Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Mat levert på døren

Mat levert hjem er i en spennende fase om dagen. Jeg kom over denne presentasjonen som gir en intro til bransjen:

https://docs.google.com/presentation/d/1v9ifaW1Sxy_oVUtzn63BrqXKGcpMJ_eKrqb59BXjjXA/edit#slide=id.gd5b15f0a3_5_26

3 Likes

Pengesluk og konkurs er vel ordet du leter etter

6 Likes

Det kan godt være :slight_smile: At det løser et kundeproblem er tydelig, men om noen klarer å tjene penger på det er vanskeligere å spå. I så fall, hvem?

1 Like

Trodde du mente butikker som Kolonial.no etc.

Denne typen matlevering(Foodora etc) lider av den typiske “Silicon Valley”-syken; en aktør etablerer seg før markedet blir oversvømt med andre kopierende aktører. Innovasjonen er ikke rask nok til at de kan ha store konkurransefortrinn, så det går stort sett ut på å betale budene minst mulig. Samt å fjerne andre arbeidsforholdsbeskyttelser.

Alle disse selskapene lever på VC

3 Likes

Hvilket problem løser det egentlig?

Folk er ikke villige til å betale for premiumen det koster å levere og da går man fort i minus.
Problemet idag er at det er lave renter og mye dumme penger i omløp, så da får sånne ideer leve en god stund før man trekker ut pluggen.

3 Likes

Jeg har savnet og etterlyst dette her på vestlandet. Håper vi får det snart. Er ikke så interessert i levering som jeg er i at man bestiller på nett og plukker opp maten ferdig pakket på vei hjem fra jobb (type click and collect) :slight_smile:

1 Like

Har tester Kolonial en del men har ikke vært fornøyd med kvaliteten, de pakker ofte feil varer.

Foodora hadde vi nok brukt en del selv med høyere leveringskostnad, men de leverer ikke der vi bor. Mange betaler jo for pizzalevering i dag, er det lønnsomt for Peppes og co.?

2 Likes

Tror det koster endel mer å få det levert med Peppes enn med Foodora etc, men korriger meg om jeg tar feil. I tilegg vil jo Peppes ha omsetning fra folk i restauranten og folk som henter selv, samt at Peppes har mange svært lukrative lokasjoner som tildels kan jevne ut dårligere resultat i andre lokasjoner. Dette nevnes delvis i presentasjonen du linket mtp. Single Service apps.

2 Likes

Tenker du på restauranter eller dagligvare?

Jeg har ofte brukt Wolt og er fornøyd, grei leveringskostnad er det også. :slight_smile:

1 Like

Dagligvare… :wink:

Dette tror jeg blir stort fremover. Det er allerede helt vanlig hos Carrefour i Frankrike blant annet. Derfor jeg har snust litt på Strongpoint på børsen, om den potensielt kan være en god investering.

Dagligvare har absolutt potensiale

Jeg bor på Vestlandet og vi benytter Meny til hjemmelevering, fungerer kjempebra og prisen er latterlig billig (59kr for pakking og levering av varene).

1 Like

Når vi får biler som køyrer sjølv ser eg for meg matlevering på gårdsplassen. På den måten slepper ein kostnad til personell.
Det kan være bil med skap som eks Strongpoint leverer.

https://www.strongpoint.com/products/376/
https://www.youtube.com/watch?list=PLq2k90oc8b1AY68JBQRgOtLzs9i2fxEXf

Meny tar vel igjen på prisene på selve varene, er endel ting som er latterlig mye dyrere der enn på f.eks. Kiwi.

Men også ofte tilbud mm. Benytter en seg litt aktivt av dette pluss type 3 for 2 på barnemat, bleier etc så blir handlekurven fort billigere enn på feks Kiwi. I hvert fall for barnefamilier. Vi handler mye på Meny :slight_smile:

Edit: Pluss selvsagt at Meny vel er eneste noenlunde anstendige kjede dagligvare her i landet… tragisk at de la ned Ultra :frowning:

Målet i live mitt er å bli så rik at jeg kan handle på meny

8 Likes

Hm, visste ikke at Meny tilbød dette. Skal sjekke ut.

@AlexanderSVG - ja, har kjempetro på det. Som sagt, ikke nødvendig med levering sånn sett, men at man kan bruke 5 min før man stikker fra jobb på å handle middagen på telefonen og plukke den opp på vei hjem - det tror jeg man ville spart mye tid på.

For å tenke videre: hvis butikkene f.eks har en egen seksjon på nett med en middags-meny, og så klikker man bare på retten man har lyst på og så legges varene du trenger for å lage det i handlekurven. Det er en tjeneste jeg glatt hadde betalt for :slight_smile:

2 Likes

Det er ofte upraktisk å måtte være hjemme og tilgjengelig i et gitt tidsrom for levering, men hvis man kunne plukket opp varene ferdig pakket i butikken (evt at butikken lastet varene bak i bilen) tror jeg mange hadde benyttet seg av det.

3 Likes