Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

Det er sÄnne grafer som fÄr en til Ä spÞrre seg selv: Hvordan er logikken?! Hadde jeg hatt noe som helst tro pÄ en slik utvikling hadde jeg fÄtt meg fastrente. Har flytende rente. (Prutet med DNB for Ä fÄ 0,2% lavere rente. Grei betaling, 2000kr i Äret for Ä skrive en mail).

1 Like

Oljefondets rentesmell: - NÄr rentetoget pÄ et eller annet tidspunkt kommer, blir verdien av disse papirene mindre

“NĂ„r renten gĂ„r opp i ett kvartal, blir verdien av obligasjonene mindre. De obligasjonene du allerede har kjĂžpt, vil investorer kunne kreve rabatt for fordi de kan fĂ„ kjĂžpt andre obligasjoner som gir hĂžyere rente. Da gĂ„r verdien ned pĂ„ obligasjonene du allerede hadde”, forklarer han.

Selv ville han «aldri» anbefalt sine kunder Ä investere i japanske statsobligasjoner. Ved utgangen av Ärets andre kvartal utgjorde japanske statsobligasjoner Ätte prosent av investeringene til Oljefondet.

“Det er det ulitmate eksemplet pĂ„ skjevt utfallsrom. Japan har lĂ„nt altfor mye penger, og i tillegg fĂ„r du bortimot null i avkastning. Du har en potensielt hĂžy kredittrisiko, men du fĂ„r ikke betalt for det”, utdyper Ringholm.

Gjesp
 Oksen min venter pÄ positive avslutning :smiley:

“Unlike the credit market, the equity market well into 2008 was very complacent about the subprime crisis that led to a full blown financial crisis,” the analysts wrote. “While we are not predicting another financial crisis, we believe it is important to keep highlighting to investors across asset classes that conditions in the high grade credit market are currently very unusual.”

So if you’re very excited about buying stocks right now, just beware of the credit traders out there who are sending some pretty big warning signs.

Skulle tatt det mer pÄ alvor hvis det ikke var Hausesesong for shorterne

Oksen min er snart tilbake in the money
 gogogo
!!

1 Like

:bear: brumm

1 Like

Hmmm og uff
 MEEEEEN, det blir hardt opp I morgen
 Hvor mye bais klarer Shorterne Ä koke pÄ ingenting
 eller er det en spiker? NÄ er det bare Ä kjÞre in Bullen Karer
 NÄ venter recovery rally !!

1 Like

Hadde ting vÊrt normalt sÄ kunne jeg fulgt deg Gordon, men det er det ikke. Utrolig at bÞrsene er sÄ hÞye som de er. NÄ har OSB falt daglig siden jeg solgte alt unntatt telenor, Statoil og thin film. Dobler i Statoil og ThinFilm neste uke tipper jeg. Telenor har jeg en spareavtale i pÄ 5000 per mnd. Skulle egentlig gjÞre det samme med Statoil, men har ventet pÄ et stort fall.

mulig det
 vi fÄr se
 Men du skal se Torsdag neste uke sÄ er alle kvinnene I syforeningen igjen lykkelige og denne ukes dommedag er skjÞnt vekk som dug for solen. Det er jo same shit over and over and over and over again :P. Kina er hausestoffet denne gang. Jeg er av natur altfor optimistisk til at det derre klassiske Kina bullshitet de kommer med skal funke pÄ meg I denne sesongen. Tipper at Kina knuser pÄ. Gi det en mÄned nÄ sÄ er det full go igjen.

Tror du at tallene som Kina presenterer er sanne?

Tror du tallene Vesten presenterer er sanne ? :wink: Eller bare nok en model basert pÄ historisk data?

