Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Megatrender

Og dette blir den siste (lover). Ingen megatrend per se, men Russlands voldsomme investering i infrastruktur er verdt å bemerke seg. I motsetning til vesten har de lite gjeld og tilsvarende liten historisk satsing på nettopp infrastruktur. Innen 2023 kan det være de bruker rundt 3% av GDP på slike prosjekter, og flere har allerede blitt igangsatt.


https://www.themoscowtimes.com/2019/04/03/russias-infrastructure-overhaul-explained-a64839

Har selv tatt en posisjon i forbindelse med dette, nemlig Ferronordic (svensk selskap) som blant annet er Volvo-forhandler der borte. I følge deres rapporter og øvrig kommunikasjon er Volvo spesielt populært, til tross for at det ikke er et russisk merke. Om man tenker seg å kjøre en anleggsmaskin-tilnærming til dette er China Yuchai og Caterpillar selvsagt alternativer. China Yuchai virker hyggelig prissatt for øyeblikket. Det samme syns jeg åpenbart Ferronordic er.

1 Like

Også er levealderen så lav at de sliter lite med pensjonister!

2 Likes

Jeg har valgt å investere i et utvalg av ETF’er for å posisjonere meg mot noen av megatrendene.

Dette innebærer blant annet:

  • Robotics/AI
  • Blockchain
  • Cybersecurity
  • +++

Lese mer her om du er interessert: https://10yeartarget.com/future-investments-october-2019/

2 Likes

Digitaliseringen av norske kommuner, om enn så kjedelig, er kanskje ikke en megatrend - men det vil definitivt være en gullgruve for norske IKT-selskaper.

(Lenker skamløst til bloggen min hvor jeg har skrevet mer om det:
https://www.verdiinvestor.no/2019/12/18/trendrapport-norske-kommuner-digitaliseres/ )

1 Like

Har noen sett på Memphis Meat, Impossible Meat, Future Meat Technologies etc? Dette er fremtiden, hva kjøtt angår. Per i dag er de ikke børsnotert, men man kan investere i selskap med eierandeler i disse selskapene. Tyson Food, for eksempel. Noen som har gjort seg opp noen tanker om Tyson Food, hva FA eller Ta angår?

Nei men om de tingene der smaker som kjøtt og har konsistensen til kjøtt, og i tillegg er ufarlig å spise, har jeg virkelig troen. Spørsmålet er hvor lenge patenter osv varer og hvor godt det selger - jeg tror prisen må under (billige) kjøttpriser for å virkelig konkurrere.

Kommunene har jo holdt på i flere år, problemet dems er at de har lite penger. Oljesektoren er MYE MYE mer spennende fordi de har penger til å nettop digitalisere.

De selskapene som kommer til å tjene noe særlig på kommunene er enten små selskaper som ikke er notert eller selskaper så store at det ikke merkes noen plass.

Ikke uenig at oljeselskapene er spennende, ei heller at små selskaper antageligvis vil være de som tjener mest på det. Basert på de avtalene jeg kjenner til er jeg likevel uenig at det ikke vil merkes for selv store børsnoterte selskaper. Vil det være noe som skyter et selskap som Evry inn i himmelen? Neppe. Men er du først inne med infrastruktur som binder kommuner sammen med andre offentlige etater og frivillige organisasjoner så skal det mye til for å skifte deg ut. Den retningen er i følge de jeg kjenner i offentlig sektor mer etterspurt nå enn for tre - fire år siden, og utviklingstakten i NAV er en driver for hvordan endringene i oppmerksomheten til samarbeidende kommuner og ymse etater. Kommunene ligger sykt langt etter, så det er mye å hente her.

Kan selvsagt ta feil, men er overbevist på at det er mye å hente. Nevnte Evry var iallfall veldig aktive mens jeg holdt på i det offentlige. Vil ikke tro at det var uten grunn.

Tingen er at kommunene er lite i den store sammenhengen. Iallefall for TietoEVRY som har ekstremt stor eksponering mot oljebransjen og Finans.

Men digitalisering som trend er veldig spennende. Et morsomt selskap å investere i blir Cognite, når det blir notert en gang i fremtiden.

Har skrevet noen ord om interessante sektorer å følge med på i 2020: https://10yeartarget.com/stock-market-sectors-to-watch-in-2020/

4 Likes

Jeg har så vidt forsøkt å sette meg litt inn i hvilke megatrender som kan tenkes å få medvind i tiden fremover, og har skjønt at digitalisering og bærekraft er to hete kandidater. Bærekraft har jeg hatt litt fokus på, og det skrives jo rundt omkring om at mange enkeltaksjer her kan synes overpriset. Digitalisering har jeg ikke satt meg særlig inn i. Ved første øyekast synes det som at Storebrand Bølge Fremtidens Byer- porteføljen kan favne om mye av det som kan tenkes å være eller bli megatrender fremover: https://www.storebrand.no/bolge/portfolio/fremtidens-byer

Er det noen som har synspunkter på porteføljen? Hadde vært interessant å høre noe kvalifisert synsing rundt denne, eventuelt noen forslag til enkeltaksjer som kan være verdt å kikke på. Et veldig raskt tilbakeblikk på denne tråden viser at flere av selskapene som er blitt nevnt har gjort det rimelig bra i tiden etter “nevningen”. Det er mange kloke hoder her inne, og i disse Corona-tider er det fint å løfte blikket litt og prøve å se på hva som rører seg litt lenger frem i tid :slight_smile:

2 Likes

Utviklingen på det fondet der er vel ikke såååå ulikt index?

Går fint så lenge alt går opp så kræsjer det når vi skal realitets orientere prisingen på alt neste gang.

1 Like

For de som enda tenker at IOT er tidenes megatrend.

Denne er ganske viktig.

1 Like

Du linker til en artikkel som estimerer en vekst på iot-devices fra 7 til 40 millioner på fem år, og skriver «for de som enda tenker» at dette kan bli en trend i fremtiden liksom.

Virker ikke som du tok poenget i den artikkelen :wink:

Men ja, Asbest vokste også meget før man innså hvor kjipt det var.

Poenget er vel fortsatt at de forventer en vanvittig vekst innen IoT, selv om det selvfølgelig blir en del utfordringer knyttet til det? Du tror altså hele disse nymotens greiene blir avblåst? Slik som internett ble?

Nå handler i hovedsak artikkelen om sikkerhetsrisikoen vi utsetter oss for som ettertiden nok kommer til å se på som galskap. Så får vi se hvor lang tid det tar før ting stopper opp.

1 Like

Jepp, vi er enige om hva artikkelen handler om, også at det helt sikkert kommer opp mange etiske og sikkerhetsmessige problemstillinger både før, under og etter.

Men avskrive IoT som en megatrend? Der er vi ikke helt på linje.

Tror neppe enn kan avskrive IOT som en mega trend, men som han påpeker kommer det en del drawbacks med teknologien, en annen faktor er alle radio bølgene som dette vil medbringe.

1 Like