Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

Jeg mÄ si jeg er tilhenger av den pakken de nÄ tilbyr i Sverige for Ä gi en Þkonomisk kompensasjon til alle de helsearbeiderne som jobber til de nÊrmest stuper og med ekstra risiko. En Þkonomisk pakke til hverdagsheltene nÄ synes jeg er helt pÄ sin plass! Alle permitterte som ikke har smÄ barn bÞr ogsÄ fÄ incentiver som gjÞr at det lÞnner seg Ä ta pÄ seg oppdrag der det trengs nÄ. Tror ihvertfall sistnevnte er pÄ trappene nÄ, ut fra hva Bollestad har sagt, men den fÞrste er vel sÄ viktig!

6 Likes

PÞse pÄ med penger til alle i helsevesenet nÄ er helt rett :+1:

Det tar mange Är Ä bevise at det har effekt samt bevise at det ikke har bivirkninger. SÄ Ä pÞse ut en hurtig-vaksine som er litt bedre enn for jÊvlig dÄrlig i markedet for sÄ Ä hÄpe pÄ det beste tror jeg ikke er lÞsningen.

1 Like

Nei, lÞsningen er Ä stenge ned Þkonomien i 3 Är mens vi venter pÄ Ä finne ut av om vaksinen er god nok? HÞres bra ut.

Generelt snakker folk om 12-18 mÄneder i beste fall. Det hÞres logisk ut med opp mot 18 mÄneder. Si sommer / hÞst 2021.

1 Like

Jo, men sÄ etter 18 mÄneder sÄ feiler alle vaksinene. Eller noen har effekt men ikke god nok eller for mye bivirkninger, slik vi stadig ser i biotek.

Det beste hadde vel vÊrt Ä isolert de svake og bare latt samfunnet gÄtt som normalt, menndet hadde ikke blitt lett det heller. NÄ ser det jo ogsÄ ut som risikogruppa er stÞrre enn fÞrst antatt.

1 Like

Det er meget mulig. Poenget er ikke at vi skal sette i gang med masse vaksinasjon fÞr det testes ut. Poenget mitt er at hvis viruset ser sÄ farlig ut som det gjÞr nÄ, og vi ikke klarer Ä opparbeide oss flokkimmunitet, sÄ er massevaksinasjon med bivirkninger pÄ noen fÄ langt Ä foretrekke Ä betale titalls milliarder i mÄneden fordi vi stopper opp alt.

Enig der!

Bygg opp intensivkapasitet, samtidig som man fokuserte pÄ smittevern, karantene ved sykdom, hÄndhygiene, hjemmekontor osv

2 Likes

Vaksine er ganske i det blÄ forelÞpig, men nÄr alle nasjoner jobber pÄ spreng med dette, tenker jeg at den kommer sÄ raskt den kan. Et annet poeng er jo at medisiner som hjelper og minker komplikasjoner ved dette viruset kan komme mye raskere enn vaksine. Kost/nytte av tiltakene nÄ vet vi egentlig for lite om til Ä ta en god vurdering av, sÄ den forelÞpig hemmeligholdte rapporten blir spennende Ä vite konklusjonene av. Jeg tenker vi ikke burde slippe opp noe sÊrlig fÞr vi vet mer. Better safe/sorry pÄ kort horisont.

1 Like

Ja jeg skjÞnner godt at folk i risikogruppen Þnsker Ä teste ut vaksine i hÄp om Ä slippe Ä fÄ det, for min egen del vil jeg heller gjennomgÄ viruset enn Ä vÊre forsÞkskanin pÄ vaksinen :slightly_smiling_face:

3 Likes

https://www.dr.dk/drtv/se/tv-avisen-21_00_178000?fbclid=IwAR3Drtd7QB-l7i_csV6c-4ZQPltZfxea_KUk8VsawyBhDuIRmUh0M4DD9is

Danske banker hjelper bedrifter som sliter i krisen. Se fra 5:42. Kanskje litt stiv rente? :sweat_smile::sweat_smile:

2 Likes

Det lureste er vel at bare risikogruppen tar vaksinen hvis det er sĂ„nn “hastevaksine” sĂ„ fĂ„r de veie for og imot.

2 Likes

14 Likes

Sier en del den der ja! Tror den har blitt delt et annet sted her inne forresten.

1 Like

Harald Magnus Andreassen har spÄdd fall i boligpriser i 20-30 Är.
Er tiden endelig kommet for at han fĂ„r “rett”?

2 Likes

@Buffet Legger ut boligen til salgs neste uke :house:
Blir Ă„ leie fĂžr det kjĂžpes noe nytt.

NĂ„ har nordmenn i underkant av fire prosent av sin totale gjeld i forbrukslĂ„n – og et Ăžkende antall klarer ikke Ă„ betale avdragene sine i tide:

Ved utgangen av fjorÄret hadde hele 470.000 forbrukslÄn gÄtt til inkasso.
I Ă„r har Finanstilsynet gjort nye stedlige tilsyn, og de konkluderer med at flere banker fortsatt opptrer uansvarlig.

Disse bankene overvurderer blant annet sĂžkernes betjeningsevne – og har aktivt tilbudt nordmenn hĂžyere forbrukslĂ„n enn de selv har sĂžkt om, ifĂžlge tilsynet, som bemerker at dette «ikke er i trĂ„d med god forretningsskikk».
https://e24.no/norsk-oekonomi/i/wP9x31/nordmenns-forbruksgjeld-oeker-til-117-milliarder

NĂ„r det blir fĂŠrre personer med god “rating” Ă„ lĂ„ne penger til sĂ„ mĂ„ bankene ta stĂžrre risiko


4 Likes

I helvette!!??? Kan det vĂŠre kommafeil? Og dette er fĂžr corona-nedsmeltingen!

Mange brukte jo tidligere forbrukslĂ„n som “egenkapital” til boligkjĂžp.

Corona har jo i seg selv sendt hjem mange utlendinger, men den svake kronen gjÞr ogsÄ at det ikke er sÄ attraktivt for utlendingene Ä jobbe her, altsÄ mindre etterspÞrsel.

SĂ„ jeg tror desverre at boligmarkedet er neste markedet som blir sendt ut i utforbakke. Det er et veldig gearet marked.

4 Likes

Det hadde vÊrt ganske interessant nÄ hvis ikke regjeringen hadde strammet inn i bolig og kredittmarkedet de siste Ärene.

6 Likes

Ja, si 2016-utviklingen hadde fortsatt i samme tempo til nÄ og sÄ kom smellen. Da tror jeg fort en del kunne sittet pÄ boliggjeld som er dobbelt sÄ stor som boligverdien i 2021-22.

Folk som har klaget over vanskelige banker er nok fornÞyd nÄ tenker jeg, mens de som har skrytt av lagelige og behjelpelige banker sitter kanskje med skjegget i postkassen fremover.

2 Likes

Kanskje dette blir et Ă„r hvor Sell in May and Stay Away ikke er den beste strategien? Eller? :stuck_out_tongue:

2 Likes

SpÞrsmÄlet er hvor lenge man tror dette varer. Er det over etter Q2, sÄ burde man nok vÊre inne, mens hvis man tror dette fucker opp ting til langt utpÄ hÞsten og vinteren, sÄ tror jeg vi er langt fra bunnen.

Jeg har ikke noe godt svar. Jeg tenker vel at det er billigere Ä bygge opp kapasitet pÄ sykehus til Ä hÄndtere flere, slik at man kan slippe opp enn sÄnn det er nÄ. En bedre behandling hadde ogsÄ gjort underverker.

1 Like