Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

FÞr eller senere kommer inflasjonen, folk vil ikke sitte og knuge pÄ pengebingen sin i uendelighet og rentene vil nok settes svÊrt hÞyt. SÄ fÄr vi se om rentepolitikken fungerer like dÄrlig pÄ kort sikt for Ä stoppe inflasjon som det har gjort for Ä skape inflasjon.

1 Like

Folk har skreket “nĂ„ kommer krakket for aksjer er pĂ„ all-time-high nĂ„â€ i Ă„revis, men likevel stiger det. Synes ikke ting ser altfor lyst ut selv, og Trumps sprell skremmer meg., men tĂžr likevel ikke si at nĂ„ skjer det. Media elsker jo Ă„ skrive om dommedag, og bidrar ihvertfall ikke til Ă„ roe ned nervene til investorer.

Aksjemarkedet er som stolleken. De som ikke turte Ă„ sitte med aksjer siden januar 2017 fordi “det mĂ„ da kollapse” nĂ„, har ihvertfall gĂ„tt glipp av mye avkastning. NĂ„r skrus musikken av, og det blir en stol mindre Ă„ sitte pĂ„? Who knows?

4 Likes

Mange skrek lenge fÞr IT krasjen og finanskrisen ogsÄ, gjelder Ä vÊre litt halvtreig i aksjemarkedet. Den som ser noe fÞrst blir ikke nÞdvendigvis den med stÞrst gevinst. Derfor kan det vÊre lurt Ä bruke ta hvis man selv ligger i fremkant, for Ä simulere den halvtreige investoren,

2 Likes

Jeg hÄper bare markedene holder seg til etter ASH 2018 :smiley:

7 Likes

Slik jeg har forstÄtt det sitter mange av de store med en god andel i cash og anbefalingen er vel at hvis du tÄler en stor korreksjon dÄrlig, sÄ bÞr du sitte med mye i cash (30-50%?).

SÄ risikomessig skader det ikke Ä de-riske portefÞljen litt nÄ og sitte med f.eks. 25-30% i cash eller rentepapirer. Jeg vurderer i alle fall det fortlÞpende og kommer nok til Ä gÄ mer i cash i begynnelsen av 2019. Bonusen er jo at man da har en god del cash tilgjengelig til enten kortsiktige trades eller Ä kjÞpe pÄ billigsalg nÄr krakket en gang kommer. Titter vi pÄ historien, sÄ skal det jo komme et krakk en eller annen gang. Ingen kan vite nÄr.

1 Like

Det verste er egentlig at jeg vet ikke om folk har sÄ fryktelig store pengebinger uansett. I Japan vet vi de har mye pÄ konto.
Men de fleste andre land, spesielt i Norge har folk egentlig bare en hĂžy formue som fĂžlge av bolig. Samtidig har mange utnyttet den formuen til Ă„ refinansiere og forbruke mer.
Etterhvert om boligmarkedet sprekker sÄ vil jo ikke akkurat nordmenn ha mye penger Ä bruke!

Det stÞrste problemet er at folk flest ikke vet hvordan sentralbank systemet fungerer. Desverre er det ikke vanlige mennesker som fÄr mer penger pÄ konto. Det er selskaper som fÄr rimeligere lÄn som bruker det pÄ blÄse opp egen aksjeverdi, kjÞpe eiendom osv
 Derfor har vi sÄ stor forskjell mellom rik og fattig. De rike tar opp gjelden og blir med opp. Noen normale mennesker kjÞper kanskje bolig og tjener penger, men mange av de blir knust av krakket. De casher aldri ut og diversifiserer.

Inflasjonen kommer sikkert engang i fremtiden, da revidert etter krakket. Fram til da vil de nok bruke stadig nye metoder for Ä unngÄ realiteten. NÄ justeres det sÄ fryktelig at selv om vi har hatt inflasjon viser det ikke igjen. USA er sannsynligvis verre her, men jeg har ikke studert norsk Þkonomi/statistikk like godt.

Uansett sÄ har inflasjonen som kommer av pengetrykking og lave renter allerede kommet. Da i form av skyhÞye aksjeverdier, eiendom o.l!

2 Likes

Ola Nordmann har ikke sÄ mye pÄ bok, men vi har en rik stat. Uansett vil inflasjonen fÞlge internasjonale forhold siden vi importerer mest forbruksvarer

Oljefondet vil nok vĂŠre i trĂžbbel etterhvert som aksjer og eiendom faller samtidig som dollaren vil kunne svekkes ufattelig.
Uansett har Norge svÊrt lite gjeld og jeg tror derfor vi kommer til Ä gjÞre vÄre egen dumme pengetrykking etter denne krisen. Dersom vi fÄr det kan det vÊre lurt investere hardt i eiendom/aksjer
 Men hva som skjer er langt fra sikkert da USA stÄr ovenfor noe vi ikke har sett fÞr. FÞr eller siden mÄ man ta konsekvensene av lave renter og pengetrykking, sist under finanskrisen gjorde de et elendig valg. Og gjelden er siden blitt helt hinsides.
Vanskelig Ă„ si hva renten i USA kommer til Ă„ bli, det er sĂ„ avhengig av hvordan statsobligasjon spillet blir. Om Kina osv ikke kjĂžper desse under QE4 og heller selger blir det kaos. Men sĂ„ er det vel ikke sĂŠrlig lurt av Kina senke USA i knestĂ„ende heller
 Desverre har det blitt slik at ulike land nĂ„ har den muligheten. Økonomiske krigsvĂ„pen er det rett og slett :scream:

Trump har spelt ganske hardt pÄ fela mot Kina. Tror det er noe de kommer til Ä huske pÄ nÄ mot de dÄrligere tidene

1 Like

Er det lov Ä si at man begynner Ä bli lettere irritert over Trumps pÄvirkning pÄ verdens bÞrser?

