Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 🌎

Mike Maloney tror jeg har tjent mye på gull. Han har vært inne siden begynnelsen av 2000-tallet. Dette er også video nr. 7 i rekken. Anbefaler dere å se de andre også.

Sakset fra: https://www.finviz.com

3 Likes

Syns det er vanskelig å spå hvordan gullprisen går nå. Jeg avventer litt. Da mener jeg på kort sikt. På lang sikt er jeg enig med Maloney

Her finner du alle episodene av Hidden Secrets of Money:

https://www.youtube.com/playlist?list=PLE88E9ICdiphYjJkeeLL2O09eJoC8r7Dc.

Trenger han også spesialist?

1 Like

Dette er oppsiktsvekkende

4 Likes

Veldig interessant, men oppsiktsvekkende? De skriver jo samtidig:

Befolkningsvekst
Likevel framstår ifølge mediene representantene på oljekonferansen som lite bekymret for framtida, tross økende press som følge av klimaforandringene. Årsaken er at en rask, global befolkningsvekst vil skape etterspørsel etter fossilt brennstoff i flere tiår framover, mener de.

Jeg synes det vi har sett av utvikling på batterifronten de siste årene har tegnet bildet av at elbiler vil ta over. Ca dobblingen av kapastitet med ca samme volum/vekt/pris på 5 år har definitivt gjort sitt. Må si at jeg liker tanken på at min neste bil blir en elbil. De er lettere å vedlikeholde, billigere i drift og selv på “low-end” biler så vil man kunne bruke en app til å forhåndsoppvarme bilen. (Bra for meg som ikke har garasje).

2 Likes

Allerede i løpet av 2020-tallet kan oljebransjen ha passert toppen og ha startet fallet mot bunnen, tror Statoil-sjef Eldar Sætre.

At det var andre (forhåpentligvis mange andre) representanter som sa noe annet er overhode ingen overaskelse. Det som er oppsiktsvekkende er jo at vår egen Sætre er den som skiller seg ut.

1 Like

Her er hva BHP Billiton tror

De tror det vil være 140 millioner elbiler på veiene i 2035, tilsvarende rundt 8 prosent av den globale bilflåten.Denne andelen elbiler vil medføre en nedgang i etterspørselen etter olje på 2,3 millioner fat daglig, tilsvarende 2 prosent av den samlede etterspørselen.

Det var veldig mange som trodde at andelen hest og kjerre skulle holde seg bedre også

2 Likes

Hva er andelen bil/hest på verdensbasis nå da?

2 Likes

Andelen vil uansett bli kraftig redusert når denne damen kommer til makta…

1 Like

Det er så klart ingen garanti, men jeg synes det vi har vært igjennom ligner på en bear trap ala 2011-2012 (og 98-99)

Vi kan få en kortsiktig pullback ned mot WMA55 / 200 uten at det skader caset. Det er i hvert fall hovedscenarioet mitt utifra grafene at den lange bullperioden fra 2009 vil fortsette i hvertfall en stund til og ta oss til nye topper.

Se her OMXS30. Bruker Stockholm som proxy her da det er den største børsen i norden og med bredere sammensetning enn Oslo og København.

http://www.nordnetbloggen.no/norden-er-hjemme-og-na-er-det-gratis/29/08/2014/

2 Likes

Jeg satt faktisk akkurat og leste om WMA200 selv faktisk, IBB som er min allah og Buddha på en gang er der nede og skraper nå…

1 Like

Fremtiden = Renewable energy

1 Like

Fallende oljepris og Trump på vei mot det hvite hus… Perfect Storm?

1 Like

Mulig, men det teknisk oppfører seg fortsatt som mitt scenario, jeg bruker Stockholm siden Oslo er for mye olje og annen støy.

Vi fikk dobbelbunn og så brudd opp bådefra horisontal trend og opp gjennom WMA55. Nå er et pullback til støtte/motstand og wma55 på 1400 ish. Så lenge denne holder ser det greit ut og etter læreboka.

Litt det samme med oljen så lenge den holder seg over 44 ish.

2 Likes

Trump blir en Black Swan event… skulle Clinton vinne så tviler jeg på et stort lettelsesrally, mer “business as usual”. Da tror jeg du får rett i din vurdering.
Men skulle det uventede skje, så lurer jeg litt på hvordan markedet reagerer, og hvor raskt det evt skjer… Trump vil være negativ for det amerikanske markedet, men han trenger litt tid på å gjøre “ugagn”…

Lite konkret og mye synsing i dette… men men… dere skjønner hvor jeg vil :grin:

1 Like

Trump som president er ikke noe black swan når et av de velrenommerte analyse selskapene setter sjansen til 29%

1 Like

Nei. Du har rett i det.
Det jeg mener er at konsekvensen av å velge Trump har et potensiale som er like negativt som en Black Swan.
Men heller i form av langvarig økonomisk nedgang i USA og økt geopolitisk uro, enn et plutselig børsfall.

1 Like

Bare for å være skikkelig sær og pirkete; en black swan er ikke nødvendigvis negativ :slight_smile:

1 Like