Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Megatrender

Kitron+Endur dekker alle megatrendene som jeg legger vekt på. Kit: elektrifisering, digitalisering, sammen med automatisering og reshoring ( særlig etter covid og supply chain ), og etter 2022 /ukraina blir denne trenden bare sterkere med økt satsning på forsvar ( og sikre leverandører internt i forsvarsalliansen). Væravhengig energiproduksjon krever utbygging og forbedring av kraftnettet.

5 Likes

Tesla la fram tall for q1 som var ganske skuffende, men ser man på sektoren for energilagring, vokser den veldig, og har veldig god lønnsomhet

"The company would have lost money on automotive sales without environmental regulatory credits during the quarter. Revenue from the credits, which Tesla receives for selling fully electric vehicles, increased to $595 million from $432 million in the same quarter last year.

Energy generation and storage revenue jumped 67% in the quarter to $2.73 billion from $1.64 billion a year ago. The company said growth in AI infrastructure is “creating an outsized opportunity for our Energy storage products to stabilize the grid, shift energy when it is needed most and provide additional power capacity.”

Kina satser voldsomt på fornybar, særlig sol, samme med Australia ( med dagens regjering), bølge nr 2 blir , tror jeg, teknologi for energilagring og bedre utnyttelse av kraftnettet

Min top pick spesifikt for denne trenden er Siemens energy, kom sent til festen men fortsetter å stige.

4 Likes

Energilagring er noe som kommer. De store marginene kommer å krympa da fler aktører kommer på banen.

Ellers syntes jeg Trslas rapport ikke var dirket dårlig, givet en oppenbart bæng CEO.
Priset på aksjen er jo helt frakoblet selskapet og så kommer det nok at fortsette.

1 Like

Dette skjer samtidig:

• Norges beste vindkraftanlegg ( målt i kapasitetsfaktor) , Raggovidda i Berlevåg, driver med redusert kapasitet pga de lave strømprisene.

• Fiskerimottak på Senja drives med dieselaggregat fordi de ikke får nok strøm.

Nrk som lager en artikkel med menneskelig ansikt bak rapporten fra riksrevisjonen som jeg har linket til tidligere.

Ny strømlinje er under planlegging, står det i artikkelen, det er nok ikke den eneste.

" Departement erkjenner strømmangel

Statssekretær i Energidepartementet, Elisabeth Sæther (Ap), skriver i en e-post at de er enig i at det har blitt investert for lite og for sent i strømnettet.

– Vi er godt i gang med å gjennomføre tiltak for raskere nettutbygging og bedre utnyttelse. Vi ser at det gir resultater –

konsesjonskøene

for nettanlegg er på vei ned, sier hun."

https://www.europower.no/kraftmarked/norges-mest-effektive-vindkraftverk-stopper-narmest-opp-dramatisk-situasjon/2-1-1809365

5 Likes

Blir kanskje hakk i plata, men en ganske spesiell dag i sør-europa. Mange teorier fremdeles, men jeg er ganske sikker på at vi her ser et nett der kraftdistribusjonen ikke klarer å håndtere stadig økt andel væravhengig (ustabil) kraftproduksjon.

Many have blamed renewables for Spain’s grid instability following the blackout, but Delgado Rigal said that while renewables do contribute to instability, the core issue is that the power system remains unprepared to manage their growing share.

De som leverer produkter og tjenester for utbygging og intelligent styring av kraftnettet får mye å gjøre fremover, tror jeg. Noterer meg at f eks Siemens energy stiger videre fra ath, 10-doblet siden høsten 2023.

2 Likes

Bare sjekk volatiliteten her:

https://tradingeconomics.com/spain/electricity-price

Kontra:

https://tradingeconomics.com/germany/electricity-price

https://tradingeconomics.com/italy/electricity-price

Det er jo faen meg idioti.

Dette er bare et av symptomene med hva som feiler det europeiske kontinentet. Noen har bevisst bedrevet sabotasje i lang tid, og tjener gryn så det renner av oss på samme tid.

4 Likes

Og denne volatiliteten skaper et nytt marked. Det er i hvertfall det jeg er mest opptatt av på et aksjeforum. Så får hver og en mene hva de vil om systemet er idiotisk eller ei. Det er ingen megatrend. Konspi-teorier er kanskje en megatrend på internett men vanskelig for meg å bruke som grunnlag for investeringsbeslutninger.

3 Likes

Kan jo poste denne nyheten på denne tråden også, litt mindre dominert av konspi-gørr enn så lenge.

Afry har fått i oppdrag fra Statkraft å se på mulighetene for å optimalisere pumpekraftverket i Saurdal.

" Studiet har som mål å doble anleggets kapasitet til å lagre overskuddsfornybar energi, og dermed øke fleksibiliteten og sikre jevn energiproduksjon i perioder med høy etterspørsel."

Ser at jeg brukte en nettside fra Afry for å forklare teknologien og fremtidsutsiktene i markedet (gode). Nå var det altså Afry som kapret dette oppdraget også. Godt hjulpet av ressurser fra Østerrike, som har bred erfaring med dette. Så meget mulig Afry har en edge her opp mot konkurrentene (sweco, norconsult, multiconsult osv). De har vært involvert i 60 slike anlegg gjennom årene. De la nettopp fram tall for q1, det rnergienheten gjorde det bra, men enheten utgjør bare 14 % av omsetningen. Så pumpeanlegg alene er nok ikke er opptrekker av så veldig stor betydning.

