Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Megatrender

Trender går det til en viss grad å se for seg, men vanskelig å velge en fremtidig vinner. Jeg har derfor satt av litt penger i et par ETF’er som fokuserer på ting jeg tror på i fremtiden. Pr. nå har jeg litt i AI, robot, cyber security, block chain, web x.0 og biotek. Flere av ETF’ene er utstedt av Ark Funds som har disruptive innovasjon som sitt fokus (se https://ark-funds.com/)

1 Like

Vet ikke om denne er tatt opp, men er det noen som har tro på disse?

Burde være store verdier i dette markedet om de oppfyller det de lover.

Kan ikke se at selskapet ligger på børs?

Storebrand lanserer nå første versjon av en investeringstjeneste som skal gjøre det enkelt å investere i sektorer som er godt posisjonert for å vokse på megatrender som urbanisering, befolkningsvekst og overgangen til fornybar energi for å nevne noen. I første omgang inneholder tjenesten kun spissede fond så det er kanskje ikke så interessant dersom man ønsker å investere i enkeltaksjer. Men er noen nysgjerrig kan dere finne betaversjonen her: https://www.storebrand.no/bolge/

1 Like

Elbiler med våre faststoff-batterier er på gata før 2023

En omskrivning av

Ny teknologi som er på markedet om 5 år

Når de sier at noe er 5 år unna, så har de tekniske problemer som de ikke har løst, og som de ikke vet hvordan de skal løse. Om det tar 3 år eller 30 år er umulig å si.

Når det står ting som:

utviklingen av litiumionebatterier står nærmest stille

Når sannheten er at kapasitet/vekt og kapastitet/pris begge har gått 2x de siste 5 årene, så øker ikke det tilliten min til artikkelen for å si det sånn.

2 Likes

Er vel heller ikke første gangen det har kommet påstander om batterirevolusjon som er “rett rundt hjørne”.

Miljø

Tomra, Scatec og flere andre aksjer har allerede gått svært mye. Finnes det flere spennende selskaper som er verdt å ta en titt på som ikke har hatt samme utvikling (enda)?

1 Like

Elkem

Soltech

Scanship Holding ASA (fullstendig villedende navn btw)

Leverer pr dags dato løsninger for søppelhåndtering på cruiseskip. Det er ikke der “kickeren” er, men forsøksløsningen de har for søppelhåndtering av restavfall for søppelfyllinger på land. Den løser bl.a. problemet med mikroplast.

Selskapet går i pluss så i motsetning til diverse biotekselskaper som stadig må ha finansiering, så klarer disse seg greit. Risikoer er konkurransesituasjonen og at dette nok kan ta veldig mye tid.

3 Likes

Og utbytte.

5G som kommer til å åpne muligheter innenfor selvkjørende biler, AR, kirurgi, IoT, retail med mye mer. Kan dele noe av investeringsuniverset…

Beauty - Den erfaringen jeg har med det motsatte kjønn velter veldig i denne retningen.
Dette er selvfølgelig litt kjedelig, men små gjentakende kjøp av slike produkter vil nesten garantert øke over de neste tiårene. (Estee Lauder, L’Oreal er gode selskaper, men prisen er for øyeblikket høy). Profitabelt er det også, både Estee Lauder og L’Oreal har volum og marginer de fleste selskaper i denne bransjen drømmer om.

Vann - Ecolab, Waters Corp, A. O. Smith Corporation og en haug med andre. Det er forøvrig flere ledd i verdikjeden og veldig mange forskjellige selskaper innenfor dette feltet.

Edit:

08

8 Likes

Har vært inne på tanken før. Kanskje på tide å lese seg litt opp på dette.

6 Likes

Apropos vann, hva het det vannselskapet som var nortert på OTC for en tid tilbake? Hadde ticket “www” såvidt jeg husker.

