Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 🌎

Å bygge opp kapasitet i helsesektoren virker som en relativt billig forsikring. I tillegg, smarte mennesker som tenker ut hvordan man kan forsøke å behandle flere personer med færre personer, eller med personer med mindre spesialutdannelse, og hvor vi er mindre avhengige av forsyning fra utlandet. Om mulig selvsagt.

5 Likes

Ser ut til at antall smittede og døde nå har flatet ut i Italia og Spania. Flere land vil følge etter de nærmeste dagene og ukene.

Er det ikke slik at aksjemarkedet ligger noe i forkant? Er det helt utenkelig at bunnen ikke er nådd i markedet? Etterdønningene kan vel bli noe stygt, men om noen mnd kan det se mye bedre ut for økonomien de fleste steder. Spm er hvor mye synker den økonomiske veksten? Om 6mnd er det vel ikke utenkelig at inntjeningen er noe under normalen, si 10-20%.

Jeg tror bunnen i markedet allerede har passert. Usikkerheten er vel USA. Blir det kun fælt eller helt katastrofe? Fasiten får vi ila noen mnd.

1 Like

Usikkerheten er stor, tror alle øyne er på USA akkurat nå for å se hvor markedet skal videre. Blir nok å redusere postene før påskeferien. Husk grafene er veldig avhengig av testing gjort / hvilke regler for testing + +


EU

3 Likes

Det er jo snakk om flere måneder karantene fremover så ser ikke bra ut for næringslivet selv om kanskje antallet døde begynner å gå ned

5 Likes

Aksjemarkedet bryr seg ikke om antall døde, men hvordan lock down påvirker økonomien.

5 Likes

Utvikling U.S. tror jeg er eneste riktige å se mot ift markedet. Nå er jo alt priset inn. Det framstår for meg som et sikkert tegn på at mange har snudd til bull og det er da det typisk snur motsatt vei i et bearmarket. Det er vanskelig å gjøre gode vurderinger nå. Vi har set middels store institusjonelle kjøp de/den siste uken.

Betyr det at bunnen er nådd, eller betyr det at institusjonelle mener dett er et godt tidspunkt å begynne å handle, litt etter litt. De kjører en oljetanker og må handle deretter. 98-100% her inne kjører speedbåt sammenlignet.

Hvordan ser neste kvartaler ut for selskapene?
Er store tap priset inn?

Jeg er ikke overbevist.

6 Likes

Men har markedet priset inn effekten av lave renter og ekspansiv pengepolitikk da?

Lave renter «tvinger» pengene ut i aksjemarkedet(slik jeg ser det). Men må legge til at jeg ikke aner om markedet skal opp eller ned på kort og mellomlang sikt.

7 Likes

Hvis markedet har priset inn det ene har det trolig priset inn det andre og. Når det er sagt, hvor ligger fokuset? Det er mer fokus på redningspakkene og hva dem forhåpentligvis klarer å utrette, ikke nedsiden og konsekvenser. Eller?

Kveldens underholdning;

6 Likes

Ikke direkte, men høye tall vil jo øke sannsynligheten for at tiltak videreføres.

1 Like

Det tror jeg du har rett i, det jeg undres over er; har markedet evnet å bry seg om de neste kvartaler?

Lav rente tvinger som du sier penger inn i aksjemarkedet. Hvilke penger blir spennende å se. Er det de samme som sov i timen i 06-09 samt mannen i gaten sine, hvermannsen som nå blir fortalt av media at «nå taper du penger på å ha sparepengene dine i banken» du må plassere dem i markedet. Hva med å sette dem inn på lånet? Som er vesentlig større enn et par titalls tusen på sparekonto.

Faren nå, slik jeg ser det, er at dem kjøper det smart-money nå ikke er interessert i å holde. Dette fallet var av en karakter vi aldri har sett/sett i nyere tid. Svært mange store er «fanget» fallet kom i en slik hastighet at dem ikke kom seg ut. Skal dem ut nå?

Eller skal alle inn og alt er a-ok?

Kan ikke noen overbevise meg om at jeg har feil her?

