Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 🌎

Stiger oljeprisen styrkes kronen. Og vice versa. Gode lagertall de to siste dagene og en grei vekst i oljeprisen de siste dagene, intradag ikke med i beregningen.

Tror du på uro i oljeproduserende land? Tror du olja skal stige, som noen nå hevder den vil? I så fall vil kronen styrkes. Jeg tror oljen vil trade mellom 45 og 55 i hele 2017. Vanskelig å spå.

Men, det var vel mer fundamentale betraktninger enn tekniske…

2 Likes

Takk for svaret @Wildkin, ga meg noen flere ting å tenke på og ting jeg skal sjekke opp! :thumbsup:

Tjah, jeg tror det også kommer an på hvor flink Norge er til å få folk i arbeid, for det er jo klart at lønnsomheten i oljenæringen går opp med færre folk i den næringen. Da må folk få seg andre jobber.

De siste tallene (for mai viser 4,3% ledighet, et godt stykke ned fra i fjor, med 4,7% i mai i fjor). Må bare finne ut hvor mange som bl.a. har gått av med pensjon e.l. i samme periode.

Kronen har jo styrket seg i det siste, mens oljeprisen har falt (fra peaken på rundt 60$ fatet i januar/februar), til ca 50$. Jeg tror ikke vi skal så mye lengre ned, snarere motsatt, om ikke så mye. Må gjøre litt mer research.

Arbeidsstyrken, kolonne 3: 2774, 2772, 2773
Arbeidsstyrken som en prosent av befolkningen, kolonne 4: 71,3%, 70,5%, 70%.

Det er mao ikke noen flere i arbeid nå enn for ett år siden, så tallene er egentlig dårligere enn de ser ut.

Synes dollaren viser svakhetstegn, men det er jo veldig vanskelig å spå.

1 Like

Hvis dollaren fortsetter å vise svakhetstegn, eller sett på den andre siden at NOK ser ut til å styrke seg, vil ikke det si at det vil komme penger inn i det norske aksjemarkedet også? Hvis amerikanerne ser at norske kroner blir dyrere, vil det jo være smart å bruke dollaren sin til å kjøpe norske aksjer, for hvis de da går ut av den norske aksjen etter at kronen har blitt mer verdt, får de flere dollar tilbake…?

Men ifølge denne artikkelen kan det se ut som det er det omvendte som skjer akkurat nå: dollaren viser tegn til å styrke seg, og det har altså ført til at frykten i markedet har steget merkbart de siste 24 timene:

Det er ganske varierende hvordan det slår inn på norske selskaper (og aksjekurser), men generelt sett for norske eksportselskaper er det negativt med sterk krone da kostnadene er i kroner og omsetning i dollar. De som ønsker å ri en evt styrking av kronen kanskje heller satser på rentepapirer. Når det er sagt er det vel mest eur som har styrket seg, og ikke nok spesielt som fortsatt er ganske svak. Se feks nok mot sek som har falt en del i det siste.

3 Likes

OBX kan gå ned til 550

2 Likes

M.a.o. korreksjon på opptil 20%?:open_mouth:

1 Like

Dax nærmere seg 7% nedgang på knappe 2 måneder. Nærmer seg fin kjøpsmulighet eller starten på et større fall?

1 Like

Ville absolutt ikke anbefalt deg å kjøpe amerikanske aksjer/indekser på dette tidspunktet. Se på grafen på lengre sikt, vi har NØDT til å vær nær en topp. Og mye tilsier også kræsj i nær fremtid. Vi er nå på slutten av et av de lengste bullmarketene som har vært i USA, samtidig har vi begynt å trappe opp renter og skru ned pengetrykking. Gjelden er høyere enn noensinne og selv små endringer i rente vil føre til problemer.
Er ikke verdt risikoen å investere nå, selv om det skulle vært galskap og fortsatt enda et år med 10+% oppgang så risikerer en 50-60% kræsj som kan komme når som helst.

1 Like

Dax er jo Tyskland

Ops jeg trodde jeg las DOW, DAX er i en noe annet posisjon enn Dow jones mtp verdiøkningen. Den hadde en god korreksjon for et par år siden. Likevel 3x hva den var i 2009.
Pengeinnstrammingen vil likevel gå hardt utover DAX da EU trykker nå noe sånt som 80 milliarder euro i måneden og har varslet nedgang. Det globale gjeldsnivået og rentenivået er generelt slik at når først noe ryker vil det bli systemisk kollaps i finansindustrien som følge av alle derivatene osv… Alle er avhengig av at pengetrykking og gjeldsøkningen fortsetter for å unngå at kortstokken ryker. Innstrammingen kommer sakte, men sikkert i flere land og da er det kun snakk om tid før det får innvirkning i økonomien. Jeg vet ikke hvilke land som skal sette seg mer i gjeld eller senke renten for å redde oss neste gang.
At USA begynner med QE4 og resten av sentralbanekene følger opp kan jo godt hende, men jeg regner med det først vil skje etter krakket har skjedd.
DAX/Tyskland vil også bli dragd med i dragsuget av de andre elendige økonomiene i Europa med ingen lyse utsikter. Den uroen som også brygger i samfunnet som følge av både enorm innvandring og store ulikheter på grunn av mangel på arbeid osv hjelper ikke akkurat på, selvom effekten ikke er så direkte på kortsikt.