3 Likes

Absolutt lov. Men det er lov Ä hÄpe pÄ at han ikke fÄr gjort ubotelig skade og at det er hÄp om at han blir byttet ut i 2020. Selv om jeg er forberedt pÄ at det blir 8 Är med Trump.

For Þvrig tror jeg det vil gÄ verst utover USA og kanskje det pÄ lang sikt kan vÊre en bra ting for Europa og resten av verden. Vi lÊrer at vi ikke kan stole blindt pÄ at USA vil vÊre der for oss og vÊre i fÞrersetet for alltid. I fremtiden vil f.eks. Kina vÊre en mye sterkere aktÞr enn de er i dag og det mÄ Europa ta innover seg.

PÄ tide at Europa feier gamle feider unna og samler seg sterkere enn de noengang har vÊrt, men det er nok som Ä tro pÄ at rosa elefanter kan fly.

1 Like

Saken er at pÄ en del punkter pÄ det som angÄr handel sÄ har Trump pÄ mange punkter helt rett. Kina har jo vÊrt totalt rogue state nÄr det gjelder handel og stjeling av teknologi og det er ikke mer enn pÄ tide en vestlig leder gir litt tyn tilbake.

1 Like

Enig.
Det er jo pÄ mange mÄter svÊrt bra at Trump tar ansvar og rydder opp i Kinas opptreden. Kina Þdelegger jo tross alt for vÄre selskaper ved Ä stjele teknologi og bruke pressmiddel for Ä fÄ det til. Det er bra om verden stÄr opp for selskapenes rettigheter i lag. Vi lar et diktatur tjene ufattelige penger pÄ Ä utpresse land og selskaper! Samtidig som det gÄr svÊrt utover oss selv.
Ønsker vi seriÞst ogsÄ at Kina skal fÄ mer makt/innflytelse og ser pÄ dette som positivt og ikke noe som er egentlig problematisk og derfor helst ikke burde legges tilrette for?
Kina er fortsatt langt fra noe demokratisk stat. Hvordan kan vi la de bli en slik stormakt? :grimacing:

Men hva om enden pÄ visa blir at Kina bare blir enda sterkere, ved at USA spiller seg selv utover sidelinja med det som skjer nÄ?

Ettersom vÄre politikere er feige kan det hende. Men jeg tror dette setter problematikken pÄ agendaen uansett og det vil bli bedre. FÞr var det ikke snakk om i det hele. Tror EU kommer til Ä fÞlge etter, men under kappen til USA.

Man kan jo spÞrre seg hvor demokratisk USA egentlig er eller er i ferd med Ä bli. Jeg synes sÊrlig Trump lar det skinne gjennom at han er misunnelig pÄ autokratiet i Russland og Kina. Kanskje sÊrlig Russland med sine skinnvalg (kan vel ikke akkurat kalle dem for et velfungere demokrati i alle fall).

AltsÄ, fortsatt er USA mye mer demokratisk enn Russland med venner, men det er trend her jeg synes er urovekkende. Mye FUBAR i USA, selv om mye ogsÄ er bra. At statene kan velge Ä gÄ en annen og strengere vei pÄ miljÞvern enn det gjÞres pÄ fÞderalt nivÄ er jo faktisk en god ting og for sÄ vidt et bevis pÄ det motsatte (i forhold demokrati/ikke demokrati). SÄ kanskje jeg ikke skal vÊre sÄ dystopisk likevel.

Men igjen, halvparten av verdens befolkning lever under diktatur er diktaturlignende styre.

2 Likes

Jeg hÄper virkerlig Europa (via EU) skjerper seg i Ärene fremover og kan bli en god motpol mot USA, Kina og Russland. Dog er jeg redd for at Europa er for fragmentert politisk og kulturelt til at vi klarer Ä snakke med én stemme. FÞderaliseringen av EU gikk jo ikke akkurat i boks f.eks.

Er det ikke litt pÄfallende at USAs finansminister anklager andre land for Ä stjele teknologi fra USA:

Mener Ä huske at i alle fall Boeing er blitt anklaget for Ä stjele teknologi fra Europiske selskaper for noen Är siden og de er neppe de eneste. Forestiller meg at USA hverken er dÄrligere eller bedre enn pÄ dette.

Hele denne America First-doktrinen virker fullstendig meningslÞs og har ingen vinnere (bortsett fra muligens Trump selv og en hÄndfull insidere hvis man skal vÊre litt konspiratorisk).

EDIT: Passe dobbeltmoralsk av Trump all den tid han har benyttet (benytter seg) av kinesisk produksjon av varer i Trump-imperiet. Men slikt snakker man jo ikke sÄ hÞyt om nÄ nÄr man USAs hÞye beskytter.

2 Likes

Kinesere oppfant kruttet da, sÄ da er det bare de som fÄr lov Ä fyre av skudd i en eventuell konfrontasjon

8 Likes

Proteksjonisme har vel historisk aldri lĂžnnet seg?

Etter Ă„ ha sett “The China hustle” dĂŠr kinesiske firma rapporterte riktig tall til den kinesiske bĂžrsen, men la pĂ„ 10x for firma registert i USA eks. Å det er lov Ă„ hustle utlendinger uten Ă„ bli straffet.*( med forbehold at dette ikke har blitt endret siden filmen er laget)
Syns jeg det er bra Trump er litt pÄ ballen, selv om jeg er uenig i mesteparten av det han gjÞr.

1 Like