For Ä si det slik Kina har vist i flere tiÄr at de har en annen verktÞykasse enn Vesten og de er veldig flink til Ä bruke den. De broker den faktisk pÄ matter som ville vÊrt umulig i vesten. Jeg tror som IMF at Kina er tilpassningsdyktig og vel sÄ det. Og om et parr mÄneder sÄ krystalliserer nok det seg igjen
 Etter at krakknissene har lÞpt rundt pÄ tiggerferd med shorten sin :smiley: At Kina gÄr dukken, det skal jeg tro nÄr jeg ser det. Jeg vedder Bull
 Det kan vÊre de forskjellige krakknissene klarer Ä rugle det til en del i markedet, men jeg tror det ville vÊre livsfarlig Ä vedde pÄ the real deal (altsÄ virkelig krise og ikke lekekrise). Jeg har ingen tro pÄ noen krise. USA gÄr sÄ det griner, Europa fÄr det og til, India vokser fort, Kina vokser fort (og sÄ spekuleres det jo en haug om omgomg hva skjer det om veksten bare er 5% i stedet for 7%), SÞr Amerika tar fart
 Russland er et land som sliter pÄ ordentlig
 Men kan ikke se det skal Þdelegge

Veldig lav etterspÞrsel etter olje og andre rÄvarer tyder vel pÄ lav aktivitet ?

1 Like

RĂždt rĂždt rĂždt i USA

NASDAQ -2,82 %
Dow Jones -2,06 %
S&P-500 -2,11 %

2 Likes

AktivitetsnivÄet i den kinesiske industrien fortsetter Ä falle kraftig. Ikke siden slutten pÄ finanskrisen har aktivitetsnivÄet falt mer.

Sterk USD og hĂžye PE tall, men lavere etterspĂžrsel etter amerikanske varer i Kina - en spennende cocktail? :cocktail:

http://www.reuters.com/article/2015/08/20/us-smartphones-gartner-idUSKCN0QP1BS20150820

1 Like

:bear: brumm brumm

NÄ har det falt sÄ mye hver dag, kan det falle mer nÄ? NÄ er det jo sÄ billig.

Eller?

S&P 500

BlodrĂždt i USA i dag igjen!

NASDAQ -3,52 %
Dow Jones -3,12 %
S&P-500 -3,18 %

2 Likes

Det som er litt interessant er hva slags tiltak sentralbankene prÞver seg pÄ hvis markedet begynner pÄ en repeat av 2008-2009 krakket. Vil de klare Ä blÄse opp markedet en gang til?

Husker jeg tenkte at vi kanskje kunne fÄ en skikkelig reprising av bl.a. boligmarkedet i Norge, men i stedet har lÄnerenten for huslÄn falt fra 5-8% til 2-3% og boligprisene lagt pÄ seg kraftig siden toppen fÞr finanskrisen.

Det stÞrste spÞrsmÄlet er vel egentlig hva Kina gjÞr. Det kan hende de ser seg best tjent med konkurser av alt som ikke er levedyktig, for sÄ Ä kjÞre pÄ med friske penger etterpÄ for Ä fÄ Þkonomien opp igjen? Tipper de ogsÄ ser at hvis de prÞver Ä unngÄ fall nÄ, sÄ dytter de bare pÄ problemet, som er investeringer som i bunn og grunn er tapte penger.

Det som gjÞr at jeg lurer litt pÄ om Kina lar det ryke og reise denne gangen er at endel makro-indikatorer som f.eks. jernbanefrakt og stÄlproduksjon har falt pÄ Ärsbasis. FÞr Spania kollapset, sÄ kunne man se at bruken av sement hadde falt dramatisk uten at det ble reflektert i BNP.

3 Likes

Spekulanter og gablere :stuck_out_tongue:

Risikoen for resten av verden (og spesielt USA) er at Kina fortsetter valutakrigen som de har begynt med, noe som vil slÄ hardt mot USA. Hvis USA setter opp renten som planlagt vil det bli stadig vanskeligere for eksportselskapene der Ä konkurrere med Asia og Europa. Kanskje de skyver pÄ dette, men tror uansett resultatet ikke ender godt. Litt som med Hellas, det har ikke blitt noe bedre der av Ä skyve problemene foran seg. Pengepolitikken som drives av verdens sentralbanker fungerer ikke, vi ser veldig lav vekst og aktivitet i Þkonomiene, og det virker som det eneste motivet for Ä fortsette med dette nÄ er Ä bedre sin egen konkurransekraft pÄ bekostning av andre. Skulle USA finne pÄ Ä ta opp valutakrigen ville dette igjen slÄ hardt her i Europa.

1 Like

En av tidenes verste Dow Jones dager noensinne. NÄ snakkes det om epidemi. Jaggu glad jeg sÄ denne komme i juli.

1 Like