Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Megatrender

Tja, passerte 1000 kr i dag, opp over 80 % siste år, utrolig bra av en blue chip som dette. :cake:

Tror Nvidias presentasjon bidro til videre oppgang her også.

Ellers, flere studier som peker på et enormt behov for oppgraderinger av nett, f eks i USA, som beskrevet av PwC

“A landmark PwC study released April 28 projects cumulative global infrastructure spending will hit $151.1 trillion through 2050, double real-terms investment from the past two decades. For the US smart grid and energy storage industry, the implication is immediate: the largest capital cycle in recorded history has arrived, and it’s pointed squarely at grid modernization.”

Det kan man vel kalle en megatrend.

3 Likes

Noen som har sett på Unibap?
Veldig tidligfase, aksjen gått en del, men ser ut til å være i en god posisjon

2 Likes

folkens…ser vi starten på en sånn hyperinflasjon nå eller? :face_with_hand_over_mouth:

https://www.wionews.com/world/trump-could-become-first-living-president-to-be-featured-on-new-250-bill-in-150-years-1779998017285

1 Like

Dell opp 40 % i etterhandel.


1 Like

“go out & buy a dell, they’re great” :sweat_smile:

1 Like

Oslo noterte Napatech og Dell har en intensjonsavtale ift datasenter. verdt å se på

1 Like

:crossed_fingers: :mask: :crossed_fingers:

image

Oppgjøp i sektoren:

1 Like

Alt hva angår slankemedisin må jo sies å tilhøre en megatrend

2 Likes
3 Likes

Her vil jeg nevne Nanexa hvor NovoNordisk eier 14%z

Nanexa leverer teknologi som muliggjør dosering av glp-1 (Ozempic etc) månedlig og kvartalsvis via injeksjon.

Vil være en stor konkurransefordel for NN om de lykkes med det

var ikek klar over at novo allerede er inne på eiersiden. interessant

Joda, NovoNordisk inngikk en eksklusiv partneravtale med Nanexa. Men de løp ut i 2025 tror jeg.

NovoNordisk har jo vært i store problemer siste årene, så BD ble satt på pause. Men med Nanexa sine 3 mnd glp-1 data og når NovoNordisk har satt fart i BD & MA delen sin igjen, så har ledelsen signalisert at NN har gjenopptatt kontakten med Nanexa.

Markedet forventer en avtale i løpet av 1H 26z verdt å følge med på

FOMO eller megatrend? Denne går veldig bra nå på, antakelig mest på grunn av en viss IPO i samme sektor. Hentet inn penger i rettet emisjon på 9-tallet i går. Opp 12 % i dag, til 40 % over emi-kurs.

Fra Christians post på Ukraina-tråden. Unibap har nylig inngått avtale med Leonardo, italienske forsvarsgiganten, om å utvikle samme funksjonalitet på deres produkter

"Leonardo is investing in a new Earth Observation constellation designed to quickly deliver high-resolution radar and optical EO data from low-earth orbit. The constellation will feature high-performance edge computing and high-speed inter-satellite communication links, allowing information to be pre-processed directly on board and transmitted almost instantly to the ground for final delivery to users. This capability will dramatically shorten the time between data acquisition and consequent decision-making - a crucial advantage for both civil and defense applications. "

4 Likes

Økt satsing på geovarme. En av de få tingene begge partiene er enige om i USA.

" A new generation of technologies has made it possible to extract heat from places without simmering hot springs and natural reservoirs. The startup Fervo Energy, which just went public, uses drilling techniques from the oil and gas industry to produce clean power from hot dry rocks"

" Rep. Alexandria Ocasio-Cortez (D-N.Y.), who sponsored H.R. 398, said that speeding up geothermal deployment could help alleviate the nation’s skyrocketing electric bills. ​“At a time of extreme political polarization, this package shows that Congress can still come together on commonsense solutions to better the lives of the American people,” she said in a press release."

Egentlig noe Norge burde satse på også, med kompetanse fra olja og forutsetninger for fjernvarme.

6 Likes

a-1

ASML ny all time high. Aksjer som tar ut ny ath først etter korreksjon er ofte ledere i neste fase, så får man se om markedet skal videre opp herfra. Hele gruppen er kraftig opp idag.
a-1

2 Likes

Onsdag neste uke leverer skattekommisjonen sitt forslag til en skattereform.

1 Like

staten får det bedre folket får det værre. som det står i slagordet til AP

2 Likes

Vi trenger en restart snart.

1 Like

Sikkert denne som var grunn til ~5% og ~8% opp for disse igår

Hvis Wuxi også blir stoppet fra å levere API til USA, så er dette positivt for disse

WuXi AppTec generates three-quarters of its revenue from the US, Charles Weston, a biotech analyst at the investment bank RBC Capital Markets, writes in a note to investors. And its woes could mean more business for European and North American competitors such as Bachem, PolyPeptide Group, Charles River Laboratories, and Evotec, the note adds.