Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

2 Likes

Er sĂžren ikke mye oppdrift noe sted nÄ 

Norwegian er det eneste lyspunktet :wink: Men, ja det er er grunn til at det heter “sell in may and go away”. De fleste markedene er nĂ„ forsĂ„vidt i all time high


1 Like

Kanskje selge en del?

1 Like

Fant dette ogsÄ. Hva er Norges p/e?
https://www.gurufocus.com/global-market-valuation.php

1 Like

Syns OMX, Biotech og telekom ser flott ut. SP500 ser mindre koselig ut.

OgsĂ„ tenker pĂ„ “Blood in the streets” 


"
Det ligger selvfÞlgelig i sakens natur at de fleste nyter godt av Þkonomisk vekst og ifÞlge Þkonomiske indikatorer, aksjemarkeder, eiendomspriser etc har vi det usedvanlig godt nÄ.

Siden banker finansierer mye av dette bÞr de sÄledes vÊre gode barometre for den Þkonomiske tilstanden. Ikke bare strÞmmer inntektene inn, men verdien av pant de sitter pÄ blir stadig hÞyere. For bankene betyr dette redusert risiko.

Kursen pÄ landets stÞrste bank, DNB, gjenspeiler dette. Denne er like oppunder sitt historiske toppnivÄ.

Danske Bank, SEB og Nordea er faktisk inne i et «bear market» hvis man benytter definisjonen om at dette er riktig betegnelse nÄr aksjekursen har falt 20% eller mer

Kanskje noe det er verdt Ä bruke et par minutter pÄ Ä reflektere over."

http://www.peterwarren.no/2018/06/banket-ned/

2 Likes

Har du noen egne tanker om dette @Janno? Interessant lesning.

Ja egentlig. Blir Ă„ beskytte nedside mer og mer utover 2019, Ăžkt egenkapital osv. Tror markedet er i en siste bull fase og usikker pĂ„ hvordan “brenning av penger” vil slĂ„ inn.

1 Like

Begynner Ä skru ned pÄ eksponeringen selv, halverte i gÄr og sitter nÄ kun i mer stabile saker.

Bra dere tar tak allerede nÄ!

Ser ikke noen grunn til Ä sitte tungt eksponert nÄr det meste siger nedover eller stÄr pÄ stedet hvil.

Skal endel til fÞr nye rekorder skal slÄs noe sÊrlig nÄ tror jeg. Med rentene pÄ vei opp er det vanskelig. Er ogsÄ for det meste bare noen fÄ selskaper som drar opp. SÄ jeg er helt enig.
Vurderer Þke short nÄ som s&p 500 fremdeles er hÞg. Skummelt gjÞre det etter korreksjoner da det kan snu opp ogsÄ. Men for de med fond og mye aksjer ville jeg i det minste gjort som du Ä redusere eksponering. Jeg er ung og tar derfor mer risiko. Samtidig er jeg ekstremt overbevist om ny finanskrise innen et Är. Men kan fort fÄ rally som fÞrer til at instrumentene mine gÄr i 0 :joy: Har desverre ikke funnet noen veldig gode lÞsninger som er trygge, men ogsÄ lÞnnsome.
Vil heller ta risk og kunne fÄ 5-7x giring fremfor 1-1
 :zzz: NÄr det fÞrst skal krakke vil jeg vertfall tjene penger pÄ det. Studert Þkonomien i Ärevis og sett hvordan det utvikler seg. Men er ikke fÞr nÄ rentene har begynt Ä snu og derfor vi nÊrmer oss sprekking av boblen.
Men sÄ er ogsÄ ikke EU med skikkelig enda, tror uansett at selve redusering av kjÞpene som har vÊrt gjort siste tiden og som kuttes helt ut ilÞpet av Äret er nok. Hvem vet, kan fort komme Þkninger i EU ogsÄ som fÞlge av inflasjon. Men jeg tror de kommer til Ä snu Ä si som USA har begynt antyde. At nÄ har inflasjon vÊrt sÄ lav lenge det er greit med litt ovenfor mÄlet. Men ifÞlge mÄlet pÄ 2% er de skremmende nÊre for Ä ikke snakke om renteÞkning. Men statsobligasjoner har mye Ä si sÄ om det selges der og ingen Þnsker kjÞpe kan rentene stige likevel.

