Før media har rukket å poste " SNP 500 åpner 2% ned" er de opp 1 % Spennende. Å før jeg rekker å kommentere på Tekinvestor er den i null?
Er ikke noe fan av å prøve tyde og forutsi hvor indeks skal. Men her er min take på OMXS30 og småbolags indeks.
Er ikke helt fornøyd med OMXS30 ennå, synes vi savner en større våg 5. Ser 1400 - 1450 som viktigaste området. Men kanalen må holde, og vi må ta ut tidligere all time high om dette stemmer noenlunde.
En annerledes syn på småbolags indeks. Parabolisk mønster som brøt ut av kanalen i 2016. Visst ikke støtten på nedsiden holder så ser jag absolutt ikke bort ifra en større langsiktig rekyl mot nedre kanal under 2018.
S&P500 jobbar fortsatt innenfor rangen fra 2009.
I daily har vi brutit den korte kanalen fra 2016, synes kanskje -10% er litt saftig på 2 dagar. Regner med att vi får litt supply i daily rundt $2500-2550, med forbehold att $2400-2450 blir viktigaste området i daily. Jag er ikke orolig frem till att vi faktiskt bryter kanalen fra 2009, da ligger jag nok ikke lang noe steder.
Tenker du å holde til det faller så langt ned for å så selge?
Du tror ikke vi får noen finanskrise i år altså? Vi skal vokse inn i evigheten?
Rentene er på vei opp.
Att ting begynner å se snett ut er ingen tvil om. Feks kan man tolka OMXS30 sånn om man ønsker. Jag forventer meg ingenting av børsen, men jag kommer agere etter hva som skjer.
Har allerede kortet indeks en del, og skalat ur noen lange innehav. Men er fortsatt nok investered for att det skal svi på onkelig.
Når S&P500 tar ut kanalen fra 2009, da skal jag korte allt som går att korta.
Okei! Jeg tror ikke nødvendigvis krisen starter akkurat nå.
Men hadde jeg vært høyt vektet i aksjer ville jeg solgt å tatt profitt nå. Oppsiden er så lav forhold til risikoen og nedsiden. Ville heller avventet å sett å så shortet noe evt, men kanskje ikke shorte super hardt før man er mer sikker slik som du sier. Uansett ville jeg holdt mye i kontanter. Hva er potensielt 10% mer avkastning i år mot å risikere vanvittig kræsj å måtte sitte i årevis for å hente seg innigjen? Evt heller selge nå å gå glipp av de 10% å heller kunne både tjene på short, men også kjøpt vanvittig mye mer aksjer på bunnen.
Det som kommer er ikke bare en korreksjon… Vi vet alle sammen vi har vært gjennom et finansielt eksperiment siden finanskrisen og det vil kræsje snart. Rentene er endelig nå på vei opp, de var alt for lave alt for lenge og da tilsier all logikk vi har skapt bobler uansett hvor hardt vi har forsøkt å rasjonalisere prisene.
Ja, delvis enig. Tror samtidigt att stigende renter er en effekt av estimaten. De miljarder av penger som trycktes av sentralbankene etter finanskrisen (med minus renter) er ikke lengre i behov på grunn av skatte senkningen i US. Og mest sannsynlig er markedet nå redd for att støtten vi hatt av SB ikke lengre kommer eksistere, og derav en større sell-off med stigende renter.
Og finnes mer risiko faktorer, feks høyre vurderinger, men att det er så pass store for å motivere ett nytt 2000 eller 2008? Mjaaaaaa, litt skeptisk til det.
I 2000 og 2008 fantes det gode grunner for fallen, men ska vi nå ned 30-40% på grunn av stigende renter? Jag har ingen aning, tenker ikke vente for å finne ut heller .
Men det eneste man må gjøre er att anpasse porteføljen etter risikoen som du never, og agerer i kortere tidsperspektiv. Med andre ord, kortere swings og intradag.
Alternativt shorte dritten med allt du eier og har.
Så du desse gode grunnene før fallet? Hvorfor gjorde så få folk det? Det var ikke åpenbart da, og det er ikke det nå (for ekspertene).
Skattekuttene vil ikke hjelpe dette. USA må låne mer penger for å drifte staten, desse må de nå betale høyere renter på, dvs enda mer gjeld. Støttekjøpene har begynt å avta samt renteøkninger, da kommer krakk garantert. Det eneste som holder i gang økonomien er økende gjeld, det blir vanskeligere å gjøre nå. De fleste landene har allerede fått høy nok gjeld å vil ikke ha mer, samme med renter. Virkemidlene er brukt opp å nå forsøker de å bløffe at økonomien er sterk. Men det vil vi fort finne ut ikke stemmer.
Dersom du ikke tror at vi skal ned på økende renter syntes jeg du burde lese deg opp mer på pengepolitikk og spesielt FEDS historikk. Ingenting er så viktig som dette. De bestemmer PUMP og de bestemmer kræsj
Joda, forstår att stigende renter er negativt for børsen. Det som blir mest intressant er jo å finne ut av hvordan statene skal ordne opp, de har jo fine metoder =)
Misstolke ikke min tanke, holder meg objektiv og agerar etter grafen. Er det nok svakt er jag ute, og allerede ute med 70%. Men 30% en rød dag svider uansett.
Men jag ser gjerne -40% på indeks de neste 12-18 månedene.
Synes du så få folk gjorde det da? Er jo en mengde kjente investorer som har gått ut og sagt at de sitter med rikelig cash… Greit nok at veldig få mennesker sa at “siste uka i januar begynner det en kjempesmell så nå er jeg helt ute”, men alle har jo påpekt at vi aldri har gått så lenge i strekk uten en korreksjon.
Så vi som ikke har hatt cash på tradingkontoen har egentlig bare oss selv å takke. Alle tegnene i tiden var der.
Men det er også mye av grunnen til at jeg tør å sitte helt i ro når jeg først har tullet det litt til. Det er så masse cash i beredskap at et eller annet sted kommer frisk kapital til å bli brukt til å kjøpe det smarte penger anser som kvalitet.
(lurer på om jeg misfortod litt hva du mente?)
– Det underliggende vekstbildet er bra, bedre enn det har vært på mange år – det er sterk vekst i verdensøkonomien, sterk inntjeningsvekst i selskapene, jevnt over er pengepolitikken globalt sett fortsatt veldig støttende.
Snakket om de forrige krisene, ekspertene sier alltid at alt er OK helt til langt inn i kræsjet.
My bad.
Jeg innser jo selvsagt også at vi fint kan få en finanskrise både nå eller snart og det vil jo være bad, men en korreksjon nå er altså det minst overraskende noensinne.
Spørsmålet er om det er en korreksjon eller kræsj denne gangen. Jeg antar det er en korreksjon og en grundig advarsel til meg selv om å være litt mer forsiktig.
Har diskutert det over, og premisset for at dette ikke utvikler seg til en kræsj er at renteøkningene kommer sakte nok til at markedet klarer å tilpasse seg et nytt rentenivå.
Hvis dette blir gjort feil, så kan vi få en repeat av 2008/2009:
Stedet vi står nå kan nok ha mye tilfelles med juli 2007 hvis ting baller på seg for fort.