4 Likes

Enig i det. Men færre syke fører til lettelser av lock down som fører til bedre økonomi.

2 Likes

Noen med link til en pålitelig smartmoney indikator/chart?

Har markedet egentlig priset inn en økning i arbeidsledighet i U.S. tilsvarende 22 ganger snittet siste året?

(22*normal) 300k til 6,60m

Eller rettere sagt, effekten/kommende effekt av dette? Eller er det slik at majoriteten av disse menneskene vil få jobben sin tilbake/ny jobb etter dette. Jeg tenker at resultatet av slike kriser tvinger fram utvikling, effektivisering/mindre behov for manpower.

Kan denne realøkonomiske krisen utvikle seg til en finanskrise og muligens en depresjon?

Edit; sitter på mobil kombinert med påskevin, en del feilskriving :slight_smile:

4 Likes

Selvsagt.

Det som prises inn nå er at man trykker masse penger for å komme over kneika, og i løpet av juni er man mer eller mindre tilbake til normalt, og så får man an rask og sterk vekst i økonomien i Q3.

Dette trenger selvsagt ikke slå til, men er scenarioet jeg tror folk priser inn nå.

4 Likes

Ja, det tror jeg er mer eller mindre korrekt.
Vider tror jeg det ligger mye mer og underliggende problemer i denne krisen enn det som nå er synlig/fokuseres på. Når indexer reagere opp flere prosent på historiens høyeste arbeidsledighetstall, da ringer bjellene her. Mange selskaper utnytter selvsagt denne krisen maksimalt og vil komme ut sterkere etter en perioder med dårlige tall, men hva med dem som ikke kan betale lånene sine, kredittkort og huslån? Og hvem eier risikoen her når enkelt personer ikke har betalingsevne. Minner om finanskrisen.

Jeg kan helt klart ta feil her. Og jeg mener ikke noen her inne skal basere sine investeringer på mine tanker rundt dette. Se det som en motvekt til at dette går snart over og alt går tilbake til normalt.

Derav lufter jeg min skepsis, jo mer nyansert og desto flere vinkler man får informasjon og vurderinger fra, jo bedre. Kanskje :blush:

5 Likes

Se hele…

It’s different this time.

killing spree…

Hvor mange mistet jobbene sine under finanskrisen?

Nå er de foreløpige og offisielle tallene 6,3 m

Just saying

3 Likes

Tror markedet har en oppfatning av at alt står på vent, klar til å settes i gang når man trykker på den grønne knappen.

At dette bare er midlertidig, så vil lave renter, offensive offentlige budsjetter og ekspansiv pengepolitikk ta dette tilbake til vekst igjen.

3 Likes

Det er ingenting rart med dette isolert sett.

Jeg var blant de som ventet på arbeidsledighetstall for å se reaksjonen til andre aktører. Når de tok dette med ro så økte jeg eksponeringen mot aksjer. Altså har markedet sluttet å reagere på negative tall - det får bli så ille som det blir. Markedet har nå priset inn katastrofeøkonomi i april og mai i stor grad tror jeg.

Det jeg tror skjer er at potensielle negative scenarioer fram i tid ikke prises inn før de er tidsaktuelle. Jeg ser mange store mørke skyer på horisonten, men enn så lenge er de langt borte. Panikksalget fra de som ikke ønsker å være eksponert i markedet på nåværende tidspunkt har allerede i stor grad skjedd. Husk at markedet var på ATH når pandemien var nært forestående og rimelig sannsynlig - man brydde seg bare ikke fordi det enda ikke hadde skjedd.

Enten skal tvilerne inn, eller så skal optimistene ut. En eller annen gang i løpet av de neste 9 måneder. Kanskje begge deler?

7 Likes

Finanskrisen startet i september i fjor når bankene manglet likviditet til å gjennomføre daglige transaksjoner. I tillegg ordnet Trump for et årlig budsjettunderskudd på 1 trillioner. Corona-effekten blir som en finanskrise på steroider.
De foreløpige tallene for nye arbeidsløse er 10 mill for de siste 2 ukene.
Børsen holdes hvor den er takket være FED som kjøper opp hele obligasjonsmarkedet.

6 Likes