Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

NÄr det gjelder gjelden er det et vanskelig tema. Det er jo mange som peker pÄ at den stadig Þkende gjelden er det som vil fÞre til finansmarkedenes stÞrste boble. HÞyere renter tror jeg ikke er bra for statsfinansene. Etter hva jeg forstÄr sÄ har Japan i hovedsak kjÞrt lave renter i en Ärrekke nÄ pÄ grunn av de store gjeldspostene landet har.

Det store spÞrsmÄlet er kanskje om stater i det hele tatt mÄ betale gjelden sin? Det har vel knapt skjedd i verdenshistorien at en stat har betalt tilbake det de skylder?

Oljeprisen vendte oppover igjen rundt Äpningstider, som igjen bremset fallet, fÄr se oljeprisen utover dagen, tror vi skal nedover noe mer, men ose pÄvirkes kraftig av olja, sÄ den vil styre «hastigheten»

1 Like

FÞler ikke oljen har hatt sÄ mye Ä si for kursene pÄ OSE den siste uken. Jeg har vÊrt short obx en uke nÄ, mens oljeprisen har falt fra 69 til 64. Er minimalt i pluss pÄ posisjonen.

1 Like

Virker som USA sine futures har mer og si for kursen om dagen enn oljeprisen.

1 Like

NÄ skal ikke jeg pÄberope meg store kunnskaper vedr candelstick, men dette tolker jeg som stor sell off.
Ingen skygger pÄ nedsiden, det var push all the way down.

1 Like

Et slikt candlestick blir kalt “bearish engulfing”. Det stĂžrste bear-signalet er hvis det kommer etter mange grĂžnne candle-sticks. Men det ser vel ganske bearish ut nĂ„ og skulle jeg tro.

USA sin gjeld er denominert i dollar. De kan betale den, men mÄ da ofre dollaren. Problemet med rentene er at de ikke har rÄd til Ä betale hÞyrere renter, derfor har ingen trodd de skulle opp. Ved at FED likevel setter opp kan en se pÄ det som at enten FED krakket markedet med vilje, eller forbereder litt verktÞy i boksen igjen. Ingen tÞrr Ä innrÞmme hvordan tilstanden er i USA. Trump selv kalte det en boble og angrep Þkonomien sa tallene var falske osv. NÄ har han tatt eierskap o er Þkonomien og boblen, nÄr det nÄ krÊsjer fÄr han og republikanerne skylden.

Hvordan resten skal ordne det vet jeg ikke. Japan er mye mer solid enn USA ettersom deres innbyggere er skamrike pÄ oppsparte midler. Sterk middelklasse og solidaritet blant folket.
USA er helt omvendt. Bare bobler skapt av FED. Hvorfor har de ikke hatt inflasjon ytot dere? Selv med rekord pengetrykking og lave renter. Jo inflasjonen har vÊrt i elitens plasseringer. Aksjer, eiendom osv. Slik ulikskap Þdelegget Þkonomien og samholdet pÄ dikt.
Venstresiden vil vinne frem Ă„ Ăždelegge landets Ăžkonomi mer.

Mye matnyttig Ä finne pÄ E24 og DN i disse dager (not).

Fifty fifty med:

1. “Ekspert: Sitt rolig i bĂ„ten, dette er bare en sunn korreksjon.”
  2. “Ekspert: Vi skal langt ned.”

Eg mener ikke at olja kan ta skylden for korigeringen, men eg mener oljeprisen kan vÞre med Ä styre farten pÄ fall / stigning.
Hadde oljeprisen fortsatt videre ned ved Ă„pning, tror eg at vinville sett ett kraftigere fall.
Men eg tror fallet kommer kraftigere utover dagen, USA vil self vĂŠre toneangivende ved Ă„pning, men eg tror vi ser ose ned over 2% ved stenging idag

1 Like

Da gÄr verdien pÄ penger ned, mens verdien pÄ verdiskapning relativt sett gÄr opp.

DAX30:

ca 12-13% nedside hvis den bryter her, noe stÞtte pÄ 11600 nivÄet

image

4 Likes

Republikanerne godtar stÞrre underskudd fra den nye skatteloven fordi det gir dem cover til nÄr de skal kutte i medicare og medicaid. Dette er den store drÞmmen til Paul Ryan. Flere av dem har allerede pratet om at det kommer, feks marco rubio.

Dow jones gikk i dobbel bunn pÄ 10 % marken fra high, som er et psykologisk nivÄ for kraftig korreksjon. I gÄr closet indeksen under dette nivÄet noe som impliserer en kraftig korreksjon og mye volatilitet fremover, ryker 20 % fra topp har vi et bÞrskrakk.

Rekylen bouncet av en 0,5 fib. noe som impliserer trend continuation til nedsiden. Det tekniske ser ikke lyst ut. Hvis den tidligere lowen ryker er dette bekreftet downtrend, en annen mulighet er en dobbel bunn, men tror heller dette vil vĂŠre en bull trap/suckers rally fĂžr lowen ryker.

1 Like

Men 20% nedgang fra ellevill ATH, er det virkelig et krakk?

Det er jo ikke lenger tilbake enn til i fjor hþst

4 Likes

Jeg er helt ening, spesielt volumet og den candelsticken vi sÄ i gÄr ga meg egentlig bekreftelse.

Det er en gylden regel pÄ wall street at 10 % ned er korreksjon og 20 % er krakk.

Se pÄ dette 5M chartet hvordan kursen bang on respekterer 10 % nivÄet i en dobbel bunn.

Ja volumet var ogsÄ hÞyt i gÄr.

Ser DJ futures ligger an til Ă„ bekrefte nedgang i dag, men man kan ikke si noe sikkert fĂžr man har close.

dji

Edit: Det er forĂžvrig en shooting star formasjon som ligger inne for bekreftelse.

Hva gjelder osebx er 16% snittet for korreksjoner.

2 Likes

Ser alle holder seg over 20 %, med unntak av en faker pÄ 29 % i 2011. Ganske naturlig nÄr den tester bunnen av suckers rallyet fra 2007.