Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Megatrender

Er det noen mulighet for samarbeid/synergier med Scatec mtp Sør-Afrika?

Tja, de er vel først og fremst konkurrenter :slight_smile: ?

Jeg tenkte åpenbart på hvorvidt en fusjon/oppkjøp ville vært lønnsom.

1 Like

Scatec er vel en mulig kunde av Magnora. Jeg kjenner ikke Scatec, men det er mulig de foretrekker å kjøre utviklingsløpet selv? Børskatastrofen Norsk Solar endte for øvrig også med å satse hovedsakelig i SA om jeg ikke husker feil.

Edit: Hvis prisen er riktig kan vel sikkert Magnoras virksomhet i SA selges i sin helhet med Scatec som en potensiell kjøper, men det er jo litt tatt ut av luften. Tilsvarende salget av svenske Helios.

1 Like

Mtp så store planer som utbyggere har i SA så må nok mange IPPs kjøpe landområder fra utviklere (AGV/MGN), så ja, Scatec vil så absolutt kunne være en potensiell kunde for Magnora.

Scatec forventer 40GWs vekst kun innen sol frem til 2030.

2 Likes

Rystad ute med oversikt over BESS i USA, et land som opplever litt motvind for tiden, men tross det:

1 Like

Godt å se at selv trump ikke kan stoppe den fine utviklingen! Noterer meg i dag at Magnora selger Hermana på billigsalg og blir nå 100% rendyrka fornybar prosjektleverandør. Regner med de 40 millionene går rett i Bess satsing før bedriften blir solgt om noen år

1 Like

Lazard ute med sin årlige LCOE-rapport, sol blir billigere, gass blir dyrere, trass lave gasspriser, men den viktigste utviklingen er reduksjonen i lagringskostnader, som hittil har vært en achilleshæl for sol og vind.

"In a base comparison, utility-scale solar and wind have the lowest LCOE of all sources. Utility-scale solar ranges from $0.038/kWh to $0.217/kWh, while onshore wind registers the lowest possible LCOE over the narrowest range, from $0.037/kWh to $0.086/kWh. Offshore wind’s LCOE ranges between $72/MWh and $140/MWh.

For comparison, under the same criteria, gas peaking costs $0.149/kWh to $0.251/kWh, nuclear is $0.141/kWh to $0.220/kWh, coal is $0.071/kWh to $0.173/kWh, and gas combined cycle is $0.048/kWh to $0.109/kWh, according to Lazard"

“This year’s report shows sharp declines for battery energy storage systems across hybrid and standalone storage projects,” said Lazard. “Key drivers of such results include both market dynamics such as lower-than-expected electric vehicle demand and the resulting oversupply of cells and technological advancements such as increased cell capacity and energy density.”

3 Likes

Ser ut som sol er på tilbud i USA i dag

Noen som har noen tanker om kjøp av First Solar idag? Ser de er ned 20% i førhandelen :cowboy_hat_face:

For min del holder jeg meg unna produsentene av paneler, her er markedet torpedert av kinesiske produsenter, og nettopp derfor er det mer interessant for meg med selskaper som kan bruke disse produktene i interessante prosjekter.

1 Like

Noen selskap du har i kikkerten?

Disse aksjene er vel stort sett tilbake til der de var før de fikk et rykk oppover da det så ut som det skulle bli bedre enn fryktet under Trump, men nå ligger det an til å bli som fryktet allikevel.

1 Like

Jeg har først og fremst siemens energy og kitron og så har jeg solgt litt endur til fordel for scatec. Sier vel egrntlig det samme som denne unge mannen i dress

Langt i fra bare sol dette her men det er også meningen.

3 Likes

Da har Sara Aagesen presentert rapporten som undersøker hva som gikk galt i Spania, muligens litt for sammensatt til å fange tabloidene interesse. En kombinasjon av dårlig planlegging fra kraftleverandør som skulle bidra med balansekraft, og uheldig utforming av sikkerhetssystemer som lager en dominoeffekt. Men hun presenterer også en tiltaksliste på 11 punkter.
PV-industrien er positive til tiltakene

"“From the photovoltaic sector, we positively value the announcement made today by Minister Sara Aagesen that the approval of the Operation 7.4 procedure will be accelerated, which will allow photovoltaic technology to contribute to controlling grid voltage,” said the Spanish PV association. “It is also time to accelerate the implementation of other technologies already available and that are key to maintaining stable voltage levels, managing variability, and ensuring energy security based on renewable energy, such as grid‑forming inverters (pending approval by European regulations) and storage.”

Denne teknologien blir viktigere fremover, og som f eks Siemens energy er i posisjon for å dra nytte av

4 Likes

Ble exit på 77 mrd euro. Selskapet er opp over 70 % på 3 mnd, ganske heftig når mcap er større enn f eks equinor og aker bp til sammen. Fantastiske muligheter for dette selskapet fremover, mulig festen fortsetter men jeg er veldig fornøyd. Kina passerte nettopp 1TW i installert solkraft. Europa har rekordlange perioder med negativ strømpriser, de anslår at nettet i USA må bygges ut med 2 trillioner( engelske) usd frem mot 2050. Alt dette er store muligheter for dette selskapet. Selskapet var også med i en reutersartikkel om kapitalstrømmer fra USA til Europa, både innen fond og som FDI. Kunsten å skille mellom megatrend og hype kan være vanskelig når man blir revet med.

4 Likes

Lage app uten å kunne en ting om koding…?

image
https://www.youtube.com/shorts/Zm-D6gv8XNU?feature=share

link:

Heftig størrelse på anlegget! Ligger godt til rette av å utnytte seg godt av megatrender afry når får slike prosjekter

2 Likes

Heftig ja! Tidsperspektivet er også heftig, med byggestart nov 2024 og ferdig 2026 og 2027 i to etapper. Afry markerer seg absolutt her ja, ser de fikk bess-oppdrag i Italia også nylig. Videre fikk de oppdrag med pumpekraftverk i Norge (Saurdal) for en stund siden. Aksjen har korrigert veldig siden ESG-hypen 2021. Har selv Multiconsult som på dagens nivå er en slags høyrentekonto i form av utbytte, men må si jeg vurderer å bytte til afry. Tveitereid har vel også vært innom Afry hvis jeg husker riktig , en av mine to favoritter blant bjellesauene , ved siden av Hermanrud.

1 Like

Tveitereid absolutt min største bjellesau favoritt. Krysser fingrene for at restruktureringen og nye lederen spisser afrys marginer slik at man kan se en veldig kjekk utvikling. Ser nå at afrys er tveitereid nest største posisjon med 270 mill i verdi :slight_smile:

Ellers har uk vedtatt den største oppgraderingen på kraftnettet sitt på over 60 år! https://www.energylivenews.com/2025/07/03/ofgem-says-yes-to-24bn-grid-upgrade/?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR77V_gz5pM35nY4-Y6LI21Wt0WuMIixkt9Y8W7a6welim5APr9R8XOjeaM1LA_aem_6KGHQPZJZSgjppAHE3hg_Q

2 Likes