Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Megatrender

Litt bakgrunn for den voldsomme oppgangen i flere av de amerikanske solaksjene de siste dagene. Kort fortalt, tegn på at avgiftspolitikken blir bedre enn fryktet

https://www.investors.com/news/solar-power-stocks-tax-credits-first-solar-nextracker-stock/?src=A00220
Nextracker (NXT) soared past a buy point on the eve of its earnings report, as First Solar (FSLR) and other solar-power stocks also rallied after lawmakers proposed tax credits more favorable than the industry expected.

J.P. Morgan analyst Mark Strouse said in a research note that details on tax credits from the House Ways and Means committee match or exceed the more bullish end of investor expectations for clean-energy providers.
"

The bill puts limits on products sourced from banned “foreign-influenced entities.” That could be a positive for First Solar (FSLR), which gets much of its business from tax incentives targeting domestic production.

4 Likes

Et tegn i tiden er det at årets største ipo en en kinesisk batteriprodusent, aksjen stiger markant fra start. Catl planlegger bl a å etablere fabrikk i Ungarn. Iea kom nettopp ut med "global outlook " for elbiler, anslår salg på 20 mill biler i 2025, opp fra 17 mill. Litt interessant er det at mens Europa og USA har stagnert litt et det en voldsom vekst i emerging markets utenom Kina ( sørøst Asia, latin amerika etc.). Elbilene blir billigere og billigere og er nå ofte et rimeligere alternativ også ved kjøp, ikke bare i drift.

https://www.iea.org/reports/global-ev-outlook-2025

6 Likes

Tall fra et konkret eksempel i 2025. En investering på 100 mill euro gir 200 gwh per år i 30 år. Ca 1,2 mrd nok for ca 6000 gwh. Det blir 20 øre per kwt uten noen som helst diskontering av noe slag. Og så kommer det sikkert litt driftskostnader , men ikke mye sammenliknet med alternativene. Så kan man velge selv hvilken rente etc man vil bruke. Men det viktigste her kontra kjernekraftverk, dette kan man smelle opp på under ett år (!). Det kan være noe å ha i bakhodet når man ser hvordan de holder på med hinckle C i England etc. Fra nrk i dag: Haltbrekken (sv) som blir mer og mer alene, tyr til pris per kwt ( ikke miljø )for å argumentere mot kjernekraft.

"
Det påstås at dette skal bli en trygg og billig energikilde. De siste atomkraftverkene som er bygd i Vest-Europa har hatt enorme kostnadsoverskridelser.

Haltbrekken viser særlig til ett

kjernekraftprosjekt i Storbritannia. Ifølge BBC er det ventet at strømmen derfra vil koste 128 pund MWh. Det vil si 1,7 kroner kilowattimen."

“Nuclear power plants exceed construction budgets by an average of 102.5%, costing $1.56 billion more than planned, according to a study by Boston University’s Institute for Global Sustainability.”

6 Likes

Noe som mange ikke fått med seg er at solkraft gir kun el da solen lyser.
Funger veldig dårlig vintertid i skandinavien. Og på natten overallt.
Atomkraft fungerer også på natten, i dårlig vær.
Kostnaden spiller ikke noen rolle hvis anlegget ikke gir noe strøm. Ikke heller tiden det tar att bygge.

Elsystemet må gi el hele dygnet, uansett vær. Noe som mange ikke har insett.

1 Like

Alt dette tror jeg de aller fleste har fått med seg …

Jeg trodde jeg hadde skrevet 10 innlegg om dette allerede, men uregulerbar kraft må så klart lagres og styres, og dette blir viktigere jo høyere andelen er, og dermed blir også dette en megatrend i tiden fremover. Solceller fungerer i diffust lys også, lav temperatur er bare bra. Kapasitetsfaktoren på kjernekraft er i praksis rundt 80 %. For ordens skyld, jeg forsøker å identifisere megatrender, i dette tilfellet en global trend. Hva jeg personlig mener er lurest forsøker jeg å ikke fokusere på.

7 Likes

Snakker om sola, ABB lanserer i dag BESS-as-a-service som egen forretningsmodell som reduserer capex- behov og bemanning og kompetanse for å drifte slike installasjoner. Skjer utrolig mye på dette området, blir bare spam å poste alt.
“With demand for energy storage expected to surge, ABB’s BESS-as-a-Service offers companies a turnkey path to energy independence and sustainability. The International Energy Agency (IEA) projects a sixfold increase in global storage capacity by 20301, with commercial and industrial systems alone expected to surge nearly tenfold to 560 GWh – underscoring the critical role of battery energy storage in enabling cleaner, more resilient power systems.”

