Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

Skal jeg vÊre helt Êrlig sÄ tror jeg ingen av oss her inne kan spÄ hva som vil skje og heller ikke forutse konsekvensene. Tror det er lurt Ä vÊre Äpen for flere scenarioer og tilpasse seg det som skjer


Ca samme som Norge.

Ellers tror jeg det er ogsÄ lurt Ä se pÄ trendene pÄ valuta og indeks. Dollar trender opp, og aksjer trender opp. Gull ned. Olje pÄ vei til Ä komme opp og ut av bunnformasjon.

1 Like
3 Likes

Dagen etter at USA satte opp renta si sÄ ser vi fÞlgende:

.
.
.

Spennende punkt for OSEBX, blir det brudd opp her nÄ kan vi fÄ en short skvis. GÄr inn i det som tradisjonelt sett er en sterk sesong nÄ.

3 Likes

Men sitter virkelig folk massivt short pÄ hovedindex-nivÄ nÄ??

Har sikkert gÄtt noen stop losser som har vÊrt med Ä ta oss opp hit. Men ja, mye kapital ligger fortsatt short selv om det har falt siden bunnen.

1 Like

Jammen meg en lang og solid opptur fra kinasmellen nÄ:

Blir det for seigt Ä komme seg gjennom 700 nÄ?

2 Likes

Derivater ja


1 Like

Ser ut som rally pÄ bÞrsene i hvert fall. Det er vel en trygg havn nÄr penger blir verdilÞse.

2 Likes

3 Likes

TrÄden startet med litt valutasnakk. Noen som har noen formeninger om USD/NOK nÄ og fremover?

Jeg tror USD er for dyr, men det er ren synsing. :slight_smile:

1 Like

SĂ„ litt pĂ„ chartet nĂ„ og ser helt nĂžytralt ut. Vanligvis har jeg et synspunkt, ikke alltid rett, men her kan man like gjerne kaste kron og mynt - eller “flip a dime” hvis du tror pĂ„ dollaren.

For dyr er bra, da jeg vurderer Ä spekulere i om den skal ned. ValutalÄn i USD, anyone? :slight_smile:

“That curiously low level for Wall Street’s fear index? Why it’s NOT a sell signal”

3 Likes

Noe av det samme jeg tok opp i august i fjor, da jeg hevdet at vi hadde en bear trap som gjerne etterfĂžlges av en sterk bull periode (fĂžr korthuset helt til slutt raser sammen). Brukte OMXS30 som eksempel og WMA55.

4 Likes

Stiligt! Jag er pÄ samme spÄr, tror pÄ ett fortsatt bull race. Jag liker ikke hvordan mennesker forholder seg till indeks.

Att markedet nĂ„r ATH betyr ikke att vi er over valued, att vi er i stratosfĂŠren, eller att det er “syntetisk” vekst. Att gi det ett namn fĂ„r heller ikke indeks att droppe nedover. Indeks gjĂžr hva indeks vill gjĂžre, og det beste vi kan gjĂžre er Ă„ ride vĂ„gen till det stopper.

Folk sa detsamme nÄr SPX stod i 1500, og de kmr si detsamme nÄr vi stÄr i 2500. Samme tull hvert Är.

1 Like

Helt enig, det er nÄr vi ikke er pÄ ATH man skal vÊre bekymret.

1 Like

De smarte pÄ Tekinvestor forholder seg til @holmes og ikke indeks = Profit

1 Like

Nja hehe har vel vÊrt flere andre her man heller skulle fulgt det siste halvÄret :slight_smile: Men gÄr greit Är for Är etter planen. Tusen takk da!

1 Like