Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 🌎

Husholdningene i USA har ikke så høy gjeld nå som tidligere

Det har vel gjerne med en blanding av at man i statene kan velge å gå i fra huslånene sine, i motsetning til her, samt at det har vært en ørliten opptur i økonomien de siste årene?

Yep, lånet følger huset ikke mannen/dama. Så banken tar tapet.

1 Like

Det stemmer, men det er jo årsaken. Den faktiske situasjonen er at gjelden ikke er skyhøy hos husholdningene i USA på tross av lave renter, og de vil derfor kunne takle en viss oppgang. Spesielt dersom det kommer samtidig med økte investeringer i infrastruktur mm. som gir fart i økonomien.

Er mer bekymret her

3 Likes

Haha, ja Norge fy faen.

Men, jeg håper noen har lært, eller så er det bare å kjøpe hermetikk og hodepute igjen om en del år:

Jeg driver ellers og leser Liars Poker av samme karen som skrev The Big Short nå, mye der handler om Mortgage backed securities, som startet omtrent samtidig med min inntegnede rette strek. Utrolig hva de instrumentene har betydd.

Edit:
Oooops, så plutselig en seriøs brainfart der. :stuck_out_tongue:

1 Like

Høyeste mislighold av obligasjonsgjeld siden finanskrisen
26 minutter siden · Asgeir Nilsen
Verdens selskaper misligholder obligasjonsgjeld i et tempo som ikke er sett siden finanskrisen, skriver Financial Times.
Tallet på selskaper som har misligholdt sine obligasjoner har kommet opp i 146 hittil i år, viser en rapport fra kredittvurderingsbyrået S&P. Det er det meste siden 2009, da man på denne tiden av året allerede hadde kommet opp i 251.
Det er den amerikanske olje- og gassektoren som står for brorparten av misligholdene i 2016. Med en oljepris under 50 dollar fatet er det fortsatt trange tider for sektoren, der 48 av misligholdene har inntruffet.
Målt etter geografisk region har det vært 96 mislighold i USA så langt i år, 27 i fremvoksende markeder, 12 i Europa og 11 i andre utviklede land.
Årsakene til at obligasjonsgjelden regnes som misligholdt spenner fra blant annet mislighold av betaling av renter og avdrag, regulatoriske forhold og til konkurser.

2 Likes

Dollar opp, renter opp, gull ned, aksjer og olje sidelengs

Renter opp, betyr at obligasjoner faller

2 Likes

Ikke nødvendigvis, men denne “familien” har en seddelpresse og kan trykke penger. Hvorfor hele verden elsker å låne ut penger til familien til svært lav rente har jeg litt problemer med å forklare. Dette er vel en av grunnene til at mange tror gull og bitcoin vil stige i pris.

3 Likes

Satser på at dette er en boble og at den sprekker snart, er så glad i guacamole :sweat_smile:


5 Likes

Og biff

Søndagens aksjetips.

Indeks kan gå opp, eller ned.

Haha. Lurer forresten på hvor mange flere hits på hjemmesiden netfonds hadde fått om de hadde lagt et lite watermark inn i chartene sine.

2 Likes

Også kline på med annonser for økt profit!

For de økonomi interesserte, verd å kikke gjennom.

Økonomiene klarer ikke å vokse seg ut av gjelden. Helikopter penger på veg. Sentralbankene kjøper gjeld, når de eier nok av de kan vi likvidere gjelden.

Hyperinflasjon

@holmes

1 Like

Greit å sitte på aksjer om det blir hyperinflasjon da?

1 Like

I grunn sitte i alt annet enn Cash. Eiendeler er bra, aksjer kan være en slik eiendel, men det tradisjonelle er jo da å kjøpe gull.

3 Likes

Kanskje, men hvis det blir hyperinflasjon tror jeg det blir vanskelig å drive business.

Hyperinflasjon betyr jo vanligvis at det er mye penger i omløp, dvs stor etterspørsel etter varer og tjenester selv til høy pris.