Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 🌎

Skjønner at jeg ikke helt når frem her :grin:

2 Likes

Hehe, kanskje du leter etter et annet uttrykk enn black swan? Det er nok endel som et redd for resesjon med Trump bak roret. Proteksjonisme skaper gjerne ubalanse.

Nei nå er tiden overmoden for noen feite shorter i OBX!

1 Like

Oioi , sjekk olja sjekk Nasdaq. Her blir rødt på OSE i morgen!

Tok feil igjen…

Ser ut som de hadde rett i at man ikke skulle avskrive Trump. Tror vi får se noen drøye svingninger på børsen framover. Så utrolig bra med div norske politikere som har snakket dritt om han også blir han president. Sannsynligvis.

2 Likes

OSEBX = Wilshire 5000 i utvikling.

Og Wilshire 5000 = St.Louis Adjusted Monetary Base

Wilshire har korrigert ned til Monetary Base flere ganger og nå er fallhøyden større enn noen gang før. Trump vant valget, LYKKE TIL!

Da capo Brexit reaksjon

Ble nevnt en plass igår om hvem som kjøpte OBX. Amerikanerne kjøpte på dippen og nordmenn solgte. Kan det være at de flytter litt kapital over dammen?

Jo lavere olja faller jo høyere går Statoil og Oslo… noe er definitivt riv ruskende gæli!

:confused:

2 Likes

Finnes ikke så mange alternative plasseringer til aksjer…

Kan nok bli ugreit for aksjer hvis rentemarkedet blir mer attraktivt.

Jepp. Og det vil jo indikere slutten på en trend som har vart siden før finanskrisen. Avkastningen i rentemarkedet har vel vært fallende i et drøyt tiår?

Hvis du sitter med lange renter så vil du få en kursnedgang når rentene settes opp og kursoppgang når det settes ned, så sånn sett har det vært god avkastning de siste årene i rentemarkedet (spesielt obligasjoner med lange løpetid). Og begynner rentene å stige vil det til å begynne med gi lav avkastning for samme papirer.

Takk for oppklaringen.
Hvor vil pengene bevege seg da? Ytterligere press på aksjer?

Det er vanskelig å spå, det kommer vel mest an på grunnen til renteoppgangen. Er det sterk inflasjon så kan aksjer og gull gå greit selv med høyere rente. Da vekt mot gull hvis det er sterk inflasjon og høy politisk usikkerhet og med vekt mot aksjer dersom inflasjonen kommer av høyere aktivitet i økonomien og optimisme.

Dessuten vil du jo potensielt få penger ut av systemet dersom rentene blir høye nok til at gjelden betales ned fremfor å investeres. Men dette vil igjen gi lavere inflasjon, så det er et komplekst system. Dersom vi får en sterk inflasjon så skal det nok relativt små rentehevinger til for å dempe denne (dersom det er ønskelig fra sentralbankene).

4 Likes

Slik jeg ser det er det fundamentale makrobildet nå såpass komplekst, at det enkleste er å se på Teknisk Analyse og følge etter pengene. Man får gjøre en ny vurdering dersom diverse indeks igjen bryter ned, men jeg synes aksjer ser greit ut her foreløpig og det er der jeg har satt det meste av pengene (bortsett fra bolig, som jeg egentlig er mer negativ til, men det er hyggelig å ha et sted å bo).

4 Likes

Hvordan blir det når Trump skriver ut ørti trillioner dollar i nye statsobligasjoner for å finansiere sin ekspansive økonomiske politikk samtidig som han skal senke skattene? Renta to prosent opp over natta, og så rett inn i resesjon?

1 Like

Ekspansiv økonomi pleier ikke gi resesjon?

Nei, men folk pleier heller ikke å ha så mye gjeld og ha vent seg til så lav rente som nå, så lønnsvekst vil raskt bli spist opp av økte månedlige betalinger.

Hvor mange prosent øker den månedlige regningen når renta stiger med to prosent?


Svada?

3 Likes