Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 🌎

Ja det gjør det. Men hvorfor utgiftene skal øke med 800% skjønner jeg ikke helt. For det første kan det ikke være inflasjonsjustert…, Selv om prisene for øker med 5% i året i 10 år blir det ikek mer enn ca fra 100 til 163. Da er prognosen fortsatt seks ganger så høye priser som i dag. Det virker overdrevet.

Men tror nok vi må belage oss på å leve av egne midler og ikke pensjon, og å måtte betale for en del av helsetjenestene.

Samtidig tror jeg mye av eldreomsorgen vil bli tatt hånd om av våre venner robotene. Tipper vi ser konturene av det i god tid før 2016! Spennende tider vi lever i :slight_smile:

Dette er selvsagt bare synsing, så hører gjerne hva andre mener.

Utviklingen på høyre side sier for meg at de som planlegger her burde få fyken så man kan få inn noen som vil se på hvordan man kan unngå 700% økning i utgifter samtidig som man gir et like bra eller bedre tilbud. Og da snakker jeg ikke om å stappe inn masse fordyrende mellomledd.

Noen liker å krisemaksimere. Legg merke til skalaen på venstre side, som går fra 1,8 til 1,7 eller 5% nedgang, mens høyresiden har en 700% økning. Hvis de skulle tegnet dette “riktig” så hadde du ikke sett endringen på den blå streken fordi den rett og slett ikke er nevneverdig.

2 Likes

Jeg synes du og VargVemund ser litt feil på dette. Det er ingen direkte korrelasjon mellom nedgangen i arbeidsstyrken og økningen av personer som trenger pleie og omsorg av velferdsstaten. Baby-boomen er over. Færre kommer inn i arbeidslivet, flere pensjonerer seg. Personer som trenger pleie og omsorg vil øke mer og mer i forhold til hvor mange som er/blir yrkesaktive. Om grafen er overdrevet, kan jeg ikke si noe om.

Spørsmålet er om kostnadene vil mer enn seksdoble seg i løpet av 10 år - trukket fra for inflasjon på hele 5%. Det tror jeg er overdrevet. Men ja, det blir flere eldre i forhold til antall i arbeidsstyrken - derfor er kanskje ting som formueskatt osv kommet for å bli.

1 Like

Arbeidsstyrken kan økes gjennom innvandring eller effektiviseres gjennom robotisering

1 Like

Både innvandring og robotisering har potensiale for høyere velferdsutgifter.

Uten å bli for politisk, så er poenget at høyere offentlige utgifter i fremtiden er vanskelig å unngå

Samtidig er mange av de eldre blitt søkkrike på bolig som de ikke lenger trenger når de skal på eldrehjem, spørsmålet er hvordan man skal håndtere det på en rettferdig måte

1 Like

knologifall på rød morgen fra Asia
2 timer siden · Eirik Nysveen
Asiatiske aksjer faller mandag morgen, og fredagens teknologifall i New York ser ut til å gi ringvirkninger på Asia-børsene.

Ingen røyk uten ild.


Kilde: e24.

6 Likes

Jaggu fortsetter de ikke med benektelsene:

Har de spurt seg selv hvorfor de kommer med benektelsen? :stuck_out_tongue:

3 Likes

Jeg kjenner Kjersti Haugland godt fra barndommen. Hun var like søt da :wink: Hun er sylskarp. Det hun sier er mest riktig og - på kornet.

Hun påpeker at effekten ble litt forsinket fordi flere satt med finansieringsbevis en stund etter nyttår basert på det gamle regelverket som fortsatt var gyldige, men som nå er gått ut.

Sitat:
– Den reduserte kredittilgangen har hatt en effekt på prisene, så dette handler ikke bare om at psykologien i markedet har endret seg, sier hun.

Haugland peker også på at en nedkjøling i markedet er positivt for mange, blant annet førstegangskjøpere som skal inn på markedet.