2 Likes

Knallrødt i Junaiten gitt. Men skyldes det bare Nord-Korea??

Hvem vet, er jo skjørt marked så skal ikke mye usikkerhet til sikkert nok til å drage ned.
Driver å ser etter utløsendes faktorer for aksjekriser, men er ikke sikker på hva det kan vær/bli.
Har tidligere ikke trodd det kom til å bli noe eskalering av Iran krisen eller Nord Korea, men det virker som de skumle typene med makt i USA pusher dette. Trump blir jo foret propagandaen så har ikke så mye sjangs til å ta objektive valg. Følger man ekstra godt med så har det kommet frem siste tiden at informasjon fra “alt right” bevegelsen blir filtrert ut før den når frem til Trump. Så vi som forsøker holde han unda krig og slikt tull får ikke kontakte han eller overbringe informasjon. Det er svært skummelt!
Blir fort en ny tullete Irak krig av dette her, men håper det ikke eskalerer slik.
Finanskrise burde jammen vær nok!

Så det du sier er at man burde shorte aksjer da? Ettersom USA og Europa er på randen av kollaps? Hvis de to markedene kollapser, vil jo resten følge med. Du eier ikke noen aksjer selv da eller?

Ehm, jeg kommer til å shorte mye fremover. Det innebærer betydelig risiko så vil ikke anbefale det for sterkt, derfor jeg startet en tråd angående hvordan forberede seg før en finanskrise og hvordan tjene på det. Da kan folk bli opplyst å planlegge og vurdere selv.
Jeg eier ikke så mye vanlige aksjer, mest gull/gruvedrift/indeks samt selvfølgelig kryptovaluta og fysisk sølv. Etterhvert vil jeg aktivt shorte spesifikke aksjer (innen finans) og indekser.

1 Like

Så, la oss si at markedene kollapser, f.eks. fordi kreditten blir mindre tilgjengelig eller det blir høyere rente. Vil ikke det også føre til at det er mindre penger tilgjengelig for spekulering i gull, sølv og kryptovaluta? Lånte penger er nok ikke bare puttet inn i aksjer, men også gull, sølv og kryptovaluta.

Hvis man ser på f.eks gullprisen, så kom mye av stigningen der i etterkant av krakket i 2008/2009. I samme periode kunne man tjent vesentlig mer på å sitte i aksjer.

Gruveaksjer kan være interessante, men her er det viktig å få med seg at det er svært lang lead-time på å sette opp en gruve, og det er veldig kapitalintensivt. Ikke noe som er lett å få til midt i en kredittskvis. Det er mao ingen automatikk i at høy gullpris gir høy pris på et selskap som driver gullgruver.

Jo helt klart, totalmengden med penger blir drastisk redusert. Hvordan fordelingen blir er det som blir spennendes, har mer troen på gull/sølv denne gangen enn sist. Men også er dette mer langsiktig enn bare under selve krakket. Dem vil sannsynligvis fortsette å stige også i ettertid.
Men jeg vil også kjøpe meg betydelig inn i indekser/aksjer som jeg på forhånd har funnet ut er bærekraftige, men som blir dratt med i kræsjet og dermed sterkt underpriset når jeg ser markedet bunner seg ut ( 50+% nedgang er hva jeg venter).

Du har flere gode poeng, gullgruvene vil ikke bli superlønnsome menst krisen foregår. Jeg har også sett at gullet gjekk ned først sist, og vil derfor også være forberedt dersom en slik dipp skjer igjen. Men for å vær på den sikre siden har jeg kjøpt noen nå nyli, dvs ganske nært bunnen. På alternative nyheter snakkes det om hvordan derivater undertrykker sølvprisen osv, men jeg har ikke skjønt hvordan dette skal plutselig bli vanskeligere/forsvinne under krisen og dermed frislippe sølvprisen. Så det er jo ikke sikkert den noen gang kommer seg opp, da dem har klart å vatne ut prisen gjennom derivater. Men ettersom jeg har sett hvordan ulike land horder gull, samtidig som den neste krisen vil omhandle dollar/fiatpenger så er det mer sannsynlig enn sist. Når det for det meste var kun kreditt. Nå er det mye mer!

Så for å vær mer konkret ser jeg for meg at under kræsjet vil jeg skaffe meg mer kapital gjennom shorting, for å så spytte dette inn i fond/aksjer når ting bunner ut. Edle metaller og krypto er forsikring+mer langsiktig.

1 Like

Takk for et utdypende svar, noen nye ideer der, men utenom det, så tror jeg vi er rimelig enige.

Jeg vet at f.eks. Kitron, som jeg sitter i nå, kan bli hardt rammet av en krise på kort sikt. På lang sikt ett selskapet solid og konkurransedyktig, så en god kandidat for et «bunnkjøp»

1 Like

Ser at dollaren er på sitt svakest på over to år
https://finance.yahoo.com/quote/USDNOK=x?ltr=1

Har ikke vært så lav siden 1. juni 2015.

2 Likes