Tror vi trenger sol vind atomkraft og mere til ( fossilt i mange år fremdeles) i fremtiden. Og atomkraft må i høyeste grad fraktes rundt omkring den også ( nokså sentralisert system i motsetning til f eks sol). Ellers synes jeg ikke det er så lett å finne attraktive selskaper innen atomkraft. Der skal liksom ting skje i 2040 og slikt. Sol bygges ut i et enormt tempo vi ikke har sett maken til i verdenshistorien. ( fra 0,1 twh til 2 tw på åtte år er " verdensrekord" gjennom tidene og en større økning enn alle andre energiformer for elektrisitetsproduksjon til sammen i dette tidsrommet). Jeg har aksjer i Rolls Royce også for eksponering mot kjernekraft, men de har også mange andre ben å stå på ( heldigvis), motorer til sivil luftfart, forsvar, kraftforsyning og altså kjernekraft, egentlig alt som kan trenge turbiner av ulike slag.
Edit. Jeg har sikkert nevnt det mange ganger før, men jeg liker ikke selskaper som skal bygge et svært anlegg for deretter å drifte det basert på en spotpris ( enten det er strøm laks mineraler eller hva det er) langt fram i tid. Markedet undervurderer nesten alltid risikoen. Quantafuel, landbasert oppdrett , gruver og - atomkraftanlegg , føler jeg havner i den kategorien. Da liker jeg bedre leverandørene, de som selger spader til gullgraverne. Eksemplifisert under gjennom Salmon evolution og Endur for henholdsvis gruvedrift og spadeselger for landbasert oppdrett
Kunne selvsagt ha valgt mye grellere eksempler enn salme (asa proximar osv), salme har ting på stell men selv da er ikke investeringen så attraktiv i mine øyne