Finanskrise innen et Är? hvor fÄr du det i fra
Det at rentene kommer til Ä gÄ gradvis opp er jo et tegn pÄ at den norske Þkonomien er bra #quoteHallgeir :rofl:

Tenk stĂžrre enn Norge.
Norsk Þkonomi er pÄ bedringens vei, men fremdeles renter pÄ krise nivÄer.
Vi er blant verdenstoppen nÄr det kommer til forbrukergjeld. SÄ vi vil nok merke det godt om rentene stiger ogsÄ.
Det hjelper uansett ikke at det gÄr/skal isolert vÊr bra i Norge om aksjemarkedet krakker.
Det ser alltid bra ut rett fÞr krakk, kun i ettertid skjÞnner en hva som skjedde. Og sÄ reviderer de ned tallene og finner ut at vi var i resesjon til og med fÞr krakket. Kan faktisk hende Norge ogsÄ vil gÄ i resesjon igjen nÄ om boligmarkedet gÄr pÄ en smell. Boligbygging har tatt en sÄ stor andel av Þkonomien at en nedgang i nybygg vil ha stor effekt. NÄ som befolkningsvekst gÄr ned og etterhvert prisene gÄr ned i Oslo vil det ikke vÊre nÊrheten av samme etterspÞrsel. Plutselig er det ikke sÄ stor mangel/behov som man trodde likevel.
Det er blitt tatt opp sÄ enormt mye gjeld at det skal svÊrt lite til fÞr mange sliter. Det virker som ingen forventer rentene skal opp. Rentene mÄ ikke normaliseres engang fÞr vi krakker.

Husk at i USA korrigerte aksjemarkedet seg kraftig bare FED antydet renteÞkning og det mÄtte reverseres og ha nye kvantitative lettelser. SÄ etterhvert tok EU og andre over trykkingen. NÄ nÊrmer det seg slutten og Þkonomien vil nok fÄ abstinenser med engang igjen. Men forelÞpig fokuseres det pÄ andre ting, som skattekutt i USA og andre Trump relaterte nyheter som handelskrig. Man glÞmmer det stÞrre bildet og der er det mange ting som er skremmende.

1 Like

BÄde privatgjeld og statsgjeld i mange land er jo astronomisk nÄ. Jeg stusser rett som det er pÄ unge voksne i 20-Ärene som smekker i vei med huslÄn pÄ bÄde 4 og 5 millioner.

FÄ 2% opp pÄ renta sÄ er det mange som svetter rundt om.

1 Like

Man tenker aldri pÄ effekten dette vil ha.
Jada, de fleste vil klare betjene gjelden. Bare en liten andel vil mÄtte selge eller fÄ enorme Þkonomiske vansker som fÞlge av Þkningen.
Men likevel vil en stor andel av befolkningen skru ned forbruket sÄ mye at mange smÄbedrifter vil gÄ konkurs og stÞrre vil redusere bemanningen osv
 Husk de er fulle av gjeld de ogsÄ! Renteutgiftene spiser fort opp mye av de disponible inntektene som nÄ gÄr til forbruk. Samtidig vil kanskje folk ogsÄ begynne spare mer som fÞlge av usikkerhet.
Viktig Ä tenke pÄ at Þkonomiene i verden gÄr gjennom en boom og bust syklus som fÞlge av hvordan sentralbank systemer eller det monetÊre systemer er lagt opp.
Usa har hatt en unormal lang periode med Þkonomisk vekst nÄ(lav, men uten resesjon), selvsagt kan det vare lenger og slp nyd rekorder, spesielt som fÞlge av tidenes kvantitative lettelser aka boble danning. Men det gjÞr nok bare krakket stÞrre!

1 Like