreldre i lavtlÞnnede yrker.

Det hjelper dem lite nĂ„ nĂ„r dette stĂ„r pĂ„, at “RĂžkke, Gjelsten og co” blir reddet.

Jeg er forbanna pÄ det hele, det skinner nok igjennom her. Jeg evner trolig ikke Ä ha et nyansert nok bilde av situasjonen sÄ burde la tastaturet fÄ fred.

Det hjelper nok ogsÄ svÊrt lite Ä skrive dette her inne, dem som leser dette er, for smarte til Ä sitte som en del av de Þverste folkevalgte.

4 Likes

Dersom «RÞkke, Gjelsten & Co» klarer Ä skape/bevare verdier i form av arbeidsplasser, skatter og avgifter, tenker jeg at det mÄ vÊre en mye bedre strategi Ä gi pengene til dem, fremfor helikopterpenger som gÄr rett i lomma pÄ kredittbankene.

1 Like

Her trengs begge deler, det er poenget.
Hvordan synest du det gikk i US i 07-09.

Dem med ansvaret for at krisen i det hele tatt oppsto, ble det kastet penger etter falskjermer og feite bonuser. Ikke ble 1% av dem straffeforfulgt heller. Mens dem i andre enden av skalaen ble kastet ut av hjemmene sine etc.

5 Likes

Jeg er ikke uenig i det. Jeg har ikke svaret, men Ä gi pakker med kriterier og forpliktelser til de som kan skape/bevare norske arbeidsplasser er etter mitt skjÞnn en god start. Da kan man forhÄpentligvis sikre seg mot det du nevner. Videre har jeg ingen tro pÄ helikopterpenger. Gjennomsnittspersonen ville bare spart dem nÄr de nÄ vet hva som skjer og alt er usikkert. Penger pÄ bok gir ikke staten sÄ mye tilbake som andre alternativer.

3 Likes

Enig i bortsett fra dette, tror det ville gÄtt til forbruk.

1 Like

Du skal fÄ lov til Ä vÊre uenig :wink: Jeg tror dette primÊrt ville gÄtt til sparing og betjening av gjeld. Jeg tror historien viser at folk i krisetider sparer og betaler ned gjeld i stÞrre grad enn fÞr. Da tror jeg heller at jeg ville sett pÄ muligheter for Ä gjÞre varer og tjenester rimeligere ved Ä f.eks. sette ned/fjerne MVA i en periode og sett pÄ skattesystemet.

3 Likes

For de med dÄrligst rÄd ville det gÄtt til Ä betale regninger og kjÞpe mat.

4 Likes

Jepp !

Mange kilder pÄ det, her er et eksempel

“Like most vaccinologists, I don’t think this vaccine will be ready before 18 months,” says Annelies Wilder-Smith, professor of emerging infectious diseases at the London School of Hygiene and Tropical Medicine. That’s already extremely fast, and it assumes there will be no hitches.

In the meantime, there is another potential problem. As soon as a vaccine is approved, it’s going to be needed in vast quantities – and many of the organisations in the Covid-19 vaccine race simply don’t have the necessary production capacity

1 Like

Det vil bli produsert pÄ lisens, ingen kostnader vil bli spart pÄ.

1 Like

Jeg tenker at det mÄ vÊre en av de mer eksperimentelle vaksinene hvis det skal vÞre mulig fÞr hÞsten. Er vel kanskje ti slike pÄ vei. Kan en av dem treffe?

1 Like

18 mÄneder er best case er det ekspertene sier

“For a new coronavirus vaccine to be available for large populations, I would say it’s a matter of two years minimum,” Dr. Stanley Plotkin, professor emeritus at the University of Pennsylvania, who has worked in vaccine development since the 50s, previously told Business Insider’s Andrew Dunn.

1 Like

Og det bĂžr det vĂŠre. Vaksine tar ikke jeg fĂžr den er gjennomprĂžvd.

Svineinfluensaen fikk en sĂ„nn “hurtigvaksine” minner litt opp kapplĂžpet som har oppstĂ„tt nĂ„.

Hurtig godkjent og alt vel, anbefalt av helsemyndighetene.

SÞk litt sÄ finner du fort ut at senskadene ved svineinfluensa vaksinen var verre enn sykdommen. Og den norske stat har vel og endt opp med 350MNOK i erstattningsutbetalinger.
Referanse: Norsk pasientskade erstattning.

5 Likes

Skal vÊre en for jÊvlig dÄrlig vaksine for at det ikke lÞnner seg mot korona. 350 millioner godtar vi nok for Ä slippe Ä bruke titalls milliarder i mÄneden.

6 Likes

Men i pandemrix tilfellet viste det seg at vi skjÞt spurv med kanon. Denne gangen kan vi tÄle litt mer. (Litt som malaria medisinen mot covid19, feil dosering eller feil info, sÄ ryker du 6feet under pÄ den og. Det kan ha sin plass det og.)

Du som er god pÄ Ä lete opp og systematisere info kan jo se om du finner ut hvor mange som tok den vaksinen. antall skadesaker (ganske lavt tall) og antall smittede og senskader pÄ svineinfluensa.

3 Likes

https://www.cnbc.com/2020/04/03/coronavirus-may-create-a-generation-of-supersavers-who-reshape-economy.html

Sparingen fĂžrer til hĂžyere stimulasnepakker, men pĂ„ et tidspunkt vil folket fĂžle det er “trygt” Ă„ bruke pengene. Da fĂ„r man virkelig se effekten av hva som skjer nĂ„r man lar staten styre pengene. Litt inflasjon blir raskt ganske hĂžy inflasjon og plutselig vil alle kvitte seg med pengene sine sĂ„ raskt som mulig. Men private er ikke alene, dette gjelder ogsĂ„ bedrifter, investorer, banker. Det bygger seg opp mye Ăžkonomisk energi . :cowboy_hat_face:

2 Likes