5 Likes

Er ikke Scana midt i blinken med tanke på strømlagring og Bess?

For forretningsområde så er jeg enig, jeg er litt usikker på konkurranseevnen deres, men der er det helt sikkert mange andre som kan mye mer enn meg.
Ser de har fått en “reset” etter skuffende q1, kan godt være at det er en god inngang her nå.

Stemmer svært godt! Kan legge til at det er diskusjon om salg av deres bess avdeling. Var på vei mot salg, men to elendige kvartal pga økt konkurranse så har det oppstått en skille i kjøpers betalingsvillighet og Scanas ønske om pris.

2 Likes

Hurra-meg-rundt som denne går. Dette var en spin off fra Siemens for fornybar-delen. Mcap er på 63 mrd euro, mer enn equinor+aker bp til sammen, forventer 4 mrd euro i FCF inneværende skatteår ( ett kvartal foran).

5 Likes

Forsøker meg på et ordspill: dette er “the current thing”.

8 Likes

Hvor stor post har du der nå? Vurdert lenge å ta en post men føler jeg blir løpende etter. Har du oppdatert info om veien videre og hvor langt kursen kan stige til om ting går etter planen? Må ta meg en ekstra kikk om too late to the party

1 Like

Jeg ser for meg en exit på mcap rundt 80 mrd euro, 20x guidet FCF for 2025, ikke så veldig mange prosentene igjen for min egen del. Har gått mye fortere enn jeg trodde…

3 Likes

Deutsche bank hever kursmål fra 82 til 95, som gir mcap på 75 mrd euro, begynner å nærme seg…

https://www.investing.com/news/analyst-ratings/deutsche-bank-raises-siemens-energy-stock-target-to-95-from-82-93CH-4082399

"The analysts emphasized the company’s potential to benefit from a multi-year electrification investment cycle, which has recently gained momentum due to the rise of AI-dedicated data centers. ",
som vel er et annet ord for megatrend.

2 Likes

Jeg liker hvordan du setter deg relativt klare mål for investeringen. Da er det lettere å unngå å bli sittende forbi en topp og bli med ned på andre siden fordi man har “conviction”.

Hvordan håndterer du nedsalg? Kjører du stop loss, prøver du å time en topp eller selger du når kursen når et kursmål?

Vanskeligere å selge enn å kjøpe ja… Prøver å selge når den mister momentum etter å ha passert mitt eget kursmål. Men viktig å kontinuerlig justere kursmål når det kommer ny info, positiv eller negativ. “Ville jeg ha kjøpt på dagens kurs dersom jeg ikke hadde den, eller ville jeg ha kjøpt noe annet?” - grei test som får en til å glemme “GAV”.

3 Likes

Vanskelig å ikke bare spå en vekst inn i himmelen da :stuck_out_tongue:

Ofte er jo fraværet av ny info (dvs kontrakter) negativt :see_no_evil:

1 Like

Fin episode om med ceo til Magnora om kampen om elektrisiteteten, og kompleksiteten til fornybar energi og utvikling. Selvsagt litt om Magnora også men meget interessant generelt

2 Likes

Veldig interessant fra rundt 21:00, hvordan de nå satser på lagringsprosjekter. Det er her skoen har begynt å trykke, og det har skjedd brått. Stemmer bra med utviklingen i kraftmarkedet mange steder, 2024 var året da “curtailment” eksploderte. Noen eksempler:

Og den enorme forskjellen mellom sol og kjernekraft når det kommer til tid og investeringer . De hadde 15 mill, hva kan du gjøre for å få fart på pengene? sol og etterhvert sol+lagring. Sør-Afrika har planlagt kjernekraft i 20 år uten å få spaden i jorda.

8 Likes

Ja, tror det er en megatrend som bare er i startfasen! For Magnora aksjen selv så har den vært fryktelig kjedelig. Lagt til 250 mw i Italia med batteri med auksjon i september og 150mw lagt til i Tyskland. Der over 50 aktuelle områder undersøkes. Satser på dette hjelper på salgsfrekvensen og får investorene mer interessert i de enorme fundamentale verdiene i Magnora.

Total market expected to increase from 50.000 MW installed capacity to 180.000 MW by 2040. Dette er i sør Afrika. Og være så godt posisjonert i sør Afrika vil jeg tro skal gi gode tider selvom aksjen har vært en stor sovepute sålangt i år

3 Likes