Artikkelen var det ikke noe galt i, men spørsmålet er hvorfor avisen følte at de måtte stille spørsmålet. De samme førstegangskjøperene sliter nok litt med 5x inntekt-kravet, ettersom prisene er S Y K E i Oslo for tiden. Først og fremst en fordel for par, for single, så er prisene og kravet til egenkapital/inntekt såpass høye at ting er rimelig vanskelig.

Vel, jeg sitter ikke på fasit, så det blir interessant å se hvor det bærer. En korreksjon på f.eks. 10% nå hadde nok bare vært sunt.

Jeg kjøpte i april 2016. Dette var et kjøp til takst, som jeg tror var ganske edruelig satt (andre objekter var listet litt lavere, men gikk en del høyere). Satser på at vi får igjen de pengene når vi selger om 12 mnd. Da har vi i det minste betalt ned 200.000 på lånet, sånn at vi har 100k ekstra i EK etter at megler har tatt sin del av kaken.

1 Like

U.S. Gains 222,000 Jobs In June; Unemployment 4.4% – MarketWatch The U.S. created 222,000 new jobs in June and hiring was stronger in the spring than previously reported, reflecting a labor market with plenty of vigor left in it. Economists polled by MarketWatch had predicted a 180,000 increase in nonfarm jobs. The unemployment rate rose to 4.4% from 4.3% as more people entered the labor force in search of work. Average wages rose 0.2% to $26.25 an hour, the government said Friday. Hourly pay increased 2.5% from June 2016 to June 2017, up a tick from the prior month. The average workweek rose 0.1 hour to 34.5 hours. The government raised its estimate of new jobs created in May to 152,000 from 138,000. April’s gain was increased to 207,000 from 174,000.

http://www.marketwatch.com/story/us-gains-222000-jobs-in-june-unemployment-44-2017-07-07

1 Like

Fed sjefen har jo ikke så lenge igjen på sin levetid da… :stuck_out_tongue:

Ting skjer i markedet og jeg tror renten vil gå opp i løpet av 1-2 år. Hvor bør man investere?

Ser ut som det kommer en dipp her nå i indeks

1 Like

Æsj indeks ser ikke så veldig spenstig ut nå, se her f.eks OMX s30, ser veldig ut som en ny topp.

4 Likes

Det er det OBX Bear x5 som gjelder :slight_smile:

2 Likes

Pensjonssparingen min ligger til en stor grad i KLP AksjeGlobal Indeks IV A

KLP AksjeGlobal Indeks IV er et indeksnært aksjefond. Fondet investerer i aksjer notert i utviklede aksjemarkeder i Nord-Amerika, Europa og Asia. Fondet tar sikte på å oppnå en avkastning tilnærmet lik disse markedene. KLP AksjeGlobal Indeks IV er valutasikret. Alle investeringer gjøres i samsvar med KLP-fondenes etiske retningslinjer.

Vurderer å bytte til KLP AksjeVerden Indeks

KLP AksjeVerden Indeks er et fond i fond som investerer i de indeksnære fondene KLP AksjeGlobal Indeks I og KLP AksjeFremvoksende Markeder Indeks I. Fordelingen mellom de underliggende fondene er omtrent 85-90% i KLP AksjeGlobal Indeks I og 10-15 % i KLP AksjeFremvoksende Markeder Indeks I. KLP AksjeVerden Indeks er ikke valutasikret. Alle investeringer gjøres i samsvar med KLP-fondenes etiske retningslinjer.

Grunnen er rett og slett at USDNOK og EURNOK har falt en god del den siste tiden. Spørsmålet er om det er for tidlig å bytte tilbake til et ikke-valutasikret fond. Som det er nå har jeg ca 30% avkastning på 1,5 år.

USDNOK

EURNOK

Noen som har lyst til å kommentere? Kort sagt lurer jeg på om kronen skal styrke eller svekke seg framover. Hvis kronen skal svekke seg framover, så burde jeg bytte.