3 Likes

Veldig fint driv i denne for tiden, kan virke som strømbruddet i Spania har ledet mange til kjøp her. Ellers er det nedtelling til tallslipp for q1, som kanskje også bidrar til bra stemning ( i tillegg til at det er en grønn dag generelt), stiger mange prosent. De anslår at det må bygges 80 millioner km med kraftledninger neste 15 år. Og de har en finger med i veldig mye av det rundt om på kloden.

1 Like

Noe som får meg til å klø meg litt i hodet. Ville det ikke vært billigere med atomkraft da? :thinking:

Sorry for avsporing, synes du har gjort en god jobb med å identifisere denne megatrenden. :slight_smile:

Tror vi trenger sol vind atomkraft og mere til ( fossilt i mange år fremdeles) i fremtiden. Og atomkraft må i høyeste grad fraktes rundt omkring den også ( nokså sentralisert system i motsetning til f eks sol). Ellers synes jeg ikke det er så lett å finne attraktive selskaper innen atomkraft. Der skal liksom ting skje i 2040 og slikt. Sol bygges ut i et enormt tempo vi ikke har sett maken til i verdenshistorien. ( fra 0,1 twh til 2 tw på åtte år er " verdensrekord" gjennom tidene og en større økning enn alle andre energiformer for elektrisitetsproduksjon til sammen i dette tidsrommet). Jeg har aksjer i Rolls Royce også for eksponering mot kjernekraft, men de har også mange andre ben å stå på ( heldigvis), motorer til sivil luftfart, forsvar, kraftforsyning og altså kjernekraft, egentlig alt som kan trenge turbiner av ulike slag.

Edit. Jeg har sikkert nevnt det mange ganger før, men jeg liker ikke selskaper som skal bygge et svært anlegg for deretter å drifte det basert på en spotpris ( enten det er strøm laks mineraler eller hva det er) langt fram i tid. Markedet undervurderer nesten alltid risikoen. Quantafuel, landbasert oppdrett , gruver og - atomkraftanlegg , føler jeg havner i den kategorien. Da liker jeg bedre leverandørene, de som selger spader til gullgraverne. Eksemplifisert under gjennom Salmon evolution og Endur for henholdsvis gruvedrift og spadeselger for landbasert oppdrett

Kunne selvsagt ha valgt mye grellere eksempler enn salme (asa proximar osv), salme har ting på stell men selv da er ikke investeringen så attraktiv i mine øyne

4 Likes

Har et lite kort her i nekkar som eier 39% av FiiZK og kan kjøpe opp resten hvis de vil. Svært gode resultater på anlegget de har levert. Regulering ser ut til å gå deres vei

1 Like

FiiZK (puh, stavekontrollen min likte ikke det firmanavnet ) var kommet litt skjevt ut men nkr fikk dreisen på det?

Ja, det vil jeg si, fått kontrakt på to lukkede merder etter å ha levert dette

Screenshot_20250502_182718_Chrome

3 Likes

Her var vel kanskje ikke problemet for lite strømkabler, men for trege styrringssystemer? :thinking:

2 Likes

Ja, det de kaller stabiliserende buffer er det man kaller roterende masse ( inertia) , som solkraft i seg selv mangler men som det kan kompenseres for på ulike måter ( synthetic inertia). En ting er at strømmens motorveier er store nok, de må også ha systemer for god trafikkavvikling.

Nå er det vel ennå ikke avklart nøyaktig hva som skjedde. Men angående megatrender som jeg har forespeilet over:

" Han mener strømbruddet er en sterk advarsel til europeiske politikere: Det må investeres mer i energilagring og oppgradering av nettet.

– Vi kan ikke si at høy produksjon fra vind- og solkraft forårsaket strømbruddet. I dagene før så vi langt større mengder fornybar energi i systemet, sier Pratheeksha Ramdas, senioranalytiker hos Rystad Energy, til Guardian"

5 Likes

Solenergi har eksplodert siste to-tre årene. Noen tall for global situasjon kom ut i en rapport i går. Årlig installert kapasitet øker voldsomt, dominert av Kina. Kina har nå nesten 50 % av global installert kapasitet. Det ligger i kortene at Kina ikke vil øke like mye i årene fremover, for det første har de nådd målet for installert kapasitet i 2030 seks år før tiden (!). For det andre trengs det bedre utbygging og styring av distribusjon og lagring for å utnytte denne kapasiteten. Det er der skoen trykker nå. Et annet land som virkelig tråkker på gasspedalen er India, som øket voldsomt i prosent og seiler opp som en av de store innen sol. Og bidrar til at Asia-pacific har 70 % av global kapasitet. Hvis man ser på watt per capita er det Australia som er kommet lengst.

https://www.solarpowereurope.org/press-releases/new-report-world-installed-600-gw-of-solar-in-2024-could-be-installing-1-tw-per-year-by-2030

1 Like

Forventer det skal komme en Montel episode om spaniaoutagen, men de venter vel på mer fakta før de kaster seg ut på dypt vann

Magnora ligger inne som min største post for å dekke dette. Kraftig undervurdert etter mine øyne. Bess lagring i Tyskland virker jo svært lovende også

2 Likes

Virker attraktiv med heftig utbytteprosent! Men litt vanskelig å se visibilitet fremover i et slikt investeringsselskap? Man stoler som investor i grunnen på at investorene i investeringsselskapet vet hva de driver med?