Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

SÄ det et sÄnn du ser pÄ situasjonen i Zimbabwe? Eller mellomkrigs-Tyskland?

Det var jo gull for de som hadde varer og tjenester som ble etterspurt

Hvordan? Pengene de fikk var jo verdilÞse bare noen uker etterpÄ?

Jeg har tidligere skrevet litt om dette.

SÄ lenge du har maskiner osv for Ä tilby varer som folk Þnsker sÄ kan du ogsÄ investere i flere maskiner. Men ja gull vil muligens vÊre bedre i krisescenario, men jeg har tatt opp dette i posten over. BÄde gull og aksjer gir god beskyttelse mot inflasjon.

Du kan jo legge overskuddet i gull og beholde maskinene.

Hyperinflasjon og hÞy innflasjon er da ikke samme ting? Hyperinflasjon er dÄrlig definert, men det er en situasjon hvor inflasjonen er ute av kontroll. Økonomien i Tyskland stoppet fullstendig opp nÄr pengene ble ubrukelige som byttemiddel.

Maskiner som ikke produserer noe fordi ingen kan kjĂžpe er rimelig verdilĂžse.

Hvis ingen kan kjÞpe fÄr du deflasjon. Inflasjon fÄr du nÄr tilbudet er svÊrt lavt eller etterspÞrsel hÞy.

Hvis du tar et enkelt land sÄ kommer valutaen inn, men hvis vi ser pÄ verdensÞkonomien som helhet.

Jeg tror egentlig ikke vi er helt uenige, i krisesituasjon ja muligens gull er Ä foretrekke, men du vil heller sitte pÄ verdiene dine i en produktiv gÄrd (eller fabrikk som produserer livsnÞdvendige ting) ogsÄ i krisetider enn mange andre aktiva.

NĂ„ snakker du om inflasjon/deflasjon, som er noe som er under kontroll. Hyperinflasjon er virkelig et annet dyr.

. https://en.wikipedia.org/wiki/Hyperinflation_in_the_Weimar_Republic

it caused considerable internal political instability in the country

Jeg tror ikke du kan blande logikken bak hva som skjer hvis du har inflasjon med en situasjon hvor du har hyperinflasjon. En Ăžkonomi som har hyperinflasjon er i ferd med Ă„ kollapse.

Kort sagt: enkelte aksjer vil kunne gÄ bra, andre aksjer vil kollapse fullstendig nÄr markedet de operer i kollapser.

2 Likes

Bottom line: In marks, stocks had an amazing run. Even in USD they had a nice runup.

2 Likes

Rimelig fornĂžyd med denne analysen fra 31. august

5 Likes

Jepp, mÄ si du traff bra med det fundamentale der. Det viser ogsÄ hvor viktig det er Ä ikke henge seg opp i tidligere analyser man har gjort, og ikke la de pÄvirke nye analyser man mÄ gjÞre.

2 Likes

SĂ„, da kom renteĂžkningen i USA. Er dette et fĂžrste skritt mot normalisering av rentene?

2 Likes

Dollaren gÄr i hvert fall opp kraftig

nei, en fĂžlge av regelendringer i USA

tradertull. gÄr ned igjen 100% ventet og dermed allerede priset inn

1 Like

Hvis du sier alt du tenker, sÄ hadde innlegget sikkert gitt mening. :slight_smile:

Ja jeg mente at startskuddet blir fÞrst ved neste heving. Fordi denne renteoppgangen kommer som fÞlge av regelendringer og ikke av inflasjon. SÄ derfor blir det feil Ä kalle akkurat dette vedtaket startskuddet for en eventuell normalisering. Som forÞvrig vil ligge pÄ 3-4% og ikke pÄ 5-6% som historisk.

1 Like

Hvis den «risikofrie» renta gÄtt fra 2% til 4% mÄ aksjer levere rundt 6% avkastning. Tror det kan fÄ det til Ä gÄ bÞlger gjennom aksjemarkedet.

Ta det helt med ro. De europeiske landene og USA kommer til Ă„ starte med stor pengetrykking for Ă„ inflatere seg ut av gjeldsproblemene.

Renten kommer opp!

1 Like