Hva med TGS eller SBX? Noen tanker rundt disse to mot f.eks PGS?
Tgs eier ikke skip, i det korte bilde vil de nok tjene veldig bra, men etterhvert tror jeg rederi vil kreve større del av kaka.
Tgs har hatt gode år siden 2013 med flere rederi som har kjempet om å få levere tjenester.
I 2021 måtte Polarcus gi opp og konkursboet solgte hele flåten til Shearwater ( som benyttet anledningen å skrotet flere skip)
Etter det står det igjen med kun 2 tilbydere av 3D skip ( + 2/3 enkle skip fra små aktører, blant annet Tansa som PGS drifter for Japan)
Tgs har gitt gode utbytter og er mye høyere priset enn PGS
Takk for utfyllende svar!
Børsnotering av Shearwater hadde vært spennende!
"DNB Markets oppjusterer sitt kursmål på PGS til 3,50 fra 3 kroner og gjentar salgsanbefaling på aksjen, ifølge en oppdatering tirsdag.
«Fjerdekvartalsoppdateringen inkluderte sterkere kontraktsomsetning enn ventet, noe som får oss til å øke estimatene for kontraktsutnyttelse og dagrate for skipene i 2023. Imidlertid var multiklient late sales stort sett som ventet (opp kun 14 % år over år). Vi mener investeringscaset er intakt - der seismikkkontraktsmarkedet fortsetter å bedre seg, mens vi venter dempet utvikling innen multiklient på årsbasis, og dermed ikke tilstrekkelig fri kontantstrøm til å dekke gjeldsamortisering i 2023–2024», skriver meglerhuset.
Onsdag morgen handles aksjen til 7,20 kroner, opp 0,3 prosent for dagen."
DNB Markets er veldig skeptiske… Jeg er enig med deg @Oppturen, og tror også at vi nok beveger oss inn i en ny “gullalder” for seismikk gjennom 2020-årene frem mot 2030.
Her er en analyse fra en som kjenner markedet bedre enn DNB
Med den interessen som var for emi på 6,7,- så er det vertfall mangen som ikkje har trua på DNB sin analyse
godt oppsummert
Har eid to av disse, men ingen av dem nå. Det er noe med å bare bli sittende i aksjer som gir type 10-20% årlig…
Kvaliteten er omvendt proporsjonal med omtale på aksjeforum virker det som, med unntak av Kitron, kanskje. Jeg har det aller meste av porteføljen min representert på den lista, aksjer som jeg har eid over mange år, ofte uten å følge dem så tett for jeg sover godt med tanken om at de durer videre uten at jeg trenger å studere rapportene med lupe. Dette er vel egentlig vel så mye en liste over veldrevne selskaper, som en liste over selskaper i megatrender. Kitron er begge deler, et veldrevet selskap i en megatrend. Hadde jeg vært smart hadde jeg valgt Note i stedet for Kitron, og Bouvet i stedet for Multiconsult, men gode selskaper overlever gode og dårlige tider, og de får gjerne et enda større forsprang på sine konkurrenter i dårlige tider. AFG er en av mine favoritter og er et godt eksempel på dette. Selv om det de siste årene har slitt litt med å overbevise som “compound-aksje”.
Hvorfor er det så liten interesse for disse selskapene?
- For mange har de en for lav risikoprofil, og for lav forventet avkastning. De er for kjedelige. Selskaper med et enkeltprodukt som kanskje slår an i fremtiden blir mye mer spennende, Vinn eller forsvinn. Airthings Xplora, Desert control etc.
- Gode selskaper har ofte en aksjekurs som stadig går i ATH og gir mange høydeskrekk. Da kan man lett ende opp med å satse på “bunnfiske” i de nest beste, eller enda dårlige selskaper i samme bransje, i håp om at de skal “tette gapet”.
Kvalitet lønner seg, statistisk sett, også for aksjer
OpenAI GPT-3 er i ferd med å revolusjonere endel bransjer. Den er allerede bra nok til å generere relativt bra kode, bilder, tekster, osv. De selskapene som klarer å videreutvikle, bruke og selge tjenester basert på AI kommer til å gjøre det ekstremt bra.
Sjekk ut $BKSY
AI og krig play i en kombinasjon.
Jeg vil si det går sykt fort nå i utviklingen av AI. Hvis ikke AI skaper helt nye muligheter framover, så kan du kalle meg en krakk.
Powerhouse India blir med i AIM for Climate
som USA og UAE startet sammen for noen år tilbake
Tipper Desert Control er et aktuelt selskap innen det initiativet. Noen som kjenner til andre børsnoterte selskaper med lovende prospekter det kan være verdt å lese seg opp på?
Etter det, så har GPT-4 kommet, her et eksempel:
Eller her, hvor GPT-4 har tatt eksamen og ofte scoret helt i topp 10%
Forbedring for GPT-4 (grønn) vs GPT-3,5 (blå)
Dette går i et helt sykt tempo nå.
Jeg tror dette kommer til å bli brukt bredt i løpet av de neste 5-10 årene. En nisje som kommer til å bli plukket opp relativt fort er nok AI i spill.
Det er ett helt enormt forbedringspotensialet (og effektiviseringspotensialet) rundt bugtesting og kundesupport i dataspill. Blir nok mange arbeidsplasser som forsvinner og forhåpentligvis blir sluttproduktene også bedre.
Det kan også bli lettere å sette sånne ting bort til selskaper som kan gjøre det mer effektivt, og som derfor kan gjøre det slik at mindre studioer kan lage større og mer komplekse spill hvor mye av testing og bugfiksing kan gjøres / finnes gjennom profesjonelle 3. partsleverandører som har en stor veltrent AI med masse data fra forskjellige spill som gjør det mer effektivt for dem å jobbe med den typen problemstillinger.
Jeg ser mange fordeler med AI framover.
Kalera har vel potensiale. Vertikal dyrking av grønnsaker etc.
Går utrolig tregt da! I og med at jeg leste om vertikal dyrking av grønnsaker i Illustrert vitenskap for 20 år siden minst!
wow,…