Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

Et menneske forblir vis sÄ lenge det sÞker visdommen. NÄr det tror Ä ha funnet den, blir det en narr.

2 Likes

Det har ikke vĂŠrt mye aktivitet her i det siste, kanskje fordi pilene stort sett har pekt opp for OSEBX?

Synes det har vÊrt en interessant utvikling i USDNOK den siste mÄneden, om ikke pÄ lengre sikt:

Det samme egentlig for EURNOK:


 jeg burde virkelig benytte meg mer av disse langsiktige svingningene mot kronen i pensjonssparingen min.

1 Like

Hva tenker folk om bÞrsen framover? Hvilke fundamentale faktorer kan forÄrsake en stÞrre korreksjon ila 2017? Og vil aksjer som f.eks Starbreeze bli pÄvirket selv om de innfrir resultatmessig?

Hvis risikoviljen pÄ bÞrsen gÄr ned, sÄ vil hÞy-risiko aksjer vel vÊre de som faller mest? Hvis det er aksjer som er lite tradet, sÄ fÄr du ogsÄ aspektet hvor en kjÞper/selger kan pÄvirke kursen mye.

1 Like

Ja, hva skal man si om dette da?

Forrige gang RSI var sÄ lav startet en lang opptur.

MACD prÞvde seg pÄ et oppsving, men ble bare BANKET ned igjen.

2 Likes

Etter pÄske blir det

  • Ras pĂ„ bĂžrsen
  • Saftig rally
  • Et stort gjesp

0 stemmegivere

Tror vi gÄr over til konsolidering fÞr bÞrsen sakte men sikkert stiger nedover utover sommeren.

stiger nedover? :upside_down:

Fordi bĂžrsen er fundamentalt sett dyr eller TA / sesongmĂžnster?

1 Like

Litt bekymret over at ingen har stemt pĂ„ “ras” :sunny: :sunglasses:

Hehe, vi fÞlger saueflokken! Nei, jeg tror, som du kanskje har fÄtt med deg i andre trÄder, pÄ ras. Men ikke enda. Sommeren kanskje?

Stemte “gjesp”.

1 Like

Ser for meg det blir litt sidevandring og posisjonering fÞr Q1. Stiger olja og begynner Kina/Usa Ä hamstre laks, kan vi fort fÄ en ny ATH pÄ OslobÞrs?
Men er en del politisk uro og VIX indeksen er hÞy nÄ, kan fort bli test av 200 dagers gjennomsnitt.

SĂ„nn, da har jeg helgardert svare mitt slik som alle finansavisene gjĂžr :sunglasses:

2 Likes

Damn you autocorrect! Mente “siger nedover”. :smiley:

Fundamentalt sett litt dyr + sesongmĂžnster.

Ser at jeg ikke burde ha sett opp pÄ @Savepigs 16 dager gamle snapshot av osebx. Mye av konsolideringen er allerede unnagjort, sÄ da tror jeg vel egentlig vi skal fortsette Ä sige nedover. Noe i denne retning:

Hva tror du om denne trenden?

1 Like

Slik tenker jeg, indeks (OSEBX tar jeg her siden det kanskje er den dere fÞlger med pÄ) kan gÄ ned til 600 og vÊre i en fin stigende trend, men jeg er ikke den som kan spÄ om den vil ned dit eller ikke, den kan likegodt gÄ opp til toppen av denne trenden. SÄ lenge trenden er fin og stigende pÄ lang sikt Þnsker jeg aksjeeksponering, og sÄ fÄr jeg heller ta en ny vurdering dersom vi bryter ned fra denne.

Jeg er jo fortsatt 100% eksponert mot aksjer med den kapitalen jeg ikke ser pÄ som buffer, men nÄr vi nÄdde toppen i februar, sÄ var jeg rimelig sikker pÄ at vi skulle ned, og portefÞljen min er ned ca 5% siden den gang. Pluss 5% pga bom i Funcom/Photocure. Fortsatt opp ca 5% i Är da.

Problemet mitt er at jeg ikke heeeelt klarte Ă„ se hva jeg burde selge, beholde eller Ăžke i.

Litt interessant Ä se pÄ hvis man lager en lineÊr analyse siden bunnen i 2009. Iflg den sÄ har vi nÄ hatt en pullback til midten av kanalen. SÄnn sett sÄ er det jo nÄ duket for videre oppgang.

Btw, jeg forstÄr ikke hvorfor du lager trendkanaler osv som blir brutt sÄnn som her:

Det var et falskt brudd ned slik jeg tolker trendkanalen.

Ved brudd ned fra stigende trend er det vanlig at stigningstakten avtar, noe sÄnn

http://www.investtech.se/main/market.php?CountryID=1&p=staticPage&fn=helpItem&tbReport=h_TRBrD&PrevCompanyID=100071&PrevProduct=4

1 Like


 men er det ikke nettopp det den har gjort? FĂ„tt en annen (i dette tilfellet) lavere stigningstakt? Det hadde jo passet godt inn i det jeg “fĂžler” om at 711 var toppen for en god stund (til over sommeren)?

1 Like

Jo, men selv om indeks faller 10% kan jo hĂžyrisiko microcap aksje X stige 200% (eller falle 80% selv om indeks stiger 5%)

1 Like

Artikkel jeg la merke til:

Dette kan bety noe pÄ lengre sikt, nÄr mange som har stÞttekjÞpt i Ärene som har vÊrt siden 2008, skal ut av posisjonene de har tatt for almenheten. Tror ikke de vil dumpe det akkurat men
noe Ä ha i bakhodet.

1 Like

Ser jĂŠvlig dystert ut: