Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Megatrender

Hintet er “Gains from divestments” :stuck_out_tongue:

Utbytteprosenten er fast på 3,2% (0,75kr per aksje i året). I tillegg er 100m i tilbakekjøpsprogram igangsatt.

Resten vil være. og har vært, ekstraordinære utbytter etter salg av eiendeler og ved eventuell oppfyllelse av milepæler etter større salg av eiendeler (Helios og Evolar). Ingen garanti for at disse milepælene oppnås, men vil kunne være verdt nesten hele børsverdien ved full oppnåelse.

1 Like

Jepp, og da blir det liten visibilitet når de kjøper og selger på denne måten, annet enn at de kan dokumentere god teft etter hvert som de får en track record?

Som kaikovski skriver så er det en stabil grei utbytteprosent. Milepæler neste 5 år står jo potensielt for hele kursen. Svært lite kapitalkrevende business og god visibilitet frem mot 2030. Riktignok vanskelig som privatinvestor og regne nøyaktig, men i alle scenarioer er det for meg stor kursoppside. Basert på 1-2(?) år gamle uttalelser så er jo bedriften veldig solgt på lang sikt!

Bunnlinjen må jo utvilsomt forbedres, men med stadig høyere del av porteføljen salgsbar, ulike milepæler og lovende Bess start i Italia og Tyskland forventer jeg den bedres ganske greit

1 Like

Vet du hva slags gevinst de hadde på salget som gjorde 2024 til et så bra år? Litt latskap fra min side å ikke sjekke selv, men tenker at hvis du tenker de er kraftig undervurdert, så er det slikt du har sett på.

Nekkar er i så måte litt morsomme, de har f.eks. kjøpt Techano Oceanlift for 1kr (tror jeg det var) og 39% av FiiZK for 25 MNOK(?) i R&D og 25 MNOK i cash. Techano Oceanlift har ikke gått sånn superbra hittil, men ser nå ut til å få nok kontrakter til å kunne levere greit (får først sett det litt utover i 2025) og FiiZK solgte assorterte deler av seg selv og fikk net profit på 85 MNOK hvor Nekkar sin andel er 33 MNOK i 2024. Ganske greit for noe de bare ga 50 MNOK for? :stuck_out_tongue:

På salget fikk de 16 gangeren på investeringen. Oppnås alle milepæler så ender investeringen opp på 57 gangeren!

Ja nekkar er et selskap jeg har i watchlist fremover! Spennende å se rappprt i morgen :slight_smile:

2 Likes

Hvilke tanker har dere om det amerikanske solcellemarkedet? First Solar presenterte nylig tall og viser til vesentlig påvirkning av tariffene, spesielt mot innenlands etterspørselen. Mye politisk usikkerhet, blant annet ift. IRA. First Solar har falt mye tilbake som følge av dette, men er vel en av få store produsenter i USA. Ellers er T1 Energy (tidligere Freyr) i gang med produksjon, men historikken til det selskapet gir noen varsellamper. Vil anta at usikkerheten er priset inn, og First Solar begynner å se attraktiv ut. Noen tanker?

Jeg har slått dette fra meg da markedet for produksjon av paneler er så dominert av "kinesisk kapitalisme ". Men kan være at dette ikke er så dumt tidspunkt når flommen av subsidierte paneler etter hvert tørker opp.

Edit. Denne flommen og tørken var en henvisning til kinesiske subsidieordninger som nå endres veldig etter at de har oppnådd en enorm produksjon og et skakkjørt marked selv for kinesiske produsenter.

2 Likes

Litt mer generelt kan det være lurt å holde øynene åpne i disse sektorene. Vi har hatt en ESG-hype med overoptimistisk prising i markedet som har endt i mange mageplask. Nå er ESG nesten et fy-ord, det sier meg at man kan gjøre noen gode kjøp i undervurderte selskaper hvis man finner selskaper det er liv laga for.

2 Likes

Ja! Selskaper som har klart seg fint og kommet styrket ut av tøffe år og slike bobler tror jeg er meget gode kjøp. Jallaselskapee som red på den grønne boblen ødela jo kraftig sentimentet som fortsatt er svakt. Liker jo forsåvidt at Magnora er gjeldsfri også.

1 Like

Pendelen må svinge tilbake. Verden trenger energi.

MPCES er en jeg har troen på. Koster ca. 9,50kr i dag, og med et tap per aksje på 8kr i 2024 og allergi mot kursoppgang ser det kanskje ikke så bra ut ved første øyekast. Men de har ryddet opp i balansen (90% ferdig), kuttet kostnader, god likviditet, overskudd på driften. Guidingen er 103MW i drift og EBITDA på 4,4kr/aksjen fra 2026. I tillegg kan det sannsynligvis utbetales en god slump penger når balansen er ferdig ryddet. P/B under 0,4.

2 Likes

En annen aksje der pendelen har svingt frem og tilbake … har veldig interessant prosjekt på gang i Egypt blant annet.

2 Likes

Med første øyekast ser jo det ut som en knallsterk rapport i dag! Deres langsiktige mål etter børskollapsen ser mer og mer lovende ut. Holdt med unna de pga høy gjeld, men nå ser de meget fristende ut

2 Likes

Fin start i dag. Kjedelig å ha sittet på gjerdet lenge, men det blir kanskje høyere kursmål fremover også. Nordnet sin nye funksjon med graf over antall eiere sier sitt:

1 Like

Litt tall for Europa for denne trenden ble nylig publisert av SolarPower Europe

Voldsom vekst i dette markedet, og det er etter min mening bare begynnelsen

I prosent er kanskje ikke veksten så stor i 2024, men denne statistikken dekker to markeder, hjemmelagring ( husstander har en batteri som de lader når spotprisen er lav/negativ), og “grid scale utilities” , anlegg som mottar og sender kraft til nettet, sistnevnte hadde en voldsom vekst i 2024 , 78%, og som de sier i artikkelen "dette er bare begynnelsen

2 Likes

Svak dag for disse aksjene i dag, Rheinmetall ned 6 %, kog ned 5, hensoldt ned 10% ++ , mens gjengs top pick i markedet for fred i Ukraina, Heidelberg, er opp en del prosent ( og opp 50 % i år) Mange av aksjene kan selvsagt være hypet ( den som kunne skille mellom hype og megatrend…), men tviler på at Europa slår seg til ro pga denne kimen til håp i ukraina…

3 Likes

Noen som har noen innsikt i mineral og metall utvinning i Zimbabwe?

Fint driv i solcelleprodusentene. First solar opp 50% siste uken

2 Likes

15 % i dag ! er det noe spesifikt for selskapet, eller tollprat?

Rettelse : 23% hva skjer?

First solar guidet ned og falt tilbake som følge av tariffer, så henter seg nok inn på tollprat. Drar nok også nytte av at fornybar selskaper generelt har positiv utvikling siste tiden.

1 Like