1 Like

Apropos 5G: Har begynt å se å prisingen igjen i enkelte semiconductors. Både Skyworks Solutions og MU begynner å dukke opp i screenere på grunn av fallet de siste dagene. Skyworks har falt fra $90+ til $70.
Skyworks begynner å se attraktiv ut, spesielt om man skulle få den under 10x Owner Earnings. Ignorer NCAV, men legg merke til marginene selskapet har (FCF Yield, ROE, ROIC)

Annual Report:


5 Likes

Krypto var hett, men føler risk/reward uansett hvilken formasjon som formes nå blir for dårlig. Forventer egentlig en lengre konsolidering her de neste mnd. Det samme med markedet generelt. Kjøper ikke brudd når vi har negativ divergens, noe vi har i både SPX og OSEBX. Det jeg ser etter i hvertfall er sektorer som nylig har brutt ut av større formasjon, eller som har ligget i dvale/konsolidert over en lengre periode. W trend må være bull før kjøp. Noen tanker?

Svarer deg her @fish1430 - jeg er enig med tankegangen din. Ja, grådighet spiller jo selvfølgelig også en vesentlig rolle ifht. å prøve time topp / bunn. Men du har helt rett i at r/r ifht. å trade counter trend kan være særdeles uklokt med mindre man ser at alle indikatorene bare kan gå en vei (altså at vi er såpass extended at det ikke gir mening at noe skal videre ned f.eks). Det gir jo også mersmak når man f.eks treffer en 20% trade på en dag, selv om det sikkert skjer 1 gang i løpet av året (om man er heldig).

Synes det er vanskelig å spå hvilke markeder / trender som vil få en bullsyklus dersom f.eks industri går ned for telling i en kommende korreksjon. Jeg har lest en del om MJ sektoren (misset jo bullsyklusen i Canada), men en trader jeg følger ganske tett på youtube (og som jeg har lært mye TA av) sier det vil komme en ny bullsyklus i US MJ sektoren. Han sier ikke når, men at han har fokus der.

Problemet mitt er kanskje at jeg er ganske låst til markedet her hjemme og synes markedene andre steder virker uoversiktelige og kaotiske. Det er også en av grunnene til at jeg bare trader norske aksjer. Det er lettere å fange opp fundamental info som kan påvirke tekniske formasjoner.

Det bør jo ikke være et problem, men siden jeg ikke gjør dette på fulltid og har en day-job så synes jeg det er litt vanskelig :smile:

Gull har jeg holdt øye på lenge også, og tror den kan bli fin å trade ved pulback fremover. Da tror jeg faktisk vi følger/ har fulgt han traderen lenge begge to;)

Du har et veldig godt poeng når det kommer til norske aksjer og tilgang på info ja, dette er faktisk en viktig faktor. Ikke alltid så lett å fange opp hva som skjer rundt om, så har begynt å fokusere mer på skandinaviske aksjer selv.

1 Like

Kjøpte endel SWKS selv på $72, og 5G virker å begynne nå…

1 Like

Regner nesten med det har blitt nevnt her før, men esport bør definitivt betraktes som en megatrend.

Det globale esport-markedet vil nå $1.1bn i omsetning i 2019 - en vekst på 26.7% fra 2018. I følge statista er det å vente seg at omsetningen når $1.8bn i 2022. Til min kjennskap er det et lite utvalg spill som utgjør den største interessen i den profesjonelle esport-sfæren. Dette kan jo selvsagt endre seg. Eksempler på selskaper:

Activision (Starcraft, Overwatch, Hearthstone)
Tencent (League of Legends, Fortnite)
MTG (svensk selskap som fokuserer på esport og gaming)
Nvidia (grafikkort)

Ville holdt meg unna selskaper som baserer seg på betalte lootbokser. Flere land begynner å ta til orde for å forby dette (gamblingelementer). EA har allerede sluttet med betalte lootbokser i Belgia blant annet.

*edit: Har ikke sjekket nevnte selskaper selv, så aner ikke hvordan de er prissatt for øyeblikket.

3 Likes

Kan ta en til mens vi er i gang: Befolkningsutviklingen i de aller fleste vestlige land stanser opp. Det betyr flere eldre som også blir eldre enn de den forrige generasjonen. I følge tall fra SSB blir vi flere eldre enn yngre om en femten års tid i Norge. Farmasiselskaper, visse REITs, helsetjenester og spesialprodukter som gåstoler kan være noe å se på i den forbindelse